اخبار تکنولوژی

اپل مسیر مایکروسافت را در زمینه هوش مصنوعی می‌رود

سیستم آلارم گوشی‌های آیفون
نویسنده : دانیال نوروزی۲۲ خرداد ۱۴۰۳
0 دیدگاه

به نظر می‌رسد حالا اپل در حال دنباله‌روی ردموندی‌ها است تا قابلیت‌های بیشتری از هوش مصنوعی را به سیستم‌عامل خود که آیفون، آیپد و مک‌بوک‌ها را نیرو می‌بخشد، بیاورد.

مایکروسافت با قراردادن دستیار هوش مصنوعی خود، کوپایلت، تقریبا در تمامی بخش‌های ویندوز، از جمله برنامه‌های آفیس 365 مانند ورد، پاورپوینت، اوت‌لوک و موارد دیگر، به‌شدت روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. هرچند قابلیت فراخوان جدید [احتمالاً قابلیت بازیابی اطلاعات پاک‌شده] اخیراً با انتقادهای فراوانی روبرو شده، اما این تنها آغاز راه است.

نشریه‌ی اپل‌محور Apple Insider به‌طور اختصاصی فاش کرده است که به‌روزرسانی بعدی سیستم‌عامل iOS، یعنی نسخه‌ی 18، چه ویژگی‌هایی خواهد داشت و سیریِ حالا هوش مصنوعی‌محور چه کارهایی می‌تواند با این قابلیت‌های جدید انجام دهد. این ویژگی‌های جدید در برنامه‌هایی مانند ایمیل، دوربین، عکس‌ها، یادآورنده‌ها، سافاری، کی‌نوت، کتاب‌ها و موارد دیگر ارائه می‌شوند.

همان‌طور که کوپایلت و مایکروسافت اج می‌توانند فایل‌های صوتی را رونویسی و ترجمه کنند، برنامه‌ی یادداشت‌ها در iOS و macOS نیز به زودی از این قابلیت برخوردار خواهد شد. سیریِ جدید که با مدل‌های زبان بزرگ (LLM) کار می‌کند، می‌تواند پوشه‌های یادداشت را ایجاد، تغییر نام و حذف کند؛ برچسب‌ها را در یادداشت‌ها مدیریت کند؛ حساب‌های خاص را باز کند؛ یادداشت‌ها را جابه‌جا، حذف یا پین کند؛ و حتی یک حساب اوت‌لوک را درون یادداشت‌ها باز کند.

اپل که به کیفیت بالای دوربین‌هایش مشهور است، برای برنامه‌ی دوربین نیز قابلیت‌های جدید سیری را ارائه خواهد کرد. به زودی قادر خواهید بود با فرمان صوتی به سیری، دوربین را سوییچ کنید، آن را روی یک حالت خاص باز کنید، تایمر تنظیم کنید و حتی ضبط ویدیو را کنترل کنید. همچنین، مشابه کاری که کوپایلت در اوت‌لوک انجام می‌دهد، سیری می‌تواند خلاصه‌ای از رشته‌های ایمیل را ارائه دهد و قابلیت‌های پاسخ هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی (موجود در ایمیل، سیری و پیام) را فعال کند.

اپل عرضه‌ی iOS 18 را در رویداد WWDC 2024 که در تاریخ ۱۰ ژوئن برگزار شد، اعلام کرد که با توجه به سابقه‌ی برگزاری این رویداد در ماه سپتامبر، کمی عجیب به نظر می‌رسد. این سیستم‌عامل برای آیفون XR و مدل‌های بالاتر از آن عرضه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید