اخبار تکنولوژی

iOS 18 یک کپی کامل از اندروید!

نویسنده : دانیال نوروزی۲۲ خرداد ۱۴۰۳
0 دیدگاه

بر اساس اطلاعات لو رفته از ویژگی‌ها و امکانات سیستم عامل مورد انتظار iOS 18، ظاهرا در این آپدیت ویژگی‌هایی را می‌بینیم که مستقیما از امکانات سیستم عامل اندروید الهام گرفته شده است.

مقایسه‌ی اندروید و iOS بحثی همیشگی است و طرفداران هر دو سیستم‌عامل دلایل خود را دارند. برخلاف اندروید، اکوسیستم اپل سال‌ها به شکل یک دژِ بسته عمل کرده و کاربران به قابلیت‌هایی نظیر نصب مستقیم اپلیکیشن‌های خارجی (sideloading) دسترسی نداشته‌اند. با این حال، به دلیل الزام به رعایت قوانین DMA اتحادیه اروپا، تغییراتی در راه است. این فشارهای قانونی، iOS را به سمت اعطای آزادی بیشتر به کاربران سوق می‌دهد و رویکردی شبیه به اندروید را در اتحادیه اروپا در پیش خواهد گرفت.

همانطور که پیش‌تر گزارش دادیم، iOS 18 با امکان تغییر چینش و رنگ آیکون برنامه‌ها، قابلیت‌های شخصی‌سازی اپلیکیشن را از اندروید قرض می‌گیرد. کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) 2024 امروز برگزار می‌شود و انتظار می‌رود پس از سخنرانی اصلی، اولین نسخه آزمایشی (بتا) iOS 18 را دریافت کنیم. بر اساس گزارش‌های MacRumors، پیش از این رویداد، ویژگی‌های دیگری مانند سیستم قفل برنامه و آیکون‌های تیره در صفحه‌ی اصلی که برای کاربران اندروید آشنا هستند، نیز به گوش می‌رسد.

اضافه شدن سیستم قفل برنامه و آیکون‌های تیره به iOS 18

طبق گزارش‌ها، سیستم قفل برنامه در iOS 18 به کاربران اجازه می‌دهد تا با احراز هویت از طریق Face ID، روی برنامه‌های پیش‌فرض آیفون قفل بگذارند. البته احتمالا امکان استفاده از Touch ID یا رمز عبور برای قفل کردن برنامه‌ها نیز وجود خواهد داشت.

در حال حاضر کاربران آیفون می‌توانند با روشی نه چندان سرراست، برای برنامه‌های خود قفل ایجاد کنند که به ساخت یک میانبر برای برنامه نیاز دارد. با سیستم قفل برنامه‌ی آینده‌ی iOS 18، این فرآیند بسیار ساده‌تر و کاربرپسندتر خواهد شد. کاربران می‌توانند به صورت مستقیم از تنظیمات برنامه، به قابلیت قفل کردن برنامه‌های حساس مانند پیام‌ها، یادداشت‌ها و تصاویر دسترسی پیدا کنند. این ویژگی جدید، نیاز به ساخت میانبر را از بین می‌برد و روشی امن‌تر و کاربرپسندتر برای محافظت از اطلاعات شما ارائه می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سیستم قفل برنامه در iOS 18 فعلا برای برنامه‌های پیش‌فرض آیفون کاربرد دارد و هنوز مشخص نیست که آیا برای برنامه‌های دانلودی از اپ‌استور نیز قابل استفاده باشد. با این حال، بعید به نظر می‌رسد که اپل این قابلیت را تنها به برنامه‌های خود محدود کند، چرا که برخی از پرکاربردترین برنامه‌ها از اپ‌استور دانلود می‌شوند.

MacRumors همچنین گزارش می‌دهد که اپل در iOS 18 حالت تیره را به برنامه‌های صفحه‌ی اصلی نیز گسترش خواهد داد. در حال حاضر، فعال کردن حالت تیره در iOS باعث تیره شدن پس‌زمینه صفحه‌ی اصلی می‌شود اما روی آیکون‌ها تأثیری نمی‌گذارد. این قابلیت می‌تواند با ویژگی قبلا مشاهده‌شده‌ی اپل که به کاربران امکان تغییر رنگ آیکون برنامه‌ها را می‌دهد، همخوانی داشته باشد. انتظار می‌رود ابتدا برنامه‌های پیش‌فرض اپل حالت تیره را دریافت کنند و برنامه‌های دانلودی فعلا در صف باقی بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید