اخبار تکنولوژی

گوشی‌های هوشمند به زودی ممکن است قدرت «دیدِ اشعه ایکس» پیدا کنند

نویسنده : دانیال نوروزی۲۷ خرداد ۱۴۰۳
0 دیدگاه

تصور کنید تلفنی داشته باشید که به شما امکان دهد از میان دیوارها نگاه کنید. طبق گزارش وبسایت IEEE Xplore (از طریق CBS News)، پروژه‌ای که ۱۵ سال روی آن کار شده همچنان در حال پیشرفت است.

هدف، توسعه‌ی چیپی است که به کاربران گوشی‌های هوشمند اجازه دهد مانند اشعه‌ی ایکس، اجسام جامد را ببینند. اما اشعه‌ی ایکس برای انسان مضر است، بنابراین گوشی به جای استفاده از اشعه‌ی ایکس واقعی، از سیگنال‌هایی در محدوده‌ی ۲۰۰ تا ۴۰۰ گیگا هرتز استفاده می‌کند.

تا به حال، آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این فناوری می‌تواند از میان گرد و غبار، مه غلیظ و ذرات معلق در هوا که نور نمی‌تواند از آن‌ها عبور کند، ببیند. در آزمایشی جدیدتر، محققان توانستند از یک ورق مقوا عبور کنند. پیش از اینکه بیش از حد هیجان‌زده شویم، گزارش اشاره می‌کند که ممکن است تنها چند سال طول بکشد تا کاربران گوشی‌های هوشمند بتوانند با استفاده از سیگنال‌های گیگاهرتزی از میان دیوارها و اجسام ببینند.

این فناوری در دانشگاه تگزاس در دالاس در حال توسعه است. دکتر کنت اُو، استاد مهندسی برق در دانشگاه تگزاس در دالاس و مدیر مرکز تعالی آنالوگ تگزاس، یکی از نویسندگان گزارشی است که پیشرفت‌های اخیر محققان را با جزئیات شرح می‌دهد. دکتر اُو گفت: «نمی‌دانم فیلم فارست گامپ را به خاطر می‌آورید یا نه، اما در آن فیلم جمله‌ای هست که می‌گوید: “زندگی مثل یک جعبه شکلات است؛ هرگز نمی‌دانی چه چیزی گیرت می‌آید.” اما حالا دیگر می‌دانید.»

دکتر اُو همچنین گفت: «همه‌ی ما با ابرقهرمانانی مثل سوپرمن بزرگ شده‌ایم. توانایی دیدن از میان اشیاء، یعنی دیدِ اشعه‌ی ایکس، همیشه هیجان‌انگیز و الهام‌بخش بوده است.» این استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد که «شما فقط باید به طور معمول اسکن کنید و به راحتی تصویر را دریافت کنید.»

یکی از مشکلات فناوری موجود در حال حاضر این است که به دلیل تعداد پیکسل‌های درگیر، ساعت‌ها طول می‌کشد تا تصویری از درون یک جسم به دست آید. اما دکتر اُو می‌گوید که با بودجه‌ی مناسب، این فناوری می‌تواند تصاویر لحظه‌ای را ارائه دهد و تنها در عرض چند سال برای گوشی‌های هوشمند در دسترس باشد. او گفت: «بنیان فناوری وجود دارد. من واقعا دوست دارم این فناوری را برای همه در دسترس قرار دهم.»

در نهایت، گوشی‌های هوشمندی که این تراشه‌ها را دارند می‌توانند داخل پاکت و بسته‌ها را ببینند. چنین دستگاه‌هایی همچنین می‌توانند توسط بیمارستان‌ها برای بررسی سطح آبرسانی بیماران مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر، این فناوری نیاز دارد که جسمی که گوشی می‌خواهد از آن عبور کند، بیش از یک اینچ (حدود ۲.۵ سانتیمتر) از دستگاه فاصله نداشته باشد. این کار مانع از آن می‌شود که سارقی از راه دور از فناوری برای نگاه کردن مخفیانه به چمدان یا کیف شخصی فرد و کشف اطلاعات شخصی استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید