اخبار تکنولوژی

اپل از تراشه‌های M3 ، M3 Pro و M3 Max رونمایی کرد

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۰۹ آبان ۱۴۰۲
0 دیدگاه

اپل به تازگی در رویداد Scary fast از سه تراشه جدید M3 Pro، M3 و M3 Max رونمایی کرد. این اولین بار در تاریخ اپل است که سه تراشه جدید به طور همزمان معرفی می‌شوند.

این تراشه‌ها مانند A17 Pro مورد استفاده در آیفون ۱۴ پرو، بر پایه فرایند ساخت ۳ نانومتری TSMC تولید شده‌اند. همچنین GPU آنها از تکنولوژی جدید Dynamic Caching بهره می‌برد. اپل این تراشه‌ها را پیشرفته‌ترین چیپ‌های ساخته شده برای کامپیوتر توصیف کرده است. قابل توجه است که اپل برای اولین بار معماری ۳ نانومتری را با تراشه M3 به رایانه‌های مک می‌آورد. انتظار می‌رود این تراشه‌های جدید بتوانند عملکرد بسیار بالایی را در مقایسه با نسل‌های قبلی به کامپیوترهای مک اپل بدهند.

اپل سه تراشه M3 Pro ،M3 و M3 Max معرفی کرد که البته تفاوت‌هایی در مشخصات دارند اما ویژگی‌های مشترکی نیز بین آن‌ها وجود دارد.

از جمله مشترکات می‌توان به پشتیبانی از تکنولوژی ردیابی پرتو و استفاده از حافظه پنهان پویا در GPU اشاره کرد.

M3 پایه‌ترین مدل است که شامل ۸ هسته پردازنده و ۱۰ هسته GPU می‌شود. M3 Pro دارای ۱۲ هسته پردازنده و ۱۸ هسته GPU است. توانمندترین مدل M3 Max با ۱۶ هسته پردازنده و ۴۰ هسته GPU می‌آید.

طبق ادعای اپل، M3 نسبت به M2 تا ۲۰ درصد سریع‌تر است. M3 Pro و M3 Max نیز به ترتیب تا ۲۰ و ۵۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل M2 Pro و M2 Max دارند.

دیدگاهتان را بنویسید