اخبار تکنولوژی

هوش مصنوعی جمینای 1.5 فلش، مدل جدید، حالا در دسترس است!

نویسنده : دانیال نوروزی۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

گوگل در رویداد Google I/O 2024، با معرفی‌های بزرگی حاضر شد. غول تکنولوژی مستقر در مانتین ویو، علاوه بر معرفی جمینای در گوگل فوتوز، از مدل جدید و کوچک‌تر جمینی 1.5 فلش نیز رونمایی کرد.

جمینای 1.5 فلش، عضوی جدید از خانواده‌ی جمینای گوگل است. این مدل سبک‌وزن برای کارهایی مثل خلاصه‌سازی، برنامه‌های چت، شرح تصاویر و ویدیوها و حتی پردازش داده از اسناد و جداول حجیم، با هزینه‌ای کمتر از اعضای بزرگ‌ترش طراحی شده است. این مدل هم‌اکنون در Google AI Studio و Vertex AI در دسترس قرار دارد.

گوگل چندی پیش در ماه فوریه، جمینای 1.5 پرو را عرضه کرد. این مدل تا سقف ۱ میلیون توکن را پردازش می‌کند و حالا نسخه‌ی ۲ میلیون توکنی آن نیز به زودی برای توسعه‌دهندگان قابل آزمایش خواهد بود. جمینای 1.5 فلش برای نتایج سریع در مواقعی که سرعت اهمیت دارد ساخته شده، در حالی که جمینای 1.5 پرو برای کارهای پیچیده که نیازمند استدلال چندمرحله‌ای هستند، کاربرد دارد.

نسخه‌ی پرو علاوه بر ۲ میلیون توکن، در قابلیت‌های کدزنی، استدلال و تجزیه‌ی صدا و تصویر نیز پیشرفت‌هایی داشته است. حالا می‌توانید داده‌های عظیمی مانند دو ساعت ویدیو، ۲۲ ساعت صدا، بیش از ۶۰ هزار خط کد یا ۱.۴ میلیون کلمه را پردازش کنید. به گفته‌ی جاش وودوارد، معاون آزمایشگاه‌های گوگل، این مدل برای «وظایف استدلال عمومی‌تر یا پیچیده‌تر که اغلب چندمرحله‌ای هستند» مناسب است.

او در ادامه می‌گوید: «توسعه‌دهندگان می‌توانند بسته به مورد استفاده، بین اندازه‌های مختلف جابجا شوند. به همین دلیل است که این مدل از همان توانایی‌های ورودی چندرسانه‌ای، همان بافت طولانی و البته همان زیرساخت اجرایی نسخه‌های دیگر برخوردار است.»

رونمایی از جمینای 1.5 فلش، درست زمانی اتفاق افتاد که OpenAI با پشتوانه‌ی مایکروسافت، از جدیدترین مدل خود یعنی GPT-4o پرده برداشت. این مدل برای کاربران رایگان و پولی در حال عرضه است. همچنین اپلیکیشن دسکتاپ چت‌جی‌پی‌تی قرار است به همراه نسخه‌ی مک، با نسخه‌ی ویندوز تا انتهای سال عرضه شود.

دیدگاهتان را بنویسید