اخبار بازی

پردازنده‌های سری AMD Rayzen Z1 ویژه‌ی کنسول‌های قابل حمل معرفی شدند

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
0 دیدگاه

کمپانی AMD امروز از دو عدد از جدیدترین پردازنده‌ی خود تحت عنوان Rayzen Z1 و Rayzen Z1 Extreme رونمایی کرد که ویژه‌ی کنسول‌های دستی و قابل حمل نسل بعدی هستند.

Rayzen Z1 و Rayzen Z1 Extreme مبتنی بر لیتوگرافی 4 نانومتری Rayzen Zen 4 ساخته شده‌اند و دارای پردازنده‌‌های گرافیکی RDNA 3 هستند. بنابر گفته‌های AMD، پردازنده‌های Rayzen Z1 و Rayzen Z1 Extreme به طور موقت در انحصار ایسوس قرار دارند و این موضوع بدین معنی است که غول تایوانی دنیای تکنولوژی، برنامه‌ی بلند مدت و ویژه‌ای برای کنسول‌های بازی دستی و قابل حمل را در دستور کار خود دارد.

AMD Ryzen Z1 یک CPU شش هسته‌ای Zen 4 با دوازده رشته را ارائه می‌کند و قسمت GPU توسط چهار هسته RDNA 3 پوشانده شده است. در مجموع 22 مگابایت حافظه کش موجود است. AMD ادعا می‌کند که چیپست Ryzen Z1 قادر به عملکرد گرافیکی 2.8 ترافلاپس است.

Ryzen Z1 Extreme دارای پردازنده هشت هسته ای Zen 4 با شانزده رشته و دوازده هسته گرافیکی RDNA 3 با حافظه کش 24 مگابایتی است. Ryzen Z1 Extreme دارای عملکرد گرافیکی تا 8.6 ترافلاپس است. در مورد اعداد واقعی، AMD نموداری از نمونه های مهندسی Z1 و Z1 Extreme را با چند عنوان بازی محبوب با وضوح 1080p و تنظیمات پایین به اشتراک گذاشته است.

هر دو چیپست جدید از اتصال USB 4 و همچنین حافظه LPDDR5 و LPDDR5X پشتیبانی می‌کنند. چیپست‌های جدید همچنین ارتقاء مقیاس Radeon Super Resolution (RSR)، Radeon Chill، Radeon Image Sharpening و AMD Link را به همراه خواهند داشت.

در بیانیه مطبوعاتی AMD همچنین به اشتراک گذاشته شد که Asus ROG Ally با هر دو چیپست جدید Z1 ارائه خواهد شد. ایسوس قیمت و در دسترس بودن ROG Ally را در 11 ماه می اعلام خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید