اخبار تکنولوژی

پای ویکی‌پدیا به جنگ روسیه و اوکراین کشیده شد

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۱۵ اسفند ۱۴۰۱
0 دیدگاه

روسیه روز سه شنبه جریمه‌ای دو میلیون روبلی (27000 دلار) برای ویکی پدیا صادر کرد و مدعی شد این سایت از حذف “اطلاعات نادرست” در خصوص روایت جنگ روسیه و اوکراین خودداری کرده‌است.

به گزارش مگ تک به نقل از gizmodo کرملین سال گذشته مجموعه‌ای از قوانین را صادر کرد که گزارش‌هایی را که در تضاد با خط مشی رسمی این کشور است را محکوم می‌کند؛ پیامدهای این محکومیت شامل مسدود کردن یا جریمه شدن نامحدود وب سایت‌هایی است که منتقد رژیم روسیه هستند و قوانین سانسور را رعایت نمی‌کنند.

طبق گزارش‌ها، شرکت مادر ویکی پدیا، ویکی مدیا، از حذف شخصیت منفی ارتش روسیه خودداری کرده است و تصمیمی در مورد درخواست تجدید نظر برای جریمه دو میلیون روبلی ندارد.

استانیسلاو کوزلوفسکی رئیس بخش روسی این بنیاد، به رویترز گفته: «تا کنون، در تاریخ دادگاه‌ها در روسیه، ویکی‌پدیا تنها یک تجربه موفق از تجدیدنظرخواهی از احکام دادگاه‌ها داشته است.»

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، همچنان به این روایت ادامه می‌دهد که تسلط ارتش اوکراین بر این کشور موفقیت‌آمیز نبوده است، حتی در حالی که گزارش‌ها نشان می‌دهند که تدارکات نظامی روسیه کم است و اوکراین کنترل خود بر مناطق مهم کشور از جمله پایتخت آن کیف را حفظ کرده است.

از روز سه‌شنبه، سایت ویکی‌پدیا نیروهای مسلح روسیه را با «کاستی‌های» بسیاری توصیف می‌کند که در تهاجم این کشور به اوکراین شکست‌هایی را تجربه کرده‌است، از جمله «شکست‌های لجستیکی شدید»، ناتوانی شاخه‌های مختلف خدمات در «هماهنگی و همکاری با یکدیگر» در مقیاس بزرگ، تخریب و هدر دادن تجهیزات و بالا بودن قابل توجه میزان تلفات آن‌ها.

نیویورک تایمز در اوایل این ماه گزارش داد که بیش از 200 هزار سرباز روسی در اوکراین کشته یا زخمی شده‌اند، در حالی که پوتین مدعی شد در حمله هوایی روسیه 600 اوکراینی کشته شده‌اند، اما رویترز گزارش داد که هیچ نشانه‌ای از خسارت یا کشته شدن وجود ندارد.

این جریمه اخیر پس از آن صادر شد که این شرکت در آوریل سال گذشته پنج میلیون روبل (82000 دلار) و در ماه نوامبر دو میلیون روبل (33000 دلار) دیگر جریمه شد که هر دو به دلیل ارسال اطلاعات در مورد تهاجم اوکراین، نبرد برای کیف و جنایات جنگی روسیه در اوکراین بود.

راجرز گفته که ویکی‌مدیا «دستورات حذف و جریمه‌هایی را از مقامات روسی دریافت کرده است، به دلیل عدم رعایت درخواست‌های مشابه».

او اضافه کرده که این شرکت تاکنون دو درخواست تجدیدنظر برای جریمه روسیه ارائه کرده است، اما آنها هم‌چنان از پایبندی به خواسته‌های این کشور خودداری می‌کنند.

ویکی‌مدیا گفته است که برای محافظت از حق دانش و آزادی بیان روس‌ها، از موضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و مطالب را حذف نخواهد کرد. «این دستورات بخشی از تلاش‌های مداوم دولت روسیه برای محدود کردن انتشار اطلاعات معتبر و دارای منبع خوب در این کشور است. ما چنین تلاش‌هایی را به‌عنوان تاکتیک‌های فشار محکوم می‌کنیم.»

او ادامه داد: «بنیاد ویکی‌مدیا به دفاع از حق همه افراد برای دسترسی آزادانه به اطلاعات و اشتراک‌گذاری دانش متعهد است و ما بر رسالت خود برای ارائه دانش رایگان به جهان می‌ایستیم.»

دیدگاهتان را بنویسید