اخبار تکنولوژی

چینی‌ها تراشه‌‌ای با الهام گرفتن از مغز انسان می‌سازند!

نویسنده : دانیال نوروزی۱۲ خرداد ۱۴۰۳
0 دیدگاه

دانشمندان چینی با توسعه‌ی تراشه‌ی «تیانمو»، جهشی قابل توجه در حوزه‌ی تراشه‌های الهام‌گرفته از مغز انسان داشته‌اند. این تراشه‌ی جدید که توسط دانشگاه تسینگ‌هوآ معرفی شده، با تقلید از سیستم بینایی انسان، عملکردی برتر را در محیط‌های پیچیده ارائه می‌دهد.

تراشه‌های سنتی در برابر تغییرات ناگهانی نور یا تداخل با مشکل روبرو هستند. «تیانمو» بر یکی از موانع اصلی هوش مصنوعی یعنی درک بصری غلبه می‌کند. تراشه‌های سنتی در مواجهه با تغییرات ناگهانی نور یا تداخل با مشکل روبرو می‌شوند و عملکرد خودروهای خودران و سایر کاربردها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. «تیانمو» با پردازش پرسرعت، دقت بالا و مصرف انرژی پایین، در این سناریوهای چالش‌برانگیز عملکردی درخشان دارد.

«تیانمو» با الهام از مغز انسان، اطلاعات بصری را به اجزای اولیه تقسیم می‌کند و سپس آن‌ها را ترکیب می‌کند که این فرایند، تقلیدی از ادراک انسان است. این رویکرد «دو مسیره‌ی پردازش» از روش‌های سنتی پیشی می‌گیرد و ثبات سیستم را تضمین می‌کند.

فراتر از خودروهای خودران و ربات‌ها، «تیانمو» با کاهش هزینه‌های تولید، پتانسیل متحول کردن دستگاه‌های روزمره مانند تلفن‌های هوشمند و ارائه‌ی قابلیت‌های جدید را دارد.

این تحقیق بر موفقیت قبلی تیم با «تیانجیک»، تراشه‌ی دیگری با الهام از مغز، بنا شده است. آن‌ها تصور می‌کنند «تیانمو» و پیشینیانش می‌توانند یک «بستر جامع هوشمندی شبیه مغز» ایجاد کنند که راه را برای دستیابی به «هوش مصنوعی عمومی» هموار سازد. هوش مصنوعی عمومی نوعی هوش مصنوعی است که مانند انسان یاد می‌گیرد و استدلال می‌کند.

«تیانمو» گامی مهم به سوی آینده‌ای با نیروی محرکه‌ی فناوری نوآورانه‌ی هوش مصنوعی با الهام از مغز است که پتانسیل حل مسائل پیچیده و خلق کاربردهای پیشگامانه را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید