اخبار تکنولوژی

اظهارات جنجالی مدیر عامل هوش مصنوعی مایکروسافت پیرامون آموزش آن

GPT-4 Turbo
نویسنده : دانیال نوروزی۰۹ تیر ۱۴۰۳
0 دیدگاه

مصطفی سلیمان، مدیر عامل بخش هوش مصنوعی مایکروسافت، پس از اظهار نظری جنجالی در فستیوال ایده‌های آسپن، در مرکز بحث و جدلی داغ قرار گرفت. او اظهار داشت که اینترنت اساسا به عنوان «نرم‌افزار رایگان» برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی عمل می‌کند، ادعایی که با انتقاد شدید سازندگان محتوا و کاربران مواجه شده است.

در حدود دقیقه ۱۳ این مصاحبه، مجری نگرانی‌هایی را در مورد آموزش هوش مصنوعی با استفاده از محتوای آنلاین مطرح کرد و به حضور بسیاری از نویسندگان در میان مخاطبان اشاره کرد و به استفاده OpenAI از رونوشت‌های ویدیوهای YouTube برای آموزش مدل‌های خود اشاره نمود.

مصاحبه‌گر این سوال را مطرح کرد که چه کسی باید مالکیت معنوی (IP) را در چنین مواردی داشته باشد و چگونه توافقات تجاری پیرامون آنها باید تنظیم شود و اشاره کرد که شرکت‌های هوش مصنوعی ممکن است در حال «سرقت» IP جهان باشند.

پاسخ سلیمان به این سوال:

«با توجه به محتوایی که قبلا در وب باز بوده است، قرارداد اجتماعی آن محتوا از دهه ۹۰ این بوده است که استفاده از آن منصفانه است. هر کسی می‌تواند آن را کپی، بازآفرینی و با آن تولید مجدد کند. این «نرم‌افزار رایگان» بوده است، این درک [عموم] بوده است. یک دسته جداگانه وجود دارد که یک وب‌سایت، ناشر یا یک سازمان خبری صراحتاً گفته است که برای هیچ دلیل دیگری جز فهرست کردن من [در موتورهای جستجو]، من را کراول یا اسکرپ نکنید تا دیگران بتوانند این محتوا را پیدا کنند. این یک منطقه خاکستری است و فکر می‌کنم مسیر خود را از طریق دادگاه‌ها طی خواهد کرد.»

اظهارات سلیمان نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی می‌توانند آزادانه از حجم عظیمی از داده‌های موجود در اینترنت برای آموزش مدل‌های خود استفاده کنند. به نظر می‌رسد این دیدگاه، مسائل پیچیده قانونی و اخلاقی پیرامون مالکیت محتوا و حقوق استفاده را نادیده می‌گیرد. استفاده منصفانه، استفاده محدود از مطالب دارای حق چاپ را برای اهدافی مانند انتقاد، آموزش یا تحقیق مجاز می‌داند. با این حال، استفاده از حجم عظیمی از محتوا برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی، به‌ویژه زمانی که انگیزه‌های تجاری آشکاری در آن دخیل است، فراتر از این مرزهاست.

این اظهار نظر چندان مورد استقبال جامعه آنلاین قرار نگرفت و بسیاری از کاربران X (توییتر سابق) از آن زمان این ویدیو را با برداشت خود از دیدگاه‌های او بازنشر کرده‌اند. چهره‌های برجسته در صنعت فناوری، مانند تام وارن، استانداردهای دوگانه مایکروسافت را زیر سوال بردند و پرسیدند که آیا این شرکت از اینکه سیستم عامل ویندوز خود به عنوان نرم‌افزار رایگان تلقی شود، احساس راحتی می‌کند؟

دیگران، مانند هنرمند دنمن روک، بر تفاوت بین مشاهده یا دانلود آثار هنری آنلاین و استفاده از آن برای مقاصد تجاری بدون اجازه تأکید کردند و تأکید کردند که مورد دوم سرقت است.

دیدگاهتان را بنویسید