اخبار تکنولوژی

تراشه ۲ نانومتری پیشرفته آیفون ۱۷ می‌تواند هفته آینده توسط TSMC وارد مرحله تولید آزمایشی شود

تراشه ۲ نانومتری پیشرفته آیفون ۱۷
نویسنده : دانیال نوروزی۲۰ تیر ۱۴۰۳
0 دیدگاه

در اقدامی غیرمنتظره، TSMC – مخفف شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان (و سازنده اصلی تراشه اپل) – می‌تواند تولید آزمایشی تراشه ۲ نانومتری را که گمان می‌رود آیفون ۱۷ را به حرکت درآورد، آغاز کند.

تراشه‌ها یا SoC فوق‌العاده مهم هستند. به طور خلاصه، این چیزی است که گوشی شما را هدایت می‌کند.

SoC یا System-on-Chip، همه یا بیشتر اجزای یک کامپیوتر یا سیستم الکترونیکی دیگر را روی یک تراشه ترکیب می‌کند. این شامل یک واحد پردازش مرکزی (CPU)، رابط‌های حافظه (برای RAM، ROM)، رابط دستگاه‌های ورودی/خروجی، و اغلب ویژگی‌های دیگر مانند یک واحد پردازش گرافیکی (GPU)، یک ماژول ارتباطی (به عنوان مثال، Wi-Fi، بلوتوث) و موارد دیگر است.

ممکن است با اصطلاح “تراشه ۴ نانومتری” یا “تراشه ۳ نانومتری” برخورد کرده باشید.

در زمینه فناوری SoC برای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، “nm” (نانومتر) به اندازه اجزای روی تراشه، مانند ترانزیستورها اشاره دارد. یک نانومتر برابر با یک میلیاردم متر است – شما این را می‌دانید! این یک مقیاس فوق‌العاده کوچک است و باید به هر جزء فناوری به این کوچکی احترام گذاشت. فناوری nm کوچک‌تر با بسته‌بندی ترانزیستورهای بیشتر در فضای کوچک‌تر، امکان تراشه‌های کارآمدتر و قدرتمندتر را فراهم می‌کند.

بنابراین، اگر یک تراشه با استفاده از فرآیند ۷ نانومتری ساخته شود، به این معنی است که اجزای کلیدی (مانند ترانزیستورها) روی آن تراشه به اندازه ۷ نانومتر هستند. با پیشرفت فناوری nm (به عنوان مثال، از ۷ نانومتر به ۵ نانومتر)، تراشه‌ها قدرتمندتر و انرژی کارآمدتر می‌شوند و به بهبود عملکرد در تلفن‌های همراه کمک می‌کنند.

همانطور که در بالا اشاره شد، تراشه ۲ نانومتری که اعتقاد بر این است که در خط آیفون ۱۷ یافت می‌شود، توسط TSMC ساخته می‌شود.

انتظار می‌رفت مرحله آزمایش تولید آن در زمان بعدی باشد، اما اکنون گزارش‌هایی وجود دارد که این اتفاق در آینده‌ای بسیار نزدیک رخ خواهد داد – احتمالاً در هفته آینده!

گزارشی از Gizmochina (سایتی با تمرکز بر گوشی‌های هوشمند چینی) به ETNEWS کره‌ای و مقاله (ترجمه ماشینی) آن اشاره می‌کند که می‌گوید:

ریخته‌گری نیمه‌هادی تایوانی TSMC، هفته آینده و پیش از تولید انبوه فرآیند ۲ نانومتری (nm) در سال آینده، تولید آزمایشی را آغاز خواهد کرد.

در ابتدا، تولید آزمایشی برای سه ماهه چهارم (اکتبر یا بعد از آن) برنامه‌ریزی شده بود. جدول زمانی تسریع شده به عنوان یک حرکت استراتژیک برای اطمینان از نرخ بازده پایدار قبل از تولید انبوه دیده می‌شود. برای زمینه، تولید آزمایشی شامل آزمایش فرآیندهای تولید برنامه ریزی شده قبل از شروع تولید در مقیاس کامل است.

آزمایش‌های آزمایشی در تأسیسات Baoshan TSMC در شمال تایوان انجام می‌شود، جایی که تجهیزات لازم برای تولید تراشه ۲ نانومتری در طول سه ماهه دوم نصب شد.

در حال حاضر، آیفون ۱۵ پرو دارای تراشه A17 Pro است که از فرآیند ۳ نانومتری TSMC استفاده می‌کند.

اعتقاد بر این است که اپل کل ظرفیت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را برای تراشه‌های A17 Pro و M3 خود تضمین کرده است و ممکن است همین کار را برای تراشه‌های ۲ نانومتری انجام دهد.

کمتر از یک ماه پیش، سامسونگ نیز اعلام کرد که به جشن ۲ نانومتری می‌پیوندد.

انتظار می‌رود گره فرآیند جدید ۲ نانومتری سامسونگ، SF2Z، در سال ۲۰۲۷ وارد تولید انبوه شود. این باید شامل یک شبکه تحویل برق پشتی (BSPDN) باشد که قدرت، عملکرد و مساحت (PPA) را افزایش می‌دهد و همچنین افت ولتاژ را کاهش می‌دهد. PPA سه متغیری هستند که در تصمیم گیری در مورد نحوه بهینه سازی طرح های نیمه هادی استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید