اخبار سینما

تاریخ انتشار، بازیگران و هر آنچه درباره فیلم “فراری” ساخته مایکل مان می‌ دانیم

تاریخ انتشار فیلم فراری
نویسنده : سارا محمدی۲۴ مهر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

با یک درام سطح بالا و سریع، زندگینامه غول خودرو یعنی انزو فراری به تصویر کشیده شده است.

بیش از هفت سال از آخرین باری که مایکل مان بر صندلی کارگردانی بلک هت نشسته است می گذرد و اکنون قرار است با زندگینامه انزو فراری، غول صنعت خودرو به سینماها بازگردد. این فیلم بدون شک یکی از فیلم های امسال است که همه انتظار دیدنش را دارند، به دلیل این که مان از سال 2000 برای تولید آن تلاش کرده است. در واقع، در یک مصاحبه جدید با مان او بیان می کند که از وقتی یک دانشجوی 24 ساله سینما بوده است، آرزوی ساخت این فیلم را در سر داشته است.

تمرکز فراری بر روی مسابقه معتبر Mille Miglia و شرکت فراری در آن خواهد بود. در این فیلم دور آخر مسابقه استقامتی جاده باز 1000 مایلی در سراسر ایتالیا در سال 1957 به تصویر کشیده شده است. بعد از این که لاستیک یکی از ماشین های فراری به رانندگی آلفونسو دی پورتاگو ترکید و وارد جمعیت شد، مسابقه به پایان رسید. متاسفانه، در این حادثه غم انگیز نه نفر ازجمله پنج کودک، نقشه خوان ادموند نلسون و خود راننده پورتاگو کشته شدند.

فراری با گروه بازیگران فوق العاده و کارگردانی مایکل مان، ارزش تماشا را دارد. هر آنچه در مورد این فیلم می دانیم از جمله تاریخ انتشار فیلم فراری، اسامی بازیگران، داستان و غیره را در اختیار شما قرار می دهیم.

تاریخ اکران فیلم فراری25 دسامبر 2023
بازیگرانشایلین وودلی، آدام درایور، سارا گادون، پنه لوپه کروز
ژانر اصلیزندگینامه (بیوگرافی)
ژانرهازندگینامه، درام، تاریخی

زمان اکران فیلم فراری

زمان اکران فیلم فراری

فراری در اصل برای STX Entertainment تولید شده بود، که به بخشی از یک کمپانی رسانه ای هندی به نام ErosSTX تبدیل شد. به خاطر این ادغام، STX دیگر توزیع کننده فیلم نیست بلکه تنها تولید آن را بر عهده دارد. همین امر باعث شد که این فیلم زندگینامه در کنار تازه ترین فیلم ساخته گای ریچی به نام «عملیات فورچن: نیرنگ جنگ» بدون توزیع کننده بمانند.

در جولای 2023، اعلام شد که توزیع کننده مستقل به نام Neon فیلم فراری را در ایالات متحده توزیع خواهد کرد. این کمپانی توزیع فیلم هایی همچون انگل، من تونیا هستم، مثلث غم و بدترین آدم دنیا را بر عهده داشته است.

اگرچه مان با همکاری با استودیوهای بزرگ ناآشنا نیست، اما از توزیع فیلمش توسط یک استودیو مستقل به نام Neon راضی است و گفته است:

«ایده اصلی فیلم و فیلمنامه با سیستم استودیو مرسومی که همه آن را پذیرفته اند، مطابقت ندارد. واقعا خوب است که فیلم توسط یک استودیو توزیع کننده بسیار مستقل، Neon، توزیع شود.»

NEON به طور رسمی پخش گسترده فیلم را برای 25 دسامبر 2023 (4 دی 1402) (روز کریسمس) برنامه ریزی کرده است. این فیلم در کنار فیلم موزیکال «رنگ ارغوانی» وارنر برادرز و درام ورزشی به کارگردانی جورج کلونی، «قایق از MGM» افتتاح خواهد شد.

اولین نمایش جهانی فیلم در جشنواره فیلم ونیز که بین 30 آگوست تا 9 سپتامبر برگزار می شود، خواهد بود. در این جشنواره، فراری در کنار فیلم های مطرحی همچون «مایسترو» بردلی کوپر و «آدم کش» دیوید فینچر حضور خواهد داشت.

فیلم فراری تنها در جشنواره فیلم ونیز حضور نخواهد داشت، بلکه اخیرا اعلام شده است که در آمریکای شمالی در شب اختتامیه جشنواره فیلم نیویورک به نمایش گذاشته خواهد شد.

آیا تریلر برای فراری منتشر شده است؟

NEON تیزر تریلر فراری را در 30 آگوست و قبل از نمایش در جشنواره فیلم ونیز منتشر کرد. تریلر 90 ثانیه ای دیالوگ های کمی دارد و با این جمله انزو فراری به یکی از رانندگانش به پایان می رسد که «اگر سوار یکی از ماشین های من شوی، برنده خواهی شد.»

داستان فیلم فراری چیست؟

داستان فیلم فراری

فراری داستان یک کارآفرین در صنعت مسابقات اتومبیل رانی را روایت می کند و مشکلات متعدد او در زندگی شخصی و حرفه ایش را به تصویر می کشد. این مشکلات شامل طلاق از همسر، ورشکستگی و استرس رهبری یک تیم از رانندگان در مسابقات Mille Miglia است. این امکان وجود دارد که فیلم نبرد حقوقی که بعد از حادثه وحشتناک موجب تعطیلی این مسابقات برای همیشه شد را به تصویر بکشد. فراری بعد از حادثه متهم به قتل غیر عمد شد زیرا ماشین دچار نقص فنی شده تولید خود او بود. شما باید فیلم را تماشا کنید تا پایان کار فراری را بدانید (با جستجو در گوگل لذت تماشای فیلم را از بین نبرید!)

داستان فیلم بر اساس کتاب نوشته شده در سال 1991 توسط نویسنده و روزنامه نگار فقید براک ییتس با عنوان «انزو فراری – مرد و ماشین» ساخته شده است. ییتس علاقه خاصی به مسابقات اتومبیل رانی داشت، زیرا به عنوان گزارشگر مسابقات NASCAR در شبکه CBS کار کرده بود. او همچنین مجری برنامه مسابقه TNN American Sports Cavalcade بود و مسابقه معروف Cannonball Run را راه اندازی کرد. برای کسانی که آشنایی چندانی با مسابقات اتومبیل رانی ندارند، باید بگوییم که Cannonball Run یک مسابقه غیررسمی و غیر مجاز است که از نیویورک شروع می شود و در لس آنجلس به پایان می رسد. یک فیلم اکشن کمدی با همین نام و به نویسندگی ییتس تولید شد.

در خلاصه داستان رسمی فراری از NEON آمده است:

«تابستان 1957 است. در پشت صحنه فرمول 1، راننده سابق انزو فراری در بحران قرار دارد. ورشکستگی کارخانه ای را که او به همراه همسرش لورا از ده سال پیش ساخته بودند، در معرض تعطیلی قرار داده است. ازدواج پر فراز و نشیب او با از دست دادن پسرشان، دینو یک سال پیش به پایان یافت. فراری در تلاش است تا پسرش از لینا لاردی با نام پیرو را بهتر بشناسد. در همین حال، اشتیاق راننده او به برد آن ها را به لبه پرتگاه در مسابقه 1000 مایلی Mille Miglia در سراسر ایتالیا سوق می دهد.

در یک مصاحبه با مجله ورایتی، مان بیان کرد که فیلم خونین تر از آن چیزی است که تماشاگران انتظارش را دارند، زیرا سکانسی از تصادف یکی از ماشین های فراری با جزئیات دقیقی از اندام های خونین و تکه تکه شده در فیلم وجود دارد.

دانیل پمبرتون که آهنگ فیلم را ساخته است، جزئیاتی را در مورد آنچه باید از این فیلم انتظار داشته باشیم در اختیار ما قرار داده است.

«از نظر من نکته جالب در مورد این فیلم این است که واقعا مخاطب را به دنیای دیوانه کننده اتومبیل رانی می برد. این که چگونه مسابقات اتومبیل رانی شروع شدند و چرا این مسابقات تا به این اندازه دیوانه کننده هستند. در آن دوره زمانی،‌ دوستان در دور و اطراف در حال مرگ هستند. این فیلم به اندازه ای که مسابقات را نشان می دهد، غم و اندوه از دست دادن را نیز به تصویر می کشد. این فیلم یک درام پیچیده با سکانس های فوق العاده ای از اتومبیل رانی است.»

بازیگران فیلم فراری چه کسانی هستند؟

بازیگران فیلم فراری

شخصیت اصلی فیلم یعنی انزو فراری توسط آدام درایور بازی می شود. درایور بیشتر برای بازی در Kylo Ren/Ben Solo در سه گانه جنگ ستارگان مورد توجه قرار گرفته است. او برای جوایز مختلفی از تونی گرفته تا Primetime Emmys، SAG Awards، جایزه بفتا، جایزه اسکار و موارد دیگر نامزده شده است. مایکل مان آخرین کارگردان از میان فهرست طولانی از مطرح ترین کارگردان هایی قرار دارد که با آن ها همکاری کرده است، زیرا قبلاً با ریدلی اسکات (آخرین دوئل، خانه گوچی)، مارتین اسکورسیزی (سکوت)، استیون سودربرگ (لوگان خوش شانس)، استیون اسپیلبرگ (لینکلن)، کلینت ایستوود (جی. ادگار)، جوئل و اتان کوئن (درون لوین دیویس) و اسپایک لی (بلک ککلنزمن) کار کرده است.

اگرچه درایور بازیگر بسیار با استعدادی است، اما به عنوان اولین بازیگر برای این نقش انتخاب نشده است. قرار بود نقش فراری توسط کریستین بیل یا هیو جکمن ایفا شود. جکمن پروژه را ترک کرد و بیل تصمیم گرفت در فیلم دیگری با محوریت اتومبیل رانی با نام «فورد در برابر فراری» شرکت کند و نقش راننده اتومبیل با نام کن مایلز را بر عهده داشت. بیل به دلیل نگرانی از افزایش وزن زیاد در مدت کوتاهی برای بازی در نقش انزو فراری، از حضور در فیلم انصراف داد.

نقش همسر فراری، لورا را بازیگر باتجربه پنه لوپه کروز ایفا می کند. کروز از شهرت بالایی در هالیوود برخوردار است و علاوه بر بردن جایزه اسکار برای جوایز متعددی ازجمله SAG Awards و Primetime Emmys چندین و چند بار نامزد شده است. او بیشتر به خاطر نقش آفرینی در فیلم های «ویکی، کریستینا، بارسلونا»، «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته»، «آسمان وانیلی» و فیلم موزیکال «نه» شناخته شده است. مان در مورد نقش آفرینی کروز در فراری می گوید:

«پنه لوپه از همان روز اول ارتباط بسیار خوبی با نقش لورا برقرار کرد. ما از همان ابتدا افکار مشابه ای در مورد لورا داشتیم. هر دو روز بعد به این نتیجه رسیدیم که لورا باید کفش های طبی به پا داشته باشد تا مثل اردک راه رفتن او تقلید شود.»

شایلین وودلی نقش لینا لاردی، معشوقه فراری را بازی خواهد کرد. وودلی از زمان بچگی در این صنعت بوده است و در برنامه تلویزیونی زندگی مخفیانه یک نوجوان آمریکایی به شهرت رسید. وودلی بعدها با بازی در نقش اصلی فیلم هایی همچون «سنت شکن»، «اکنون شگفت انگیز» و «بخت پریشان» به سوپر استار تبدیل شد.

پاتریک دمپسی، بازیگر محبوب هالییود در نقش راننده ایتالیایی مسابقات اتومبیل رانی به نام پیرو تاروفی ظاهر می شود. شما پاتریک دمپسی را در نقش رابرت فیلیپ در فیلم افسون شده دیزنی یا نقش دکتر دریک مک دریمی شفرد در مجموعه آناتومی گری دیده اید. دمپسی تجربه زندگی واقعی خود را به این فیلم می آورد، زیرا او واقعا سال ها در مسابقات اتومبیل رانی شرکت کرده است. از دیگر بازیگران این فیلم می توان به جک اوکانل (شکست ناپذیر) در نقش پیتر کالینز راننده بریتانیایی، سارا گادون (دشمن) در نقش لیندا کریستین، بازیگر مکزیکی، گابریل لئونه (دام) در نقش شخصیت جذاب آلفونسو د پورتاگو و اریک هاگن (مسابقه با خورشید) در نقش د. ادموند نلسون، نقشه خوان آمریکایی پورتاگو اشاره کرد.

تیم سازنده فیلم فراری را چه کسانی تشکیل می دهند؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، مایکل مان، نماد کارگردانی در هالیوود و نامزد چهار جایزه اسکار کارگردانی این فیلم بیوگرافی را بر عهده دارد. فراری اولین فیلمی است که او بعد از هشت سال کارگردانی می کند، همین موضوع همه چیز را هیجان انگیز تر کرده است. نقاط عطف کارنامه کاری مان عبارتند از فیلم های مخمصه، علی، دشمنان ملت و سارق. او نه تنها کارگردانی فیلم را برعهده دارد، بلکه فیلمنامه را نیز با همکاری تروی کندی مارتین فقید که فیلم «کسب و کار ایتالیایی» از کارهای اوست، نوشته است. جالب توجه است که مان فیلمنامه تمام فیلم های خود به استثنای وثیقه و بلک هت را نوشته است.

برای این که مشارکت او در ساخت فیلم بیشتر شود، مان به همراه گروهی دیگر شامل پی جی ون ساندویک (سیزده زندگی)، نیلز جول (مرد ایرلندی)، کی لین (مسئله سه جسم)، جان لشر (بردمن یا فضیلت غیرمنتظره جهل)، لارس سیلوست (مجازات مرگ)، مونیکا باکاردی (تا استخوان)، تورستن شوماخر (در جبهه غرب خبری نیست)، آندره آ ارولینو (قاتل آیینی)، گرت وست (از تعادل خارج شده)، و توماس هایسلیپ (اوبی وان کنوبی) تهیه کنندگی را بر عهده دارد.

برنده جایزه اسکار، اریک مسرشمیت (منک) فیلمبرداری فیلم را برعهده دارد و این اولین همکاری او با مایکل مان است. یکی دیگر از اولین همکاری های فیلم، برنده دو جایزه اسکار پیترو اسکالیا (سقوط شاهین سیاه) است که تدوین فیلم را انجام خواهد داد. نامزد جایزه اسکار، دانیل پمبرتون (مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی) موسیقی متن را می سازد و در مورد روند ساخت کل موسیقی متن فیلم در عرض یک هفته صحبت کرده است:

«مایکل مان به کمک احتیاج داشت. صحنه های مسابقه طبق خواسته او نبودند و او فقط می خواست احساس بهتری داشته باشد.» اما وقتی او سکانس ها را همراه با موسیقی متن به مان نشان داد، به اندازه ای عاشق آن ها شده بود که ساخت کل موسیقی متن فیلم را به او واگذار کرد.

همچنین بخوانید: فیلم فراری اکران پایانی شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم نیویورک شد

دیدگاهتان را بنویسید