اخبار تکنولوژی

اندروید 15 به شما می‌گوید چقدر حافظه‌ی گوشی‌تان سالم است

نویسنده : دانیال نوروزی۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

اندروید 15 گوگل این قابلیت را دارا خواهد بود تا به کاربر در مورد میزان سلامت حافظه ذخیره‌سازی، اطلاعات کاربردی ارائه دهد.

سلامت گوشی دیگر فقط به باتری مربوط نمی‌شود. گوگل در حال کار روی قابلیت جدیدی است که به شما کمک می‌کند کل وضعیت را بهتر ببینید. بر اساس اطلاعات جدیدی که در یک کامیت برای پروژه‌ی متن‌باز اندروید پیدا شده، اندروید 15 قابلیتی را برای مشاهده‌ی سلامت حافظه‌ی گوشی در اختیار شما قرار می‌دهد. این قابلیت مشابه چیزی است که برخی گوشی‌ها در حال حاضر برای نمایش سلامت باتری ارائه می‌دهند، اما به جای باتری برای حافظه است.

این کامیت اوایل این هفته توسط وبسایت Android Authority کشف و گزارش شد و توجه‌ها را به درگاه برنامه‌نویسی جدیدی جلب کرد که به سلامت حافظه در سیستم‌عامل اختصاص دارد. در حال حاضر، راهی آسان برای فهمیدن میزان فرسودگی حافظه‌ی گوشی وجود ندارد که می‌تواند نگران‌کننده باشد. دلیلش این است که تراشه‌های حافظه هم، درست مثل هر قطعه‌ی سخت‌افزاری دیگری، در نهایت ممکن است با گذشت زمان فرسوده شوند. اما با اندروید ۱۵، شما قادر خواهید بود درصدی را ببینید که نشان می‌دهد چقدر از عمر مفید تراشه‌ی حافظه‌ی گوشی‌تان باقی مانده است.

این قابلیت بر اساس اطلاعاتی از خود تراشه‌ی حافظه کار می‌کند. بیشتر گوشی‌های مدرن از نوعی حافظه به نام UFS (ذخیره‌سازی فلش جهانی) استفاده می‌کنند که نشانگرهای داخلی برای میزان استفاده دارند. اندروید ۱۵ می‌تواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند و آن‌ها را به درصدی ترجمه کند که به راحتی قابل درک باشد.

«سلامت حافظه» مطمئنا هنوز در حال توسعه است و ممکن است روی تمام گوشی‌هایی که اندروید ۱۵ را اجرا می‌کنند در دسترس نباشد. با این حال، به احتمال زیاد گوشی‌های پیکسل گوگل جزو اولین مدل‌هایی خواهند بود که از آن پشتیبانی می‌کنند. هنگامی که در دسترس قرار گیرد، باید به شما ایده‌ی بسیار بهتری در مورد اینکه چقدر طول می‌کشد تا حافظه‌ی گوشی‌تان قبل از شروع فرسودگی دوام بیاورد، بدهد.

حالا، این قابلیت جدید چقدر مهم است؟ خب، برای اکثر افراد، احتمالا تغییردهنده‌ی بازی نخواهد بود. اما همچنان می‌تواند اطلاعات مفیدی باشد. اگر دیدید که سلامت حافظه‌تان شروع به کاهش کرده است، ممکن است نشانه‌ای باشد که زمان فکر کردن به ارتقا گوشی فرا رسیده است. یا شاید بخواهید برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات خود با دفعات بیشتری اقدام کنید. علاوه بر این، این مورد ممکن است به معیاری مهم برای پیگیری هنگام خرید یا فروش گوشی هوشمند تبدیل شود، درست همانطور که سلامت باتری برای دستگاه‌های آیفون به یک فاکتور مهم تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید