اخبار تکنولوژی

بازار جهانی گوشی‌های هوشمند: بازگشت با هوش مصنوعی؟

نویسنده : دانیال نوروزی۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

بازار جهانی گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۲۴ را با یک فصل اول قدرتمند آغاز کرد. در این دوره، تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۲۹۶.۲ میلیون دستگاه رسید.

پس از ۱۰ فصل دشوار، به نظر می‌رسد بازار گوشی‌های هوشمند سرانجام با سامسونگ در صدر، مسیر خود را تغییر داده است. این شرکت با فروش ۶۰ میلیون گوشی هوشمند، که پیشتاز آن مدل‌های میان‌رده جدید سری گلکسی A و عرضه پرچم‌دار سری گلکسی S24 بود، به صدر بازگشت. اپل با ۴۸.۷ میلیون آیفون فروخته‌شده در سه‌ماهه اول، به دلیل کاهش دو رقمی در تعداد واحدهای تحویل‌شده، به جایگاه دوم سقوط کرد.

سانیام چوراسیا، تحلیلگر ارشد Canalys، با اشاره به بازگشت سامسونگ به صدر، گفت: «عرضه سری اس ۲۴ سامسونگ نشان‌دهنده یک‌لحظه محوری در استراتژی هوش مصنوعی و محصولات رده بالای آن است و پتانسیل بازآفرینی صنعت را دارد. در مقایسه با عرضه اس ۲۳ سال گذشته، سامسونگ یک ماه زودتر از موعد، سری گلکسی اس ۲۴ را عرضه کرد و ۱۳.۵ میلیون دستگاه از آن را به فروش رساند که رشدی ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل را در سه‌ماهه اول نشان می‌دهد.»

این تحلیلگر در ادامه افزود: «کشش ناشی از هوش مصنوعی گلکسی، گستردگی فروشگاه‌های خرده‌فروشی که تجربه کاربری را ارتقا می‌دهند و یک استراتژی بهتر برای عرضه سریع‌تر به بازار، عملکرد قدرتمند گلکسی اس ۲۴ را رقم زد. فراتر از تقویت موقعیت سامسونگ در jménaی گوشی‌های رده بالا، این امر همچنین نشان‌دهنده یک تغییر گسترده‌تر در صنعت گوشی‌های هوشمند به سمت نوآوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است. سامسونگ قصد دارد با خلق ارزش‌های پیشنهادی جذاب برای کاربران با هوش مصنوعی گلکسی، از این پیش‌قراول بودن خود برای تحکیم رقابت در بخش رده بالا و تقویت وفاداری به برند، استفاده کند.»

در دوره ژانویه تا مارس، فروش ۹۰ میلیون گوشی سامسونگ به این شرکت امکان کسب سهم ۲۰ درصدی از بازار را داد (که نسبت به سهم ۲۲ درصدی Q1 سال گذشته کاهش یافته است). با این حال، مجموع فروش سه‌ماهه اول سامسونگ با ۱ درصد کاهش روبرو بود. همانطور که گفتیم، اپل در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، ۴۸.۷ میلیون آیفون فروخت که ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. در نتیجه، سهم بازار اپل از ۲۱ درصد در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ به ۱۶ درصد در سه‌ماهه اول سال جاری کاهش یافت.

شیائومی با افزایش ۳۳ درصدی فروش جهانی خود به ۴۰.۷ میلیون دستگاه، فصل قدرتمندی را پشت سر گذاشت. این شرکت شاهد افزایش سهم بازار جهانی خود از ۱۱ درصد به ۱۴ درصد بود. ترانسیون، سازنده‌ای که تا پیش از این کمتر شناخته‌شده بود، همچنان به رشد چشمگیر خود ادامه داد و با افزایش ۸۶ درصدی در فروش سالانه به ۲۸.۶ میلیون دستگاه نسبت به ۱۵.۴ میلیون دستگاه فروخته‌شده در همین دوره در سال گذشته، بهترین فصل را در میان پنج شرکت برتر داشت. سهم بازار این شرکت نیز همچنان در حال افزایش است و از ۶ درصد پس از سه‌ماهه اول سال گذشته به ۱۰ درصد پس از سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ رسیده است.

و در جایگاه پنجم، اوپو قرار داشت. این شرکت شاهد فروش ۲۵ میلیون دستگاه گوشی در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ بود که ۶ درصد از ۲۶.۶ میلیون گوشی فروخته‌شده در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ کمتر است.

آیا بازار جهانی گوشی‌های هوشمند می‌تواند به روند بهبود خود ادامه دهد؟ اگر مصرف‌کنندگان همچنان علاقه‌مندی شدیدی به هوش مصنوعی نشان دهند و تولیدکنندگان به اندازه کافی هوشمند باشند تا ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی را به محصولات خود اضافه کنند، بقیه سال ۲۰۲۴ و حتی ۲۰۲۵ می‌توانند همچنان با افزایش قدرت بهبود در فروش جهانی گوشی‌های هوشمند همراه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید