اخبار تکنولوژی

ایان راسل: ممنوعیت فروش گوشی‌های هوشمند بیشتر از فایده، ضرر دارد!

نویسنده : دانیال نوروزی۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

بر اساس هشدار پدر مولی راسل، طرح‌های دولتی برای ممنوعیت فروش گوشی‌های هوشمند به افراد زیر ۱۶ سال و افزایش حداقل سن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، ممکن است بیشتر از آنکه فایده داشته باشد، ضرر بزند.

پدر مالی راسل، دختر ۱۴ ساله‌ای که پس از مشاهده‌ی حجم زیادی از محتوای مرتبط با خودکشی، افسردگی، آسیب به خود و اضطراب در اینستاگرام و پینترست در سال ۲۰۱۷ خود را کشت، هشدار داد که پیشنهادهای دولت برای ممنوعیت فروش گوشی‌های هوشمند به افراد زیر ۱۶ سال و افزایش حداقل سن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، مضر باشد.

ایان راسل گفت که جای تعجبی ندارد فشار برای وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر بر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته، اما تاکید کرد که برنامه‌های اعمال محدودیت‌های جدید، معیوب هستند.

راسل در مقاله‌ای که برای گاردین نوشته، گفت سیاست‌های سنجیده‌نشده می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد.

او گفت: «نگرانی من این است که با عجله برای معرفی اقدامات جدیدی که شاید جذاب به نظر برسند، اما تحقیقات نشان داده‌اند ممکن است به شدت معیوب باشند، خطر آن وجود دارد که دولت مجموعه اقدامات سنجیده‌نشده‌ای را اجرا کند که منجر به عواقب ناخواسته‌ی متعددی شود. به عبارت ساده، بسیاری از مواردی که پیشنهاد می‌شود، ممکن است بیشتر از آنکه فایده داشته باشند، ضرر بزنند.»

راسل پس از مرگ دختر ۱۴ ساله‌اش، مولی، در نوامبر ۲۰۱۷، به چهره‌ای شناخته‌شده در بحث امنیت آنلاین تبدیل شد. مولی پس از مشاهده‌ی حجم زیادی از محتوای مرتبط با خودکشی، افسردگی، خودآسیب‌رسانی و اضطراب در اینستاگرام و پینترست، جان خود را گرفت. در سال ۲۰۲۲، بازپرس قانونی اعلام کرد مولی «در حالی که از افسردگی و اثرات منفی محتوای آنلاین رنج می‌برد، بر اثر خودآسیب‌رسانی جان باخته است.»

دولت در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی مشورت عمومی درباره‌ی استفاده‌ی کودکان از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در ماه آینده است. انتظار می‌رود این مشورت شامل پیشنهاداتی برای ممنوعیت فروش گوشی‌های هوشمند به افراد زیر ۱۶ سال، آسان‌تر کردن کنترل والدین روی دستگاه‌ها و افزایش حداقل سن برای استفاده از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی از ۱۳ سال به ۱۶ سال باشد.

راسل گفت کنترل‌های والدین «بیش از حد مزاحم» می‌تواند اعتماد بین فرزندان و والدین را ضعیف کند و باعث شود احتمال کمتری وجود داشته باشد که جوانان محتوای مضر و تعاملات آسیب‌زا را گزارش دهند. او افزود که ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای افراد زیر ۱۶ سال، به جای شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی، کودکان را تنبیه می‌کند.

او گفت: «این کار کودکان را به خاطر شکست شرکت‌های فناوری در ساخت مسئولانه‌ی محصولاتشان تنبیه می‌کند.» راسل همچنین گفت: «کودکان به ما گفته‌اند که آنلاین بودن برای زندگی‌شان ضروری است.»

راسل ممنوعیت فروش گوشی‌های هوشمند را «ساده‌لوحانه» توصیف کرد، زیرا چنین اقدامی در بهترین حالت، رویارویی با محتوای آنلاین مضر را به تعویق می‌اندازد و خطر را از بین نمی‌برد.

خانواده‌ی راسل بنیاد مولی رز را – با ریاست ایان راسل – برای مبارزه برای بهبود امنیت آنلاین تاسیس کرده‌اند. راسل با وجود نگرانی‌هایش در مورد این پیشنهادها، گفت با وجود تصویب اخیر قانون امنیت آنلاین که بر لزوم مراقبت از کودکان در برابر محتوای مضر توسط شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی تاکید می‌کند، مشخص است که نیاز به اقدامات بیشتری وجود دارد.

او گفت: «کودکان و نوجوانان همچنان در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی که اغلب به عمد سهل‌انگارند، با موجی از آسیب‌های آنلاین قابل پیشگیری مواجه هستند.»

راسل سال گذشته گفت که واکنش شرکت‌های فناوری به تحقیقات مرگ دخترش، که در آن بازپرس قانونی خواستار بهبود امنیت کودک در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی شده بود، «ناامیدکننده و غیرمنتظره» بود.

راسل خواستار یک قانون امنیت آنلاین «تقویت‌شده» شد که می‌خواهد با مقررات سخت‌گیرانه‌تر درباره‌ی محتوای خودآسیب‌رسانی و نظارت دقیق‌تر بر عملکرد داخلی این پلتفرم‌ها تقویت شود. او گفت که این امر می‌تواند با معرفی قوانین تکمیلی «قوی اما سنجیده» توسط دولت بعدی در مجلس آینده محقق شود.

سخنگوی دولت گفت: «تعهد ما برای تبدیل بریتانیا به امن‌ترین مکان برای کودکان در فضای آنلاین، همانطور که در قانون برجسته‌ی امنیت آنلاین ما مشهود است، تزلزل‌ناپذیر است

دیدگاهتان را بنویسید