اخبار تکنولوژی

جزئیات تراشه Exynos 2500 منتشر شد

نویسنده : عضو تحریریه۲۲ فروردین ۱۴۰۲
0 دیدگاه

طبق اخبار منتشر شده، سامسونگ در حال توسعه نسل بعدی تراشه‌های اختصاصی خود است. زمانی که اخبار مربوط به مشخصات تراشه اگزینوس 2500 منتشر شد، این گمانه نیز قوی‌تر شده که این غول فناوری کره‌ای در حال توسعه تراشه‌های خود است.

بر اساس آن چه تا  کنون منتشر شده، Exynos 2500 به یک پردازنده گرافیکی اختصاصی مجهز شده که عملکرد آن تا حدود بسیار زیادی بهینه کرده است. سامسونگ مجموعه‌ای از پردازنده‌های موبایل تحت برند Exynos تولید کرده که در مدل‌های مختلف میان رده و پرچمدار به فروش می‌رسند. سری پرچمدار اگزینوس تحت عنوان سری اگزینوس 2000 به فروش رسیده و در سال‌های گذشته از مهم‌ترین پرچمداران سامسونگ بوده است.

اما این بار سامسونگ تصمیم گرفت از نسخه اگزینوس گوشی‌های پرچمدار استفاده نکند و به این ترتیب، سری گلکسی S23 با پردازنده کوالکام Snapdragon 8 Gen 2 SoC در تمام مناطق عرضه می‌شود.

پیش از این اعلام شده بود که سامسونگ و AMD اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ قرارداد همکاری منعقد کردند. این توافق امکان استفاده از گرافیک‌های سفارشی RDNA شرکت AMD را در تراشه‌های سامسونگ فراهم کرد. غول فناوری کره‌ جنوبی از زمان عقد قرارداد با AMD از قابلیت های گرافیکی Radeon در تراشه‌های اگزینوس بهره گرفته است. باید دید که آیا سامسونگ در درازمدت به دنبال کنار گذاشتن کوالکام است و تنها به تراشه‌های خود متکی است یا خیر.

با این که اتفاق می‌تواند گام بلندی برای سامسونگ باشد اما تا معرفی شدن تراشه Exynos 2500  سامسونگ، چند سال باید صبر کرد و اگر تمامی برنامه‌ریزی‌ها منظم پیش رود و سامسونگ تولید 3 نانومتری را در سال آینده آغاز کند، این احتمال وجود دارد که چیپست‌های بعدی با استفاده از فرآیند 3 نانومتری نسل دوم تولید شود.

بنابراین سامسونگ می تواند از فناوری پیشرفته تولید تراشه خود در ساخت Exynos 2500 بهره بگیرد. این در حالی است که متأسفانه Exynos 2200 در زمینه بهبود مصرف انرژی عملکرد خوبی نداشته است.

اگزینوس ۲۲۰۰ که به‌عنوان پردازنده‌ گوشی‌های سری گلکسی S22 سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته و از پردازنده‌ گرافیکی AMD RDNA 2 استفاده می‌کند که البته این ویژگی باعث شد گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۲۲ شرکت کره‌ای با مشکل داغ‌شدن بیش‌از حد مواجه شوند.

گفتنی است که سری گلکسی اس 24 سامسونگ سال آینده وارد بازار خواهد شد و اطلاعاتی درباره آن منتشر شده است. براساس این اطلاعات ظرفیت رم ارتقا یافته است و به عبارتی دیگر، رم مدل پایه در سری پرچمداران 2024 بالاتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید