اخبار تکنولوژی

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام: انتظارات از بهترین تراشه‌ی موبایل اندرویدی آینده

چیپست اسنپدراگون 8 نسل 4
نویسنده : دانیال نوروزی۲۹ خرداد ۱۴۰۳
0 دیدگاه

کوالکام در حال آماده شدن برای برگزاری اجلاس سالانه اسنپدراگون خود است که قرار است در اواخر اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شود. طبق معمول، توجه اصلی بر روی پردازنده پرچمدار نسل بعدی یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ خواهد بود.

نسل ۸ یک تغییر بزرگ برای تراشه‌های پرچمدار کوالکام خواهد بود، زیرا بیش از یک ارتقای تدریجی معمولی است. این شرکت در حال طراحی مجدد این تراشه از پایه، از جمله معماری اساسی آن است. بنابراین، دقیقاً چه انتظاری می‌توانیم از اسنپدراگون ۸ نسل ۴ آینده داشته باشیم؟ در اینجا خلاصه‌ای از جزئیاتی که تاکنون در مورد برنامه‌های کوالکام برای نسل بعدی SoC موبایل خود جمع‌آوری کرده‌ایم، آورده شده است.

هسته‌های اوریون برای SoC موبایل

تغییر عمده برای اسنپدراگون ۸ نسل ۴، تغییر آن از Cortex به هسته‌های CPU اوریون (Oryon) توسعه‌یافته توسط خود کوالکام است. این هسته‌های اوریون همان‌هایی هستند که در جدیدترین تراشه‌های Snapdragon X Elite و X Plus PC این شرکت استفاده می‌شوند.

بااین‌حال، بعید است که هسته‌های اوریون فعلی که بر محاسبات متمرکز هستند، در دستگاه‌های تلفن همراه استفاده شوند. در عوض، احتمالاً شاهد یک نسخه‌ی کوچک‌تر از این هسته‌های اوریون برای موبایل خواهیم بود، اگرچه مشخص نیست که کوالکام تا چه حد طراحی را کاهش خواهد داد.

معماری هسته

انتظار می‌رود اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با استفاده از گره N3E TSMC بر روی یک فرآیند ۳ نانومتری ساخته شود. در مقایسه با فرآیند ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۳، گره ۳ نانومتری امکان ترانزیستورهای بیشتری را در همان ناحیه تراشه فراهم می‌کند و در نتیجه عملکرد و کارایی بهتری را ارائه می‌دهد.

ترانزیستورهای کوچک‌تر فرآیند ۳ نانومتری، از نظر تئوری، در مقایسه با فرآیند ۴ نانومتری، هنگام انجام وظایف مشابه، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. بااین‌حال، این پیشرفت‌ها احتمالاً هزینه‌بر خواهند بود. مینگ-چی کو، تحلیلگر، افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت ۸ نسل ۴ را نسبت به مدل قبلی خود پیش‌بینی می‌کند، به این معنی که تلفن‌های مجهز به SoCهای جدید نیز گران‌تر خواهند بود.

فراتر از تغییرات در معماری و گره، انتظار می‌رود ساختار هسته اسنپدراگون ۸ نسل ۴ نیز تغییر کند. اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از طراحی خوشه‌ای ۱+۳+۴ استفاده می‌کرد که دارای یک هسته با عملکرد بالا، سه هسته میان رده و چهار هسته کارآمد بود.

انتظار می‌رود اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به طراحی ۲+۶ تغییر کند و هسته‌های کارآمد را به‌طور کامل حذف کند. طبق گزارش‌ها، این پردازنده دارای دو هسته اوریون با عملکرد بالا با فرکانس ۴.۲۶ گیگاهرتز، همراه با شش هسته Cortex-A725 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز خواهد بود.

مدیاتک اولین بار سال گذشته این رویکرد عدم گنجاندن هسته‌های کارآمد را با Dimensity 9300 خود اتخاذ کرد و به نظر می‌رسد کوالکام نیز از این روند پیروی می‌کند.

واحد پردازش گرافیکی (GPU)

انتظار می‌رود اسنپدراگون ۸ نسل ۴ دارای یک GPU آدرنو (Adreno) جدید، احتمالاً Adreno 830 باشد. درحالی‌که جزئیات مربوط به این واحد گرافیکی کم است، انتظار می‌رود از معماری جدید Slice GPU و فناوری جدید برای بهبود «استفاده از GPU» استفاده کند که در کل عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

بنچمارک‌های اولیه

این تغییرات از نظر عملکرد واقعی چه چیزی به ارمغان می‌آورد؟ رقیب اصلی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ احتمالاً تراشه سری A اپل خواهد بود که انتظار می‌رود آیفون ۱۶ را قدرت بخشد. افشاگری‌های اولیه نشان می‌دهد که ۸ نسل ۴ ممکن است در عملکرد تک هسته‌ای با A18 مطابقت داشته باشد و به‌طور بالقوه در وظایف چند هسته‌ای از آن پیشی بگیرد.

طبق گزارش‌ها، این پردازنده به امتیاز حدود ۳۰۰۰ برای تک هسته‌ای و ۱۰۰۰۰ برای عملکرد چند هسته‌ای دست یافته است که به‌راحتی از امتیازات آیفون ۱۵ پرو و گلکسی S24 Ultra پیشی می‌گیرد.

همچنین گزارش شده است که اسنپدراگون ۸ نسل ۴ AnTuTu را اجرا می‌کند، جایی که امتیاز ۱,۷۶۹,۰۸۳ را کسب کرده است. این امتیاز کمتر از حد انتظار برای اسنپدراگون ۸ نسل ۴ است، اما احتمالاً به دلیل مشکلات بهینه‌سازی است.

گوشی‌های دارای اسنپدراگون ۸ نسل ۴

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که سری Xiaomi 15 احتمالاً اولین گوشی هوشمندی خواهد بود که به پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۴ مجهز می‌شود. با توجه به سابقه شیائومی در اتخاذ جدیدترین تراشه‌های پرچمدار کوالکام، این موضوع تعجب‌آور نیست.

پس از شیائومی، انتظار می‌رود سری‌های OnePlus 13 و iQOO 13 نیز از این پردازنده استفاده کنند. همچنین گزارش شده است که ردمی، زیرمجموعه شیائومی، در حال کار بر روی یک گوشی با اسنپدراگون ۸ نسل ۴ است که احتمالاً از سری Redmi K80 خواهد بود.

علاوه بر این، احتمالاً سری Samsung Galaxy S25، Samsung Galaxy Z Fold 7، Samsung Galaxy Z Flip 7 و Sony Xperia 1 VII نیز از تراشه جدید Snapdragon 8 Gen 4 استفاده خواهند کرد و راه پیشینیان خود را که از نسل فعلی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ استفاده می‌کنند، دنبال خواهند کرد.

نتیجه‌گیری

بنابراین کوالکام چندین ویژگی جدید را با ۸ نسل ۴ معرفی می‌کند، از جمله هسته‌های کاملاً جدید CPU اوریون، معماری بدون هسته‌های کارآمد و فرآیند گره ۳ نانومتری پیشرفته TSMC. انتظار می‌رود این پیشرفت‌ها عملکرد گوشی‌های پرچمدار را در سال ۲۰۲۵ بهبود بخشد.

بااین‌حال، مصرف‌کنندگان باید قبل از قضاوت نهایی در مورد اسنپدراگون ۸ نسل ۴ منتظر بررسی‌های مستقل و آزمایش‌های دنیای واقعی باشند. اینکه آیا این یک جهش واقعی به جلو است یا به یک نیروگاه پرمصرف تبدیل می‌شود که در یک شاسی حجیم پنهان شده است، باید دید.

دیدگاهتان را بنویسید