اخبار سینما

جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه لغو شد

جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه لغو شد
نویسنده : تحریریه۰۹ مهر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

به گزارش ورایتی، جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیا، مهمترین رویداد سینمایی بین المللی ترکیه، به دلیل فشارهای سیاسی پس از جنجال بر سر حضور یک مستند جنجالی لغو شد.

این مستند با عنوان «فرمان» به کارگردانی نجله دمیرجی، در مورد وضعیت یک پزشک و یک معلم است که پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 در ترکیه، در حالت اضطراری از مشاغل دولتی خود اخراج شدند.

شهردار آنتالیا، Muhittin Bocek بعد از اینکه وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه حمایت خود را از این رویداد لغو کرد، اعلام کرد که این جشنواره در عصر جمعه لغو شد.

باشاک امره، مدیر هنری جشنواره آنتالیا، در پیامی به ورایتی تایید کرد که این رویداد که قرار بود از 7 تا 14 اکتبر برگزار شود، پس از بحث و جدل زیاد در مورد حضور «فرمان» در میان فیلم‌های منتخب، لغو شده است.

برگزارکنندگان جشنواره چند روز پیش موافقت کرده بودند که مستند «فرمان» را پس از ادعاهایی مبنی بر وجود مسائل حقوقی در حال رسیدگی حذف کنند. این امر باعث تکاپو در جامعه سینمای ترکیه شد و تعدادی از اعضای هیئت داوران استعفا دادند و بسیاری از کارگردانان محلی در اعتراض فیلم‌های خود را از برنامه خارج کردند.

پس از این اتفاق «فرمان» دوباره در لیست فیلم‌ها قرار گرفت و دولت حمایت مالی خود را از جشنواره پس گرفت. سپس روز جمعه، شهردار، تصمیم گرفت شصتمین دوره را لغو کند و احمد بویاجی اوغلو، رئیس جشنواره و امره، مدیر هنری را به دلیل سوء مدیریت این وضعیت بسیار حساس برکنار کند.

آشفتگی سیاسی و تحریم جشنواره توسط فیلمسازان ترکیه بر سر مسائل حساس در جشنواره آنتالیا چیز جدیدی نیست، اما این اولین بار است که سیاست باعث لغو کامل این جشنواره معتبر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید