اخبار سینما

یک درام خاورمیانه‌ای برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره ژوهانسبورگ شد

یک درام خاورمیانه‌ای برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره ژوهانسبورگ شد
نویسنده : تحریریه۱۳ اسفند ۱۴۰۲
0 دیدگاه

فیلم «اتوبوس زرد» به کارگردانی وندی بدنرژ، جایزه بهترین فیلم را در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم ژوهانسبورگ که شنبه شب در مرکز همایش سندتون در ژوهانسبورگ برگزار شد، از آن خود کرد.

این فیلم که برای اولین بار در جهان در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد، داستان یک خانواده هندی را روایت می‌کند که در یک کشور عربی در خلیج فارس زندگی می‌کنند و با تراژدی دردناکی روبرو می‌شوند. زمانی که دخترشان در گرمای سوزان صحرا در اتوبوس مدرسه رها می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد، مادر خانواده به نام «آناندا» (با بازی تانیشتا چاترجی) با غم و اندوه فراوان مصمم می‌شود تا حقیقت را در مورد مسئولان این حادثه پیدا کند.

هیئت داوران جشنواره در تقدیر از این فیلم گفتند:

این فیلم به چالش‌های اساسی مهاجران به حاشیه رانده شده می‌پردازد. بازی پرظرافت بازیگر نقش اصلی، تاب آوری و عزم لازم برای رویارویی با یک سیستم اجتماعی-سیاسی را به تصویر می‌کشد.

جایزه بهترین فیلم آفریقایی به «مرگ یک افشا کننده»، تریلر سیاسی به کارگردانی «ایان گابریل» رسید.

هیئت داوران در مورد این فیلم گفتند:

این داستان شجاعانه و مهم، وضعیت اسفبار روزنامه نگارانی را که اغلب در جستجوی خطرناک و ناشناخته برای افشای حقیقت تلاش می کنند، برجسته می کند. این تریلر سیاسی پر سرعت، بر فوریت موضوع افشاگری تأکید می کند.

فیلم مستند «استخدام کنندگان لندن» ساخته «گوردون مین» که با اولین نمایش جهانی خود جشنواره را افتتاح کرد، جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد.

هیئت داوران در مورد این مستند گفتند:

این فیلم، نگاهی تازه و متفاوت به موضوعی شناخته شده ارائه می دهد. استفاده از طنز و داستان سرایی درخشان، همه ما را در انسانیت مان به هم پیوند می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید