اخبار تکنولوژی

رشیدی کوچی: ادامه فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام غیرقانونی است!

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۰۴ مرداد ۱۴۰۲
1 دیدگاه

جلال رشیدی کوچی، منتقد طرح صیانت، در تازه‌ترین مصاحبه‌اش با روزنامه شرق، ادامه فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ را خلاف قانون دانست. وی گفت فیلترینگ این شبکه‌های اجتماعی بدون حکم دادگاه و بر اساس قانون غیرقانونی است. رشیدی کوچی در خصوص ادامه فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام گفت:

«اصل 79 قانون اساسی می‌گوید برقراری حکومت نظامی ممنوع است؛ یعنی در جمهوری اسلامی به‌هیچ‌وجه حکومت نظامی نداریم. در ادامه می‌گوید در شرایط جنگ و موارد نظیر آن (مثل اتفاقاتی که سال گذشته در کشورمان افتاد) دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی به‌طور موقت محدودیت‌های ضروری را برقرار کند. اما مدت آن به‌هر‌حال نمی‌تواند بیش از 30 روز باشد و در‌صورتی‌که ضرورت همچنان باقی باشد، دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند».

این نماینده مجلس درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: سال گذشته با توجه به شرایط اضطراری کشور، دولت تشخیص داد برخی پلتفرم‌های اجتماعی به بحرانی‌تر شدن فضا کمک می‌کنند و به همین دلیل به صورت موقت آن‌ها را فیلتر کرد. رئیس جمهور و وزیر کشور نیز در این باره توضیحاتی ارائه کردند مبنی بر اینکه تا آرام‌ شدن فضا این پلتفرم‌ها فیلتر خواهند ماند. اما این نماینده مجلس با ابراز تعجب گفت که با وجود گذشت زمان، همچنان این فیلترینگ ادامه دارد.

رشیدی می‌گوید شرایط اضطرار در کشور به پایان رسیده است و همه چیز باید به شرایط قبلی بازگردد:

«آیا شرایط اضطرار تمام شده یا نشده است؟ طبق اصل 79 قانون اساسی آیا دولت باید برای ادامه این محدودیت‌ها از مجلس مجوز بگیرد یا نگیرد؟ آیا این محدودیت‌ها استمرار دارد یا ندارد؟ اگر استمرار دارد که باید برای کسب مجوز به مجلس بیاید و ادامه این محدودیت‌ها در مجلس تصویب شود. اما اگر شرایط عادی شده و به‌نظر می‌رسد که شرایط کشور عادی شده است و دیگر در شرایط اضطرار نیستیم، به‌طور اتوماتیک این محدودیت‌ها منتفی است و نباید ادامه داشته باشد».

جلال رشیدی کوچی ضمن انتقاد از برخورد سلیقه‌ای با قانون، تأکید کرد که در همه حوزه‌ها باید قانون ملاک عمل قرار گیرد. وی گفت در حوزه فیلترینگ نیز باید قانون اجرا شود اما در برخی موارد از جمله فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ، قانون را به شکل سلیقه‌ای اجرا می‌کنند.

این نماینده مجلس شرایط فیلتر تلگرام را با این دو شبکه اجتماعی متفاوت دانست و گفت در مورد تلگرام، دادستان حکم فیلترینگ صادر کرده است. اما در مورد اینستاگرام و واتس‌اپ، قرار بود به صورت موقت تا برطرف‌شدن شرایط اضطراری فیلتر شوند. اما این نماینده مجلس معتقد است برخلاف سخنان مقامات، این محدودیت‌ها همچنان ادامه دارند و غیرقانونی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

  1. H گفت:

    همچنین رفع محدودیت فروشگاه‌های نرم افزاری , سیستم های وابسته ب آن هم یک الزام آور است واقعا بدجور میره روی اعصاب چیه باوااا عینهو بچه مهدکودکی ها رفتار میکنن