اخبار تکنولوژی

مایکروسافت با مراکز داده زیر آب خداحافظی می‌کند

خداحافظی مایکروسافت با مراکز داده زیر آب
نویسنده : دانیال نوروزی۰۵ تیر ۱۴۰۳
0 دیدگاه

مایکروسافت استفاده از مراکز داده زیر آب خود را که بخشی از آزمایشی برای مطالعه شرایط پیرامون ماشین‌آلات بودند، متوقف کرده است.

با توجه به موج گرما که باعث افزایش دما در بسیاری از نقاط جهان شده است، شاید پریدن در یک دریای سرد وسوسه‌انگیز به نظر برسد. اما اگر به آب‌های سرد شیرجه بزنید، دیگر خبری از مراکز داده زیر آب مایکروسافت نخواهد بود. این غول فناوری در سال 2018 آزمایش مراکز داده زیر آب را در دریای شمال آغاز کرد، اما دیگر هیچ مرکز داده فعالی در زیر آب ندارد.

این مراکز داده زیر دریا بخشی از پروژه Natick مایکروسافت بودند که با هدف آزمایش امکان‌پذیری قرار دادن مراکز داده در زیر آب انجام شد. در این آزمایش لوله‌های غول‌پیکری در عمق 117 فوتی زیر سطح دریای اسکاتلند قرار گرفتند. این محیط منحصربه‌فرد به مایکروسافت اجازه داد تا عوامل متعددی مانند پر کردن مرکز داده با نیتروژن به جای اکسیژن را آزمایش کند.

خداحافظی مایکروسافت با مراکز داده زیر آب

انسان‌ها و ماشین‌ها نیازهای بسیار متفاوتی برای ایجاد محیطی با عملکرد بهینه دارند. اکسیژن برای انسان ضروری است، اما می‌تواند باعث آسیب به رایانه‌ها شود. همچنین الزامات دما بین انسان و ماشین تفاوت زیادی دارد. جدا نگه داشتن مراکز داده از انسان‌ها همچنین از برخورد افراد با قطعات جلوگیری می‌کرد.

پروژه Natick نتایج جالبی را به همراه داشت، از جمله اینکه مراکز داده زیر آب یک‌هشتم نرخ خرابی مراکز داده با اجزای مشابه در خشکی را داشتند.

در حالی که نتایج امیدوارکننده به نظر می‌رسید، مایکروسافت در سال 2024 هیچ مرکز داده فعال زیر آبی ندارد. این غول فناوری جزئیات کمی در مورد اینکه چرا استفاده از مراکز داده زیر آب را متوقف کرده است، به اشتراک گذاشت. پروژه Natick یک آزمایش بود، بنابراین همیشه این احتمال وجود دارد که مایکروسافت فقط می‌خواست از این پروژه درس بگیرد و درس‌های آموخته‌شده را در جای دیگری به کار ببرد.

نوئل والش، معاون شرکت و رئیس تیم عملیات ابری + نوآوری مایکروسافت، به دیتاسنتر داینامیکس گفت: «من در هیچ کجای دنیا مراکز داده زیر دریا نمی‌سازم».

“تیم من روی آن کار کرد و جواب داد. ما چیزهای زیادی در مورد عملیات زیر سطح دریا و لرزش و تأثیرات آن بر روی سرور آموختیم. بنابراین ما این آموخته‌ها را در موارد دیگر اعمال خواهیم کرد.”

دیدگاهتان را بنویسید