اخبار تکنولوژی

مشخصات اگزینوس ۲۵۰۰ درز کرد: سامسونگ روی طراحی ده هسته‌ای مصمم است

نویسنده : دانیال نوروزی۰۴ بهمن ۱۴۰۲
0 دیدگاه

به تازگی اطلاعاتی از چیپ‌ست اگزینوس ۲۵۰۰، جدیدترین تراشه سامسونگ به بیرون درز کرده که فناوری ساخت و سرعت آن را فاش می‌کند.

سامسونگ با پردازشگر اگزینوس ۲۴۰۰ چنان عملکرد خوبی ارائه کرده که در برخی تست‌های بنچمارک، با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ رقابت تنگاتنگی داشته است. به نظر می‌رسد با توجه به این عملکرد درخشان، سامسونگ قصد دارد طراحی ده هسته‌ای اگزینوس ۲۴۰۰ را برای اگزینوس ۲۵۰۰ نیز حفظ کند.

یک اسلاید لو رفته از «تراشه‌ی رویایی» سامسونگ، یعنی Exynos 2500، نشان می‌دهد که این اولین تراشه‌ای خواهد بود که با فناوری ۳ نانومتری نسل دوم سامسونگ (۳GAP/SF3) ساخته می‌شود. سامسونگ در این فناوری از ترانزیستورهای GAA استفاده می‌کند که باعث کاهش نشت جریان و افزایش توان خروجی می‌شود. TSMC تا نسل ۲ نانومتری سراغ GAA نمی‌رود و این، یک برتری کوچک برای سامسونگ در نسل ۳ نانومتری ایجاد می‌کند.

افشاگر مشهور «X» با نام کاربری @OreXda (از طریق SamMobile) اسلاید مذکور را منتشر کرده است که نشان می‌دهد اگزینوس ۲۵۰۰ دارای یک هسته Cortex-X5 Prime با فرکانس ۳.۲-۳.۳ گیگاهرتز خواهد بود. این پردازنده همچنین به سه هسته Cortex-A730 Performance با فرکانس ۲.۳-۲.۵ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A730 Performance دیگر با فرکانس پایین‌تر نامشخص و چهار هسته Cortex-A520 Efficiency مجهز خواهد شد.

رقیب اصلی اگزینوس ۲۵۰۰، اسنپدراگون ۸ نسل ۴، از هسته‌های جدید Oryon کوالکام استفاده می‌کند. نمونه مهندسی اخیر این پردازنده در اجرای بازی Genshin Impact به مدت ۴۵ دقیقه با رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۶۰fps عملکردی چشمگیر ارائه داده است. Dimensity 9400 مدیاتک نیز می‌تواند با سه هسته Cortex-X5 و پنج هسته Cortex Performance قدرتمندترین باشد. بار دیگر، مدیاتک تصمیم گرفته است تا پردازنده پرچمدار خود را بدون هسته‌های کم‌مصرف Efficiency عرضه کند.

سامسونگ با نتایج بنچمارک اگزینوس ۲۴۰۰ که در حال حاضر در اکثر بازارهای خارج از ایالات متحده و چین روی گلکسی S24 و گلکسی S24+ اجرا می‌شود، بسیار خوشحال است. پردازنده‌های اگزینوس پیشین به داغ شدن معروف بودند. اسنپدراگون ۸ نسل ۳ روی گلکسی S24 Ultra در همه بازارها و گلکسی S24 و گلکسی S24+ در ایالات متحده و چین استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید