اخبار تکنولوژی

متا از هوش مصنوعی مترجم جدید خود با پشتیبانی از زبان فارسی رونمایی کرد

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۰۱ شهریور ۱۴۰۲
0 دیدگاه

متا از معرفی مدل جدیدی به نام SeamlessM4T خبر داده است. این مدل هوش مصنوعی قادر است گفتار را به متن تبدیل کند و 100 زبان مختلف جهان از جمله فارسی را شناسایی و ترجمه نماید.

SeamlessM4T که مخفف عبارت Massively Multilingual and Multimodal Machine Translation می‌باشد، می‌تواند برای تبدیل گفتار به گفتار و همچنین متن به گفتار، 100 زبان ورودی را تشخیص دهد و آن ها را به 35 زبان خروجی ترجمه کند. این مدل هوش مصنوعی گام مهمی در زمینه ترجمه چندزبانه و چندرسانه‌ای به شمار می‌رود.

تیم تحقیقاتی متا اعلام کرده است که مدل SeamlessM4T عملکرد قابل توجهی در ترجمه زبان‌هایی با منابع آموزشی محدود و متوسط داشته‌ است. این در حالی است که برای زبان‌های پرمنبع مثل انگلیسی، اسپانیایی و آلمانی نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است. کاربران می‌توانند اکنون از نسخه دمو رایگان این مدل استفاده کنند. ابتدا باید صدای خود را ضبط نموده و سپس آن را به حداکثر 3 زبان از جمله فارسی ترجمه نمایند. البته آزمایش‌ها نشان داده‌اند ترجمه‌های انگلیسی به فارسی توسط این مدل چندان دقیق نیستند.

با وجود اینکه دقت ترجمه‌های انگلیسی به فارسی SeamlessM4T چندان بالا نیست، متا اعلام کرد این مدل پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود. زیرا SeamlessM4T می‌تواند تمام فرایند ترجمه را در یک مرحله انجام دهد، در حالی که سایر مدل‌های بزرگ باید این کار را در سیستم‌های مختلف تقسیم کنند.

یکی از ویژگی‌های جالب SeamlessM4T، توانایی تشخیص خودکار زبان‌های مختلف حتی در یک جمله چندزبانه است. این مدل همچنین در آزمایش‌ها عملکرد بهتری نسبت به نویز محیطی و تغییرات بلندگو نشان داده است.

همانند سایر تلاش‌های قبلی متا در زمینه ترجمه، SeamlessM4T نیز یک مدل منبع‌باز است.

نظر شما در مورد هوش مصنوعی مترجم جدید متا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید