اخبار تکنولوژی

گوگل در سال ۲۰۲۳ چه محصولاتی را معرفی خواهد کرد؟

گوگل در سال ۲۰۲۳ چه محصولاتی را معرفی خواهد کرد؟
نویسنده : عضو تحریریه۱۵ فروردین ۱۴۰۲
0 دیدگاه

دور از انتظار نیست که رونمایی از محصولات جدید Google در سال ۲۰۲۳ همه را شگفت زده کند. براساس اخبار منتشر شده احتمال این وجود دارد که گوگل اولین گوشی تاشو خود را در سال جاری عرضه کند. گوشی‌های تاشو گوگل رقیب اصلی گوشی‌های گلکسی زد فولد سامسونگ خواهند بود. از طرفی چندین ماه پیش نیز اخباری منتشر شد که گوگل در حال کار کردن بر Bard در رقابت با ChatGPT است. این سرویس هوش مصنوعی مکالمه آزمایشی قرار است رقیب ChatGPT شرکت OpenAI شود که هم اکنون توسط گروه محدوی درحال آزمایش است و در آینده نزدیک اطلاعات تکمیلی و بیشتری درباره هوش مصنوعی ارائه خواهد کرد. این‌ها تنها بخش کوچکی از اخبار مریوط به گوگل هستند.

شایعات بازار فناوری حاکی از این است که غول‌های فناوری در حال فکر کردن به آینده گوشی‌های هوشمند و برنامه‌هایی هستند که در سال 2023 روی این دستگاه‌ها اجرا می‌شوند. در همین راستا سامسونگ و موتورولا هر دو دستگاه‌های مفهومی جدیدی را در اوایل سال جاری با صفحه‌نمایش‌های کشویی و چرخشی معرفی کردند. از طرفی مایکروسافت نسخه اصلاح شده خود از Bing را دارد که از هوش مصنوعی برای ارائه پاسخ‌های مستقیم و محاوره‌ای استفاده می‌کند و می‌تواند رقیبی جدی برای گوگل در زمینه جست و جو باشد. در ادامه مروری بر اخبار منتشر شده از Google در سال جاری را داریم.

Pixel 7A

چندی پیش گوگل از گوشی‌های سری پیکسل 7 شامل نسخه استاندارد و پرو رونمایی کرد و حالا طبق اخبار منتشر شده در بهار یا تابستان نسخه ارزان‌تری از پیکسل 7 به نام پیکسل 7A  را عرضه خواهد کرد. گوگل سال گذشته Pixel 6A را در Google I/O معرفی کرد و سپس آن را در ماه جولای به فروش رساند. اگر گوگل تصمیم بگیرد که رونمایی از این گوشی را سریع‌تر انجام دهد احتمالا در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان خود در سال جاری میلادی شاهد رونمایی آن خواهیم بود و تا آن زمان چندین هفته باقی است.

مسلما تا زمان رونمایی آن نمی‌توان از جزئیات دقیق با خبر بود اما برخی از افشاگری‌ها و گزارش‌ها نشانگر این است که پیکسل 7A  احتمالا صفحه‌نمایش با نرخ تازه‌سازی 90 هرتز و شارژ بی‌سیم بالاتری داشته باشد. این ویژگی شاید چندان هیجان انگیز نباشد اما قابل توجه است زیرا این دو ویژگی در 6A  وجود ندارند و با این قابلیت در پیکسل 7A، گوگل شکاف بین گوشی‌های پریمیوم و ارزان‌قیمت خود را بیشتر خواهد کرد.

وب سایتی ویتنامی به نامZing News اعلام کرده که Pixel 7A دارای صفحه‌نمایش 6.1 اینچی مانند 6A  و طراحی شبیه پیکسل 7 خواهد بود. اگر Pixel 7A از Pixel 6A پیروی کند، می‌توان انتظار این را داشت که پردازنده Tensor G2 مشابه پیکسل 7 داشته باشد اما دوربین آن ارتقا یافته باشد.

Pixel Fold

بازار گوشی‌های تاشو اکنون در اختیار سامسونگ است و در حال حاضر گوشی‌های تاشو مانند Z Fold 4 پیشتاز هستند و حالا ممکن است گوگل رقیبی جدی برای سامسونگ شود.  اپل و گوگل  دو تولیدکنند بزرگ گوشی هستند که تا حالا گوشی تاشو عرضه نکرده‌اند اما این احتمال وجود دارد که گوگل دست به کار جدیدی بزند. گزارش‌های 9to5Google  و WinFuture نشان می‌دهند که اولین دستگاه پیکسل تاشو گوگل می‌تواند در ماه ژوئن وارد بازار شود.

بر اساس گزارش‌های افشاگرانه این گوشی می‌تواند وامداری از طراحی بلند و نازک سری Z Fold سامسونگ و هم چنین فرمت کوتاه‌تر و عریض‌تر با ظاهری مشابه Oppo Find N یا Microsoft Surface Duo  داشته باشد. کد موجود در نسخه بتا برای اندروید 13، همچنین نشان می‌دهد که Pixel Fold دوربینی با لنزهای اصلی، اولتراواید و تله فوتو خواهد داشت.

گوگل به دلیل پایین نگه داشتن قیمت‌های خود به نسبت رقبایی مانند اپل و سامسونگ با گوشی های پیکسل معمولی خود شناخته شده است. سامسونگ در حال حاضر سهمی 62 درصدی از بازار گوشی‌های تاشو دارد و جالب خواهد بود که آیا گوگل می‌تواند در این بازار با سامسونگ رقابت کند؟

استقبال از گوشی‌های تاشو در حال افزایش است اما هنوز تنها بخشی از بازار گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش Counterpoint، محموله‌های جهانی در سال 2023 با رشد 52 درصدی سالانه به 22.7 میلیون دستگاه می‌رسد. اما وقتی در نظر بگیرید که بر اساس یافته‌های Counterpoint تخمین زده می‌شود که 304 میلیون گوشی هوشمند در سه ماهه چهارم سال 2022 روانه بازار شده‌اند، 22.7 میلیون دستگاه در یک سال مانند قطره‌ای در یک اقیانوس به نظر می‌رسد.

Pixel 8 and 8 Pro

بررسی رفتار کمپانی گوگل نشانگر این است که معمولا گوشی‌های پرچمدار جدید پیکسل خود را در پاییز عرضه کرده است و حالا گوگل احتمالا Pixel 8 and 8 Pro را معرفی خواهد کرد.

به‌روزرسانی‌های محصولات گوگل در سال‌های اخیر بسیار دوربین محور بوده‌اند و می‌توان آن را در چندین محصول گوگل دید. مجموعه پیکسل 7 زوم بهبود یافته و پیکسل 7 پرو حالت عکاسی ماکرو جدیدی دریافت کرده است. با Pixel 6 و 6 Pro که اولین پیکسل‌هایی بودند که روی تراشه‌های Tensor گوگل اجرا می شدند، شاهد ویژگی های جدیدی مانند Magic Eraser، Face Unblur و Real Tone بودیم. با در نظر گرفتن این رویه بعید نیست که این بار هم گوگل در پیکسل 8 و 8 پرو بر ارتقای دوربین تمرکز کرده باشد و هر دو گوشی احتمالا دارای پردازنده جدید Tensor  نیز خواهند بود. برخی مانند WinFuture ادعا می‌کنند که گوشی‌های جدید بر اندروید 14 اجرا می‌شوند که انتظار می‌رود نسخه اصلی بعدی اندروید باشد و رم 12 گیگابایت بر آن قرار خواهد گرفت.

Android 14

گوگل در حال حاضر روی اندروید ۱۴ کار می‌کند که به‌روزرسانی بزرگ سیستم عامل اندروید برای سال ۲۰۲۳ است. اندروید ۱۴ سی و چهارمین نسخه سیستم عامل گوگل است. اندروید 14 در حال حاضر در حالت پیش نمایش برای توسعه دهندگان در دسترس است و انتظار می رود نسخه نهایی آن در پاییز ارائه شود.

در مورد اندازه صفحه نمایش، اندروید ۱۴ ممکن است شامل پشتیبانی بهتر برای استفاده از صفحه کلید فیزیکی برای تبلت‌های اندرویدی باشد. گوگل در حال آماده سازی افزودن پشتیبانی برای سفارشی کردن کلیدهای اصلاح کننده، از جمله Caps Lock، Ctrl، Alt، Windows و غیره است. همچنین ممکن است گزینه‌های بیشتری برای نحوه عملکرد حرکات و اسکرول پد لمسی وجود داشته باشد.

بر اساس آنچه تاکنون در مورد اندروید 14 می‌دانیم به نظر می‌رسد گوگل با ایجاد بهبودهایی در رابطه با بهره‌وری انرژی، حفظ حریم خصوصی در تلاش برای ارائه نسخه جدید است.

تبلت پیکسل

پیش از این قرار بود که گوگل پیکسل تبلت به همراه نسل بعدی گوشی‌های سری پیکسل در سال جاری میلادی به بازار عرضه شوند. اخبار بسیار کمی از این محصول به بیرون درز پیدا کرده است و براساس همین اخبار محدود گویا تبلت اندرویدی گوگل دارای حالت هاب خواهد بود که آن را به نمایشگر هوشمند نست هاب  (Nest Hub)  تبدیل می‌کند. این حالت با قراردادن تبلت روی پایه‌ آن به صورت خودکار فعال می‌شود. این پایه می‌تواند نقش شارژر را برای پیکسل تبلت بازی کند و قابلیت اسپیکر شدن نیز دارد. شایعاتی مبنی بر این است که گوگل دو پایه‌ی مختلف را برای این تبلت عرضه خواهد کرد که تنها یکی از آن‌ها دارای اسپیکر خواهد بود.

بر اساس گمانه‌زنی‌های اخیر، گوگل تولید دستگاه‌های نست هاب را به‌طور کلی متوقف و پیکسل تبلت را جایگزین آن‌ها خواهد کرد. همچنین ممکن است که نسخه‌ی پروی این تبلت با تراشه‌ی تنسور G2 به بازار عرضه شود. انتظار می‌رود که جزئیات بیشتری از این محصول در رویداد I/O 2023 گوگل منتشر شود.

گفتنی است این تبلت دارای یک پوشش نانو سرامیکی خواهد بود و بر پردازنده Tensor G2 موجود در پیکسل 7 و 7 پرو اجرا خواهد شد.

هوش مصنوعی گوگل

پیش از این گوگل چت ربات جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود Bard را معرفی کرده بود و اکنون ویژگی‌های هوش مصنوعی جدیدی را برای Gmail و Google Docs  برای تولید پیش‌نویس‌ها و بازنویسی ایمیل‌ها اعلام کرده است.

گوگل در تاریخ 14 مارچ 2023 خط مشی های تولید محتوا با هوش مصنوعی را بروز کرد. در این بروزرسانی آمده  بود که مدل های هوش مصنوعی می‌توانند به شما در یافتن و یادگیری موضوعات جدید کمک کنند و الهام بخش خلاقیت های شما باشند. اما در هرصورت ما انتظار داریم که از هوش مصنوعی به شیوه ای مسئولانه و قانونی استفاده کنید. انتظار می‌رود که در کنفرانس Google I/O امسال معرفی کامل هوش مصنوعی گوگل یکی از مهم‌ترین اتفاقات این رویداد باشد.

Google Pixel Watch

گوگل تا کنون به صورت رسمی درباره ساعت‌های پیکسل اخباری منتشر نکرده است. اما از آنجایی که گوشی‌های پیکسل گوگل هر ساله یک روند خاصی را طی می‌کنند و تغییرات آن مشخص است، بعید نیست که امسال نیز شاهد تکرار روند سالیان پیش باشیم.

بر این اساس احتمالا گوگل برای پیکسل واچ همان طراحی گرد را در نظر گرفته است و صاحب‌نظران امیدوار هستند در آخرین نسخه عمر باتری و همچنین چند ویژگی ردیابی سلامت و تناسب اندام به آن اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید