اخبار سینما

نقد و بررسی فیلم توطئه آمیز 5 در قرمز؛ داستانی تقریبا تکراری بدون نوآوری

نقد و بررسی فیلم توطئه آمیز 5 در قرمز
نویسنده : سارا محمدی۱۸ تیر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

به بهانه انتشار فیلم Insidious 5 (7 جولای) تصمیم گرفتیم با نگاهی دقیق به بررسی فضا و داستان فیلم بپردازیم، فیلمی که به نظر میرسد تا این لحظه بازخوردهای خوبی نداشته است. فیلم توطئه آمیز: در قرمز (Insidious: The Red Door) ساخته پاتریک ویلسون، المانی را به همراه دارد که بخشی از یک میراث تاریک است. نه تنها به این دلیل که فیلم به مضمون خانواده لمبرت بازمی گردد،‌ بلکه قهرمان های اصلی قسمت های اول و دوم این مجموعه نیز حضور دارند. در همین حال، از آنجایی که مشخص است که چیزی بیشتر از یک تجربه وحشت است، داستان بر ایده پیوند خون نفرین شده تمرکز دارد.

کارگردانی که کار خود را پشت دوربین های فیلمبرداری آغاز کرد، با اولین صحنه های فیلم مشخص می کند که آنچه اتفاق خواهد افتاد به بیشتر از یک خانه مرتبط خواهد بود. حداقل یک منطقه یا فضای خاص را دربر می گیرد. در این قسمت، The beyond به یک دشمن سرسخت تبدیل شده است و شکاف بین دنیای زندگان و مردگان چندان مشهود نیست.

در متن فیلم توطئه آمیز 5 در قرمز، فاصله جغرافیایی، سال هایی که سپری شده اند یا هر اتفاقی که محدودیت های واقعیت را نشان می دهند، اهمیت ندارند. آنچه مرتبط است وحشتی است که در ابعاد جدیدی به نمایش گذاشته می شود. در قسمت پنجم، این ایده بیشتر از هر زمانی حضور دارد.

نقد فیلم توطئه آمیز 5 در قرمز

فیلم توطئه آمیز: در قرمز اثر پاتریک ویلسون جهان خلق شده توسط جیمز وان را بدون عمق و رمز و راز بازآفرینی می کند. داستان که 10 سال بعد از قسمت دوم فیلم در سال 2013 را دنبال می کند، یکبار دیگر حول خانواده لمبرت می چرخد. در این قسمت بخش های بی معنی و تمسخرآمیز نسبت به قسمت های قبلی کمتر دیده می شود و ترکیبی از تنش و کدهای کلاسیک ترسناک است که مخاطب را چندان تحت تاثیر خود قرار نمی دهند. علیرغم تلاش کارگردان برای خلق فضایی مشابه با قسمت های قبل، چندان موفقیت آمیز نبوده است. به دلیل کمبود تخصص و مهارت، اولین تلاش بازیگران چنگی به دل نمی زند. در پایان، فیلم بر اساس انتظار خاتمه می یابد هرچند انتظارات از اصالت این مجموعه را برآورده نمی کند.

به خصوص در اولین دقایق تلاش برای یادآوری نکات ضروری جهان خلق شده بی نتیجه است. همین به وضوح نشان می دهد که روایت جدید تقریباً به طور کامل بر آنچه جیمز وان برای خود ساخته است متکی است. نکته ای که با پیشروی فیلم در طرح خود بیشتر نمایان خواهد شد.

هیچ نکته جدیدی در این داستان آشنا وجود ندارد

در واقع داستان «توطئه آمیز: در قرمز» به اندازه ای به داستان قسمت های قبلی خود متکی است که بدون آن ها چیزی از ماجرا را متوجه نخواهید شد. این یک قسمت مستقل نیست و کارگردان به دنبال ساخت چنین اثری نبوده است. از همان سکانس اول (ادای احترام مستقیم به اولیم فیلم) و نحوه پیشبرد تنش در داستان این موضوع قابل تشخیص است. بسته شدن درها، صداهای معمولی و بازی دوربین در تاریکی همگی در این قسمت نیز دیده می شوند. این فیلم زاویه دید تماشاگر را به گونه ای دستکاری می کند تا ترکیبی از رویا و واقعیت را به وجود آورد.

اما کارگردان مهارت کافی برای ادغام دنیای ترسناک با واقعیت را ندارد. بنابراین عنصر گروتسک و حتی پوچ معمول فرنچایز دیگر یک پیچ و تاب مبتکرانه نیست و تبدیل به یک کشش در روایت می شود. بخش خوبی از تصاویر به طور مستقیم به حماسه اشاره دارد. نشانه های جهان دیگری آغشته به خون، موجوداتی با چشمان عظیم و هیولایی. همه چیز بسیار آشنا به نظر می رسد. بیش از آنچه واضح است، قصد دارد بارها یادآوری کند که آنچه در زندگی لامبرت ها پنهان است هسته ای از تاریکی است که اجتناب از آن غیرممکن است.

این مشکل با اشاره مداوم به شیطانی که لمبرت ها را ساقط کرده است، بیشتر مشهود می شود. اگرچه یک دهه از آخرین رویارویی آن ها گذشته است و زندگی در این مدت در جریان بوده است، اما دنیای رمز و راز آن ها را آزار می دهد.

چه در رویاها، چه در خاطرات، چه در احساس بی امان تحت تعقیب قرار گرفتن و چه در این که تاریکی با سرسختی آنها را فرا می گیرد. حقیقت این است که این قسمت زمان زیادی را به روایت بدیهیات اختصاص می دهد. این که خانواده تنها در یک دوره آرامش کوتاه، نامشخص و بدون شک شکننده است، اما اینکه بدهی هایی وجود دارد – نامرئی و ظاهراً شیطانی – که باید با خون و حتی جان خود آن ها را پرداخت کنند.

بررسی داستان فیلم توطئه آمیز: در قرمز

دالتون لمبرت (تای سیمپکینز) دیگر آن پسری نیست که تحت تسخیر و ضرب و شتم نیروهای ناشناخته قرار گیرد. او اکنون مرد جوانی است که برای تحصیل هنر به دانشگاه می رود و ظاهراً گذشته دردناک خود را فراموش کرده است. در اطراف او نیز همه چیز تغییر کرده است. مادربزرگش فوت کرد و محیط اطرافش به فضایی خصمانه تبدیل شد. اما حداقل او برای یافتن جایگاه خود در جهان تلاش می کند. یعنی تا زمانی که ذهنش یا نیروی تاریکی که بدون اینکه خودش بداند، گام هایش را هدایت می کند به او نکاتی را نشان دهد که فراموش کرده است. چیزی نیست جز اتفاقی که در زمان کودکی وقتی در کما بود برایش رخ داد.

با این وجود، روایت پیش از رسیدن به آن نقطه حساس، بیشتر زندگی روزمره این خانواده را روایت می کند. به ویژه، شکاف عاطفی و ذهنی که در نهایت باعث جدایی آنها شد. عنصر محکومیت مشترک به مرکز روایت بازمی گردد. اما هرگز به وضوح و شیوایی که قبلا بود به تصویر کشیده نمی شود. در عوض، در داستان به سادگی روایت می شود و روشن می شود که پس از یک تجربه آسیب زا، هیچ کس بدون آسیب زنده نمی ماند. بنابراین فیلمنامه اسکات تیمز شرایطی را بررسی می ‌کند که لمبرت آن ‌ها را دستخوش تغییرات شدید می‌ کند و در اصل، آنها را به خطر می ‌اندازد.

در حالی که فرزند شما زندگی خود را به عنوان یک بزرگسال آغاز می کند، جاش (پاتریک ویلسون) و رنا (رز برن) در دوران سختی به عنوان یک زوج قرار می گیرند. پس از طلاق، آنها کمی غریبه تر هستند. چیزی که زمینه مساعدی را برای حمله به آنچه در ماوراء پنهان است ایجاد می کند. همین امر آن ها را به قربانیان آسیب پذیر یک عنصر مرموز مترقی که هر کجا که می روند آنها را دنبال می کند، تبدیل کرده است.

بنابراین داستان از طریق این احتمال پیش می رود که تنها چیزی که آنها را از تاریکی در امان نگه داشته است، عشق بوده است. موضوعی که در فیلم ‌های قبلی با این ایده که خانواده ‌ها را به هم پیوند می ‌دهد و از هم جدا می‌ کند، عجین شده بود.

یک قسمت ضعیف برای فرنچایز

اما پاتریک ویلسون به اندازه جیمز وان در استفاده از ترس از محیط آشنا مهارت ندارد. از صحنه‌ های فراموش ‌نشدنی قسمت‌ های اول – چهره‌ های رنگ پریده که ظاهر و ناپدید شدند، دیو پوست قرمز آتشین، فیلم به یک محیط آشنا محدود می شود. یکی از ضعیف ترین نکات قسمت پنجم توطئه آمیز، ناتوانی آن در غلبه بر تجربیات تصویری و روایی قبلی است.

مخاطبان در انتظار تنش ‌های کلاستروفوبیک و خشونت ‌آمیز نماهای نزدیک یا دوربین ثابت که در انتظار یک رویداد وحشیانه است، بودند اما این انتظار برآورده نشد. این یعنی همان نقطه مشترک در بین تمام قسمت های این فرنچایز ترسناک. همچنین، چگونه جیمز وان توانست از طریق ایده رسمی شر، جهانی متنوع و پیچیده بسازد.

فرنچایز بدون اینکه عمیق باشد، سعی کرد به نسخه ترس هویت خودش را بدهد. حتی در داستان هایی که قهرمان اصلی آن ها ضروری نبود. علیرغم سناریوهای متفاوتی که در یک رشته مشترک وجود داشت، روایت منعطف بود و می ‌توانست تفاوت ‌های ظریف متعددی را نشان دهد.

پاتریک ویلسون هیچ نوآوری به فیلم اضافه نمی کند، بنابراین فیلم شباهت آشکاری به قسمت قبلی خود یعنی لمبرت ها دارد. در واقع طرح داستان از همان ترفندهای داستانی استفاده می کند. در فیلم بلند 2013، نقل مکان به خانه مادر جاش، محرکی برای رازی بود که قهرمانان آن را تحت تأثیر قرار می دهد.

ده سال بعد، فراموشی مسالمت آمیز یک دهه، با زندگی جدیدی که هر یک از اعضا باید با آن روبرو شوند شکسته می شود. همانقدر که فیلمنامه سعی می ‌کند به مفهوم پیوند ترسناکی که نمی ‌توانند از آن اجتناب کنند، اهمیت دهد، فیلم در توضیح آن ثبات ندارد. صحنه های کمی وجود دارد که نشان دهنده محبت، درک و یا حداقل میراث سنگینی باشد که همه با خود دارند. چیزی ضروری برای کنکاش در سناریوی ترس، درست همانطور که فیلم داستانی پیشنهاد می کند.

بیشتر از همیشه در زندگی پس از مرگ

همه در میان حجاب نازکی که ماوراء طبیعی را از جهان فیزیکی جدا می کند. همچنین، روشی که هر یک از قسمت های قبلی، اطلاعاتی را در درک فصل پایانی ظاهری فرنچایز ارائه می ‌کردند. از ماهیت زندگی پس از مرگ گرفته تا توانایی جاش لمبرت در برقراری ارتباط با ناشناخته ها. فیلم جدید به تدریج مکانی را که از آنجا آمده به یاد می آورد. اما به خصوص، جایی که او می خواهد برود، به تصویر کشیده می شود.

این البته، رویارویی نهایی با نیروهای شر موجود در فضاهای خیالی است. اما باز هم پاتریک ویلسون هیچ نقطه مشترکی بین سفرهای درونی و بیرونی شخصیت ها پیدا نمی کند. اکنون لمبرت ها باید وحشتی را که به آنها حمله کرده بود به یاد بیاورند و تنها می توانند از تهدید فرار کنند و به راهروهای بی پایان فراتر از مرگ بازگردند.

اما اگر برای جیمز وان پوچی وجود مجموعه ای از کابوس های درهم تنیده بود، کارگردان جدید به درون نمادگرایی می پردازد. قبلا، The Beyond یک فرافکنی از وحشت بود، اکنون قوانین خاص خود را دارد که کم کم کشف می شوند. بازی نورها که در این مجموعه قابل تشخیص است، بار دیگر از خطر خبر می دهد. با این حال، به اندازه قبل موثر نیست.

همچنین پیوند زنده و مرده لایه های مختلف واقعیت را در بر می گیرند. کارگردان با اشاره به این که در انتها رازی است که باید کشف شود و این بستگی به دانشی دارد که شخصیت ها به آن دسترسی ندارند، تنش را افزایش می دهد. این باورپذیر است، زیرا سفر در میان سایه‌ های ارواح، به پیچ و خم تبدیل می ‌شود که از نقاط شناخته شده این فرنچایز است.

با این وجود، وقتی قطعات مختلف فیلم باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا ترکیب نهایی بدست آید، فیلمساز نمی تواند یک روش بصری برای ارائه این تاثیر ماوراء طبیعی خلق کند. آمیختن مفهوم ترس ذاتی با امکان رستگاری ازطریق عشق نیز همین روند را دنبال می کند. در پایان ناامیدکننده، این فیلم ضعف خود در روایت داستانی نه پیچیده، بلکه احساسی را بروز می دهد. بین این دو، فیلم در حال تغییر و تباهی است و در نهایت یک فیلم ترسناک متوسط بدست می آید. جدی ترین مشکل توطئه آمیز: در قرمز این است که دنباله ای از یک مجموعه شناخته شده با شخصیت های قدرتمند است.

دیدگاهتان را بنویسید