اخبار بازی

تلاش مجلس برای دریافت مالیات از بازی‌های خارجی

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۱۹ شهریور ۱۴۰۲
0 دیدگاه

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده است که برای اجرایی شدن طرح دریافت عوارض از بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی خارجی، وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد با همکاری یکدیگر به شناسایی مراکز عرضه این بازی‌ها و وصول مالیات از آن‌ها اقدام کنند.

طبق لایحه الحاقیه قانون بودجه سال ۱۴۰۱، قرار شده بود از بازی‌های خارجی نصب شده روی گوشی، کامپیوتر و کنسول‌های بازی عوارضی دریافت شود که این منابع به حساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واریز می‌شد. حال مرکز پژوهش‌های مجلس، دو وزارتخانه را موظف به اجرای این طرح کرده است.

طرح دریافت عوارض از بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی خارجی که در لایحه الحاقیه قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده بود، تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است. مرکز پژوهش‌های مجلس دلایل عدم موفقیت این طرح را بررسی و گزارش کرده است. از جمله این دلایل می‌توان به نبود اطلاعات مالی درباره عرضه‌کنندگان، تغییر حامل‌های بازی به سمت پایگاه‌های اینترنتی، پیچیدگی‌های نظارت بر فضای مجازی و محدودیت‌های قانونی در افشای اطلاعات شرکت‌های خارجی اشاره کرد.

بر این‌اساس پیشنهاد شده است علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت ارتباطات و وزارت امور اقتصادی نیز وارد عمل شوند تا با همکاری یکدیگر بتوانند مراکز عرضه بازی‌های خارجی را شناسایی و عوارض آن‌ها را وصول کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس علاوه بر بازی‌های خارجی، پیشنهادهایی را درخصوص اخذ عوارض از واردات کالاهای فرهنگی و صنایع دستی نیز ارائه کرده است. در گزارش این مرکز آمده است که باید از فرصت پیش آمده در لایحه بودجه برای تنظیم‌گری مالی دولت در حوزه فرهنگ و هنر استفاده بیشتری شود.

اما با توجه به موانعی که وزارت ارشاد تاکنون برای وصول عوارض از بازی‌های خارجی داشته است، مشخص نیست درگیر کردن دو وزارتخانه دیگر بتواند این موانع را برطرف کند. در واقع، به نظر می‌رسد شناسایی و اخذ مالیات به وزارت‌خانه‌های دیگر واگذار شده تا وزارت ارشاد بتواند از درآمد حاصله بهره‌مند شود.

دیدگاهتان را بنویسید