اخبار تکنولوژی

هواوی برنامه‌های گوگل را بدافزار تشخیص می‌دهد!

نویسنده : دانیال نوروزی۱۰ آبان ۱۴۰۲
0 دیدگاه

تصاویر و نظرات اخیر نشان می‌دهند که چگونه گوشی‌های هوآوی، اپلیکیشن گوگل را در صورت نصب روی یکی از گوشی‌های این شرکت، ویروس می‌نامند.

عکس منتشر شده در Reddit (توسط کاربری به نام 9to5Google) هشداری را نشان می‌دهد که در تلفن پرچمدار هواوی، یعنی P30 ظاهر شده است. این اعلان می‌گوید:

«تهدید امنیتی. به نظر می‌رسد گوگل تحت تاثیر قرار گرفته است. توصیه می‌شود فورا آن را حذف کنید».
سپس دکمه‌ای در پایین صفحه نشان داده می‌شود که وظیفه حذف برنامه را دارد. صاحب Huawei P30 دستگاه خود را اسکن کرد و هیچ ویروسی در آن پیدا نکرد. کاربر دیگری در Reddit همین پیام را در هواوی P30 Lite خود داشت. او نوشت:

«در هواوی پی 30 لایت، همین الان آن پیام را گرفتم. موضوعی که وجود دارد این است که من حتی از گوگل استفاده نمی‌کنم، بنابراین به شدت از این موضوع ترسیدم. هرگز چنین مشکلی نداشته‌ام، اما می‌بینیم که چگونه همه ما این پیام را در زمان یکسان در سراسر جهان دریافت کردیم. این احتمالا یک به‌روزرسانی اشتباه است»

هوآوی برنامه گوگل را به عنوان ویروس TrojanSMS-PA فهرست می­‌کند. یک برنامه Trojan، بدافزاری است که به عنوان یک برنامه قانونی، کاربر را گول می‌زند که آن را در گوشی خود نصب کند. پس از نصب روی دستگاه، این بدافزار می­‌تواند همان سطح کنترلی که کاربر قانونی روی دستگاه دارد، به مهاجم بدهد. برخی از Trojanها برای سرقت اطلاعات ورود به سیستم برای باز کردن برنامه­‌های بانکی و مالی طراحی شده­‌اند. هدف این است که وارد حساب بانکی هدف شود تا آن را از بین ببرند.

اسکرین‌­شات دیگر، هشداری را نشان می‌­دهد که در آن، برنامه گوگل آلوده شده است. هشدار هواوی اعلام می‌­کند:

«این برنامه با هدف ارسال پیامک به‌ صورت خصوصی، ترغیب کاربران به پرداخت پول برای دسترسی به محتوای بزرگسالان، دانلود و نصب برنامه‌ها به‌ طور خصوصی یا سرقت اطلاعات خصوصی که ممکن است باعث آسیب به دارایی و حریم خصوصی شود، شناسایی شد. توصیه می‌کنیم فورا آن را حذف کنید».

برنامه‌های گوگل قرار نیست در دستگاه‌های جدیدتر هواوی در دسترس باشند، به همین دلیل است که شرکت تابعه Alphabet درباره این وضعیت اظهار نظر نمی‌کند. از آن جایی که همه ما می­‌دانیم برنامه گوگل یک ویروس نیست، مقصر این خرابکاری، باید هوآوی باشد.

ما معتقد نیستیم که هوآوی عمدا این کار را انجام داده است تا گوگل را بد جلوه دهد، ولی این اشتباه، باعث می‌شود که نرم‌افزار امنیتی هوآوی، برنامه گوگل را به عنوان یک تهدید امنیتی شناسایی کند. از این گذشته، هفته قبل به شما گفتیم که ابزار Google Play Protect که بدافزارها را قبل و بعد از نصب روی گوشی شما شناسایی می‌کند، به ‌طور تصادفی Samsung Messages و Samsung Wallet را هدف قرار داده و به شما پیشنهاد می‌دهد که این برنامه‌ها را حذف کنید.

اگر این پیام همچنان درگوشی هوآوی شما ظاهر می­‌شود، سعی کنید حافظه پنهان برنامه Phone Manager را پاک کنید؛ زیرا به نظر می­‌رسد این کار، مشکل را برطرف می­‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید