اخبار تکنولوژی

گوگل جمینی کلاهبرداری‌های بانکی در تماس‌های تلفنی را تشخیص می‌دهد!

نویسنده : دانیال نوروزی۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

گوگل در رویداد سالانه‌ی Google I/O که روز سه‌شنبه برگزار شد، جنجال زیادی به پا کرد. این غول فناوری مستقر در مانتین ویو، از به‌روزرسانی‌های جالب و قابلیت‌های جدید جمینی، مدل بزرگ زبان هوش مصنوعی (LLM) محبوبش، رونمایی کرد.

علاوه بر مدل جمینی ۱.۵ فلش و خواهر کوچک‌تر و سبک‌تر آن، بسیاری از قابلیت‌های جدید جمینی هم توجهات زیادی را به خود جلب کردند. یکی از این قابلیت‌ها به شما در زمان واقعی هشدار می‌دهد که فردی کلاهبردار با وانمود کردن به اینکه از بانک شما تماس می‌گیرد، درخواست‌های عجیبی مانند رمز عبور یا پین کند.

ایده‌ی ساده است: جمینی به مکالمات تلفنی شما گوش می‌دهد. اما اگر «نماینده‌ی بانک» آن طرف خط درخواست‌هایی داشته باشد که اکثر کلاهبرداران بانکی می‌کنند، دکمه‌ای برای قطع فوری تماس و یک هشدار که می‌گوید «احتمالا کلاهبرداری: بانک‌ها هرگز برای ایمن نگه داشتن پول‌تان از شما نمی‌خواهند آن را جابه‌جا کنید» را مشاهده خواهید کرد.

البته در مورد اینکه گوگل به مکالمات شما گوش می‌دهد نگرانی‌هایی وجود دارد. راز سرپوشیده‌ای نیست که غول فناوری مانتین ویو طی چند سال گذشته به خاطر رسوایی‌های متعدد تبلیغات هدفمند، در دردسر بوده است. اما گوگل می‌گوید تمام فرآیند پشت این ویژگی «روی دستگاه» اتفاق می‌افتد، بنابراین نگرانی‌ای از بابت آن وجود ندارد.

گوگل در همین رویداد، جمینی را برای جدیدترین ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی خود یعنی «از عکس بپرس» (Ask Photos) به گوگل فوتوز هم آورد. این ویژگی می‌تواند محتوای تک تک عکس‌های ذخیره‌شده در حافظه‌ی شما را درک کند و حتی متن‌های داخل آن‌ها را اسکن کند تا بتوانید سوالاتی مانند «عکس‌های دوره‌ی یادگیری شنا کردنم را برایم بیاور» یا «پلاک ماشینم چیست؟» را مطرح کنید.

اما باز هم، گوگل می‌گوید که این فرآیند روی دستگاه شما باقی می‌ماند. این قابلیت، سوالات را برای آموزش ذخیره نمی‌کند، مگر در موارد نادر که شامل سواستفاده و آسیب باشد. مطمئنا ممکن است در این مورد راه گریزی وجود داشته باشد، اما گوگل مطمئناً و به سرعت آن را وصله خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید