اخبار سینما

آیا تماشای فیلم باربی برای کودکان مناسب است؟ رده سنی فیلم باربی

فیلم باربی برای کودکان
نویسنده : سارا محمدی۲۸ تیر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

با شنیدن اسم باربی ناخودآگاه به دنیای عروسکی دختر بچه ها فکر می کنیم، باربی که روز جمعه در سینماها اکران می شود، اولین فیلم لایو اکشن اقتباسی از مجموعه عروسک های محبوب Mattel است، که بعد از آن تعدادی انیمیشن به صورت VOD توزیع شد. در حالی که دموگرافیک اصلی برای این عروسک های محبوب دختر بچه های بین 3 تا 12 سال است، فیلم گرتا گروینگ ارجاعات و مکالمه هایی را در برمی گیرد که ممکن است تماشای آن برای کودکان مناسب نباشد. فیلم باربی در هند U/A رتبه بندی می شود.

نگران نباشید، این مانع تماشای فیلم توسط کودکان نمی شود بلکه بیان می کند که فیلم طیف گسترده تری از مخاطبان را از لحاظ سنی هدف قرار می دهد. بریتانیا نیز از قوانین مشابه با هند پیروی می کند، که در آن کودکان زیر 12 سال باید همراه با والدین فیلم را تماشا کنند، در حالی که در آمریکا فیلم روی PG-13 رتبه بندی شده است.

با توجه به تریلرهایی که از فیلم مشاهده کرده ایم، این موضوع خیلی غافلگیرکننده نیست زیرا شخصیت اصلی در موقعیتی از فیلم مورد آزار جنسی قرار می گیرد. با توجه رتبه بندی سنی به عنوان راهنما، این به والدین/سرپرستان بستگی دارد که تصمیم بگیرند آیا فیلم برای فرزندشان مناسب است یا نه. در ماه آوریل، وارنر برادرز صحنه ای از فحاشی بین دو کن – رایان گاسلینگ و سیمو لو- را منتشر کردند که در آن مکالمه نامناسبی بین دو عروسک رد و بدل می شود.

از آنجایی که هیچ یک از عروسک های باربی اندام تناسلی ندارند، این نوع فحاشی می تواند طعنه آمیز باشد. در صحنه دیگری باربی عجیب و غریب کیت مک کینون سعی دارد تفاوت های جنسیتی را ببیند به همین دلیل زیر لباس مارگو رابی را نگاه می کند. مک کینون نسخه آزمایشی باربی را بازی می کند که اغلب دور انداخته می شود. در صحنه ای، دخترها موهای خود را به سبک پانک کوتاه می کنند، انگشت های پای خود را می سوزانند و با مداد رنگی مومی آرایش عجیب و غریبی می کنند.

شاید به همین دلیل است که او از خشونت دنیای واقعی اطلاع دارد و این با خط اصلی داستان فیلم که باربی رابی را از سرزمین باربی ها بیرون می اندازند، مطابقت دارد. پس از رسیدن به دنیای واقعی با کن، آن ها به خاطر لباس های متفاوتشان مورد تمسخر قرار می گیرند، رفتار بدی با آن ها می شود و در نهایت هر دو دستگیر می شوند. باربی از همه این ها متنفر می شود،‌ اما کن عاشق آن هاست.

ویل فرل به عنوان مدیر عامل ساختگی Mattel به داستان اضافه می شود و می خواهد هر دو آن ها را در جعبه های مقوایی خود زندانی کند. فرل در صحبت با وال استریت ژورنال، این فیلم را یک طنز بزرگ می نامند و آن را اظهارنظری درباره مردسالاری می داند. به طور خلاصه، در هر سه کشور فیلم باربی مخاطبانی را هدف قرار می دهد که خارج از محدوده سنی اصلی هستند.

با این وجود، بازاریابی کل برند باربی را پوشش می دهد. در اکران های عمومی، مارگو رابی لباس های باربی های نمادین را به تن می کند و فیلترهای پوستر برای طرفداران و خود عروسک ها در این اکران ها حضور دارند. در مقابل، فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان که در همان روز اکران شد از این سطح تبلیغات بی بهره بود. تحلیلگران پیش بینی می کنند که باربی عملکرد بهتری نسبت به اوپنهایمر در باکس آفیس داشته باشد، که به لطف میم هایی است که پیرامون مضامین متضاد آن به وجود آمده اند.

البته این نظریه نیز وجود دارد که کمپانی وارنر برادرز عمدا در حال تلاش برای کمرنگ کردن فیلم نولان هستند زیرا او روابط خود را با این استودیو قطع کرده است. با این وجود، گزارش های جدید این شایعه را رد می کنند و آن ها تایید کردند که در تلاش برای اصلاح روابط پیشین خود هستند. بنابراین، نولان می تواند ساخت فیلم های خود را در این استودیو از سر گیرد.

باربی در 21 ژوئیه در سینماهای سراسر جهان در کنار اوپنهایمر اکران می شود.

دیدگاهتان را بنویسید