اخبار تکنولوژی

پیش‌بینی ایلان ماسک: تمامی مشاغل توسط هوش مصنوعی از انسان‌ها گرفته می‌شود!

نویسنده : دانیال نوروزی۰۵ خرداد ۱۴۰۳
0 دیدگاه

ایلان ماسک پیش‌بینی می‌کند هوش مصنوعی در آینده می‌تواند خدمات و کالاها را به اندازه کافی برای همه تامین کند و به این ترتیب تمام مشاغل را از آن خود کند.

ایلان ماسک اوایل امسال گفته بود که در آستانه‌ی بزرگ‌ترین انقلاب فناوری با هوش مصنوعی قرار داریم، اما اعتراف کرد که تا سال ۲۰۲۵ برق کافی برای آن وجود نخواهد داشت. این میلیاردر اخیراً در کنفرانس ویواتِک در پاریس، اطلاعات بیشتری در مورد مسیر و جهت رشد هوش مصنوعی به اشتراک گذاشت.

شاید برجسته‌ترین نکته‌ی صحبت‌های ماسک این بود که هوش مصنوعی در آینده‌ی نزدیک تمام مشاغل را از انسان‌ها خواهد گرفت. ماسک بیان کرد: «احتمالاً هیچ‌کدام از ما شغلی نخواهیم داشت.» او تصویری از آینده‌ای ترسیم کرد که در آن هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌توانند هر کالایی را که نیاز دارید و هر خدماتی را که می‌خواهید ارائه دهند (از طریق CNN).

ماسک آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن مشاغل اختیاری خواهند بود. این میلیاردر افزود: «اگر می‌خواهید کاری را شبیه به یک سرگرمی انجام دهید، می‌توانید شغلی داشته باشید.» اما بدون رفتن به سر کار یا اداره کردن کسب‌وکار، مردم چگونه امرار معاش کنند؟ ماسک سناریویی را ارائه کرد که در آن دولت صرف‌نظر از درآمدشان، «درآمد بالای همگانی» را تأمین می‌کند.

احتمالاً با «درآمد پایه همگانی» (UBI) آشنا هستید. در این طرح پیشنهادی رفاه اجتماعی، دولت به‌طور منظم مبلغ مشخصی را به همه اختصاص می‌دهد تا نیازهای اولیه‌ی آن‌ها را برآورده کند. این طرح برای کمک به کاهش نابرابری گسترده بین کم‌درآمدان و ثروتمندان، در حالی که شرایط زندگی را بهبود می‌بخشد و جرم و جنایت را کاهش می‌دهد، در نظر گرفته شده است. در نتیجه، رویکرد درآمد بالای همگانی یک «آرمان‌شهر» خودبسنده با کالاها و خدمات کافی برای همه ایجاد خواهد کرد.

ماسک پیش‌تر بر ترس‌های خود از پیشرفت سریع هوش مصنوعی تأکید کرده است، اما در عین حال کنجکاو است که پیشرفت‌های هوش مصنوعی به کجا منجر خواهد شد. جالب اینجاست که در حالی که یک محقق هوش مصنوعی می‌گوید طبق احتمال وقوع فاجعه (p(doom)) ۹۹.۹ درصد احتمال دارد هوش مصنوعی به بشریت پایان دهد، ماسک این احتمال را به ۲۰ درصد کاهش داد و گفت که همچنان باید به کاوش در این فناوری ادامه داد. این محقق هشدار داد که تنها راه برای جلوگیری از خارج شدن کنترل هوش مصنوعی، نساختن و کاوش نکردن بیشتر در پیشرفت‌های هوش مصنوعی است.

با این حال، این میلیاردر در مورد رضایت عاطفی در آینده‌ای بدون شغل که تحت کنترل هوش مصنوعی است، نکته‌ی مهمی را مطرح کرد.

دیدگاهتان را بنویسید