اخبار تکنولوژی

ایلان ماسک میلیاردها دلار سرمایه برای هوش مصنوعی خود جذب می‌کند

نویسنده : دانیال نوروزی۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

طبق گزارش‌های جدید و بدون منبع مشخص از The Information و TechCrunch، شرکت هوش مصنوعی ماسک با نام xAI در حال حاضر مشغول جذب ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با ارزش اولیه‌ی ۱۸ میلیارد دلار است و انتظار می‌رود این معامله ظرف چند هفته نهایی شود.

شرکت هوش مصنوعی ده ماهه‌ی ماسک به دنبال رقابت مستقیم با OpenAI است، غول هوش مصنوعی‌ای که ماسک در تأسیس آن نقش داشت اما بعداً به دلیل اختلاف نظر، آشکارا از آن انتقاد کرد و با آن درگیر شد. ماسک مدت‌هاست که تغییر رویکرد OpenAI را به باد انتقاد می‌گیرد و از حرکت این شرکت از یک مدل باز و غیرانتفاعی به رویکردی مخفیانه‌تر و سودمحور انتقاد می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، ماسک و همکارانش xAI را به سرمایه‌گذاران به عنوان یک برند هوش مصنوعی معرفی کرده‌اند که روزی با شرکت‌های مختلف ماسک مانند تسلا، اسپیس‌اکس، هایپرلوپ و نورالینک ادغام خواهد شد. TechCrunch گزارش می‌دهد که این معرفی ادعا می‌کند xAI با دیگر شرکت‌های هوش مصنوعی متفاوت خواهد بود زیرا بر «تسلط بر دنیای فیزیکی» تمرکز خواهد کرد. این معرفی می‌گوید روزی xAI با داده‌های همه شرکت‌های ماسک آموزش خواهد دید و سپس قادر خواهد بود به تسلا در ساخت خودروهای خودران (که هنوز وجود ندارند) و ربات اپتیموس (که هنوز در حال توسعه است) کمک کند.

عجیب نیست که اگر ماسک مشکلی در جذب سرمایه‌گذاری کلان از سرمایه‌گذاران خطرپذیر حوزه‌ی فناوری نداشته باشد. ماسک دوستان زیادی در سیلیکون ولی دارد و با وجود اینکه شهرت او اخیرا خدشه‌دار شده، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر حامی او مدت‌هاست که پشتیبانی‌اش بوده‌اند. همانطور که TechCrunch اشاره می‌کند، یکی از شرکت‌کنندگان در این دور از سرمایه‌گذاری، Future Ventures است که توسط استیو جوروتسون، همکار قدیمی ماسک، تأسیس شده است.

با این حال، در حالی که xAI برای جذب سرمایه‌گذاری میلیاردی آماده می‌شود، باید توجه داشت که تنها محصول واقعی آن در حال حاضر، گراک، چت‌بات هوش مصنوعی است که در شبکه‌ی اجتماعی X ماسک، که قبلاً با نام توییتر شناخته می‌شد، ادغام شده است. همانطور که Mashable و سایر رسانه‌ها گزارش داده‌اند، گراک چندان کارآمد نیست. همین اخیراً، این چت‌بات هوش مصنوعی نتوانست بین یک خبر واقعی و یک شوخی تمایز قائل شود و یک پست طنزآمیز را به عنوان خبری واقعی گزارش کرد. گراک همچنین اخیرا داستانی جعلی درباره‌ی حمله‌ی موشکی ایران به تل‌آویو ساخته بود که X سپس آن را برای صدها میلیون کاربر خود تبلیغ کرد.

اما فارغ از شکست‌های گراک، ماسک در حال استفاده از هیاهوی پیرامون xAI برای نجات X است. بر اساس گزارش TechCrunch، X سهام‌دار xAI است، بنابراین شبکه‌ی اجتماعی‌ای که درآمد آن تحت مالکیت ماسک به شدت کاهش یافته است، از هر اتفاقی که برای xAI بیفتد، سود خواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید