اخبار تکنولوژی

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ معرفی شد؛ هوش مصنوعی مولد وارد می‌شود!

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۰۳ آبان ۱۴۰۲
0 دیدگاه

کوالکام در رویداد سالانه Snapdragon Summit از تراشه پرچمدار جدید خود با نام Snapdragon 8 Gen 3 رونمایی کرد. این تراشه از قابلیت هوش مصنوعی پیشرفته بهره می‌برد که امکان اجرای برخی از عملکردهای هوش مصنوعی را به طور محلی روی خود دستگاه فراهم می‌کند. بدین ترتیب امنیت بیشتری تضمین می‌شود.

طبق ادعای کوالکام، این تراشه قادر است تصاویر را در کمتر از یک ثانیه تولید کند که بسیار سریع‌تر از نسل قبلی است. همچنین از یک مدل یادگیری پیشرفته به نام Llama 2 برای دستیار هوشمند خود استفاده می‌کند که می‌تواند بر مبنای علایق و سایر داده‌های کاربر پاسخ‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای ارائه دهد. 

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط کوالکام، عملکرد هوش مصنوعی در این تراشه تا 3.5 برابر نسل قبلی بهبود یافته است.

اسنپدراگون 8 نسل 3 نسبت به نسل قبل خود بهبودهای محسوسی داشته است. این تراشه 30 درصد سریع‌تر و 20 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. 

اسنپدراگون 8 نسل 3 از 8 هسته پردازشی بهره می‌برد که شامل 1 هسته قدرتمند Cortex-X4 با سرعت 3.3 گیگاهرتز و 5 هسته قدرتمند دیگر با سرعت 3.2 گیگاهرتز و 2 هسته کم مصرف با سرعت 2.3 گیگاهرتز می‌شود.

این تراشه همچنین از رم LPDDR5x با سرعت 4800 مگاهرتز و حداکثر ظرفیت 24 گیگابایت پشتیبانی می‌کند و امکان اتصال به وای‌فای 7 را دارد. مودم آن هم از نوع X75 5G است.

کوالکام در این تراشه بر روی بهبود قابلیت‌های هوش مصنوعی تاکید داشته است تا بتواند در کمتر از یک ثانیه عکس بسازد.

هوش مصنوعی در این تراشه، توانایی‌های دوربین را نیز افزایش داده است. فناوری «تقسیم‌بندی معنایی» بطور لحظه‌ای جزئیات و شفافیت تصاویر را ارتقا می‌دهد. همچنین ویژگی «دید در شب» می‌تواند ویدئوها را در محیط‌های کم‌نور روشن کند.

پردازنده گرافیکی این تراشه نسبت به نسل قبل تا 25 درصد سریع‌تر و 25 درصد کم‌مصرف‌تر شده و در زمینه تعقیب اشعه 40 درصد قوی‌تر عمل می‌کند. این تراشه اجرای بازی‌ها با 240 فریم در ثانیه را در نمایشگرهای 240 هرتزی پشتیبانی می‌کند.

کوالکام اعلام کرد دستگاه‌های مبتنی بر این تراشه طی هفته‌های آینده رونمایی می‌شوند و سری شیائومی ۱۴ اولین گوشی مجهز به آن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید