اخبار تکنولوژی

عینک‌های بلوکات تاثیری برروی محافظت از چشم ندارند!

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۲۹ مرداد ۱۴۰۲
0 دیدگاه

براساس یافته‌های جدید محققان، عینک‌هایی که به عنوان فیلتر نور آبی فروخته می‌شوند، احتمالاً هیچ تاثیر مثبتی بر کاهش آسیب چشم ناشی از استفاده از صفحه نمایش و بهبود کیفیت خواب ندارند.

محققان دانشگاه‌های ملبورن، لندن و مانش با بررسی 17 مطالعه بالینی کنترل شده، دریافته‌اند این عینک‌ها در کاهش فشار چشم ناشی از نگاه کردن به صفحه‌نمایش و بهبود خواب موثر نیستند. این در حالی است که از دهه 2000 به بعد، محبوبیت این عینک‌ها افزایش یافته و حتی برخی متخصصان چشم نیز آن را توصیه می‌کنند.

داده‌های این پژوهش از 17 مطالعه بالینی کنترل‌شده در 6 کشور جمع‌آوری شد که در هرکدام بین 5 تا 156 شرکت‌کننده حضور داشتند. مدت‌زمان انجام این مطالعات نیز از کمتر از یک روز تا 5 هفته متغیر بود.

محقق ارشد این مطالعه، دکتر لورا داونی از دانشگاه ملبورن می‌گوید: یافته‌ها نشان می‌دهد عینک‌های فیلترکننده نور آبی در مقایسه با عینک‌های معمولی، هیچ مزیت کوتاه‌مدتی در کاهش خستگی چشم ناشی از استفاده از صفحه نمایش ندارند. همچنین مشخص نیست این عینک‌ها بر کیفیت بینایی یا خواب تأثیرگذارند یا خیر. در مورد تأثیرات بلندمدت آن‌ها بر سلامت شبکیه چشم نیز نتیجه‌گیری قطعی وجود ندارد.

با توجه به فقدان شواهد قاطع درباره فواید این محصولات، توصیه می‌شود مصرف‌کنندگان در خرید آن‌ها دقت کنند و به ادعاهای بازاریابی اعتماد نداشته باشند.

حالا با وجود این تحقیق تقریبا مشخص شده است که عینک‌های فیلترکننده نور آبی یا همان بلوکات، تاثیری بر محافظت چشم در برابر نورهای آبی ندارند و هرآن‌چه که پیش از این شنیده‌ایم، چیزی جز بازی تبلیغاتی نبوده است.

نظر شما در این مورد چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید