اخبار تکنولوژی

هوش مصنوعی داروهای ضد پیری کشف کرد!

نویسنده : تحریریه۱۷ تیر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

کشف داروهای جدید کاری چالش بر انگیز و زمان بر است. اما هوش مصنوعی موفق شده تا سه داروی ضد پیری که قادرند سلول های پیر را از بین ببرند، از بیماری های مرتبط با پیری جلوگیری کنند و سرعت پیری را کاهش دهند را پیدا کند.

محققان دانشگاه ادینبرو و مرکز تحقیقات IBBTEC-CSICدر سانتاندر اسپانیا نمونه هایی از داروهای ضد پیری و داروهای غیر مرتبط با پیری را در اختیار مدل های هوش مصنوعی قرار دادند تا این مدل ها تفاوت‌های موجود میان این داروها را یاد بگیرند. در نهایت 4340 مولکول به مدل ها داده شد و پس از پنج دقیقه نتایج به دست آمد.

در همین راستا کامپیوتر توانست 21 مولکول ترکیبی که بیشترین احتمال برای مقابله با پیری داشتند را تشخیص دهد. دانشمندان می‌گویند اگر قرار بود همه ی آن 4340 مولکول در آزمایش ها امتحان شوند، مدت زمان زیاد و ۵۰ هزار یورو هزینه هزینه‌بر بود.

درمرحله بعد، این سه دارو روی سلول های سالم و سلول های از کار افتاده آزمایش شدند و مشخص شد که آن‌ها قادرند سلول های از کارافتاده را حذف کنند بدون اینکه به سلول‌های سالم آسیبی وارد کنند. آزمایش‌های بعدی نشان داد که یکی از این سه دارو به نام اولیاندرین موثرتر از بقیه است.

دانشمندان بعد از تایید اثری که این داروها بر روی سلول های از کار افتاده داشتند، شروع به آزمایش این سه دارو روی نمونه های انسانی از بافت ریه کردند. آنها امیدوارند ظرف دو سال آینده نتایج تلاش هایشان را نشان دهند.

پژوهشگران می‌گویند امکانات این روش ترکیبی در کشف داروها بسیار است. هوش مصنوعی می‌تواند با دریافت اطلاعات کافی و با کیفیت، سرعت کار شیمی دانان و زیست‌شناسان را افزایش دهد و به کشف داروهایی برای بیماری‌های لاعلاج بی‌انجامد.

محققان در درمان‌های ضد پیری معمولا به دنبال راه‌هایی برای حذف سلول‌های از کار افتاده هستند. این سلول‌ها همان‌هایی هستند که زنده مانده‌اند اما قابلیت تکثیرشان را از دست داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید