اخبار تکنولوژی

قابلیت‌های هوش مصنوعی iOS 18 به چیپست‌های پرو نیاز دارند!

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۱۲ خرداد ۱۴۰۳
0 دیدگاه

طبق گزارش‌های جدید، به نظر می‌رسد اپل در نظر دارد تا قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی iOS 18 که در کنفرانس WWDC در هفته آینده رونمایی خواهد شد، را منحصرا برای آیفون‌های پرچم‌دار سری پرو با تراشه A17 جدید در نظر بگیرد.

بر اساس پست مارک گرمن، خبرنگار بلومبرگ، کاربران برای بهره‌مندی از ویژگی‌های هوش مصنوعی iOS 18 نیازمند داشتن آخرین آیفون‌های پیشرفته سری پرو با تراشه A17 پرو خواهند بود. این بدان معنی است که آیفون 15 و آیفون 15 پلاس که با تراشه قدیمی‌تر A16 عرضه می‌شوند، احتمالا قادر به اجرای قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید در iOS 18 نخواهند بود.

این محدودیت اپل در دسترسی به ویژگی‌های هوش مصنوعی iOS 18 می‌تواند به دلیل نیاز این قابلیت‌ها به پردازش گران‌قیمت و منابع محاسباتی قدرتمند باشد که تنها در تراشه‌های پیشرفته سری A17 وجود خواهد داشت.

طبق اطلاعات منتشر شده، تراشه A17 که در آیفون‌های سری 15 پرو تعبیه خواهد شد، دارای هسته‌های CPU و GPU سریع‌تر، یک موتور عصبی 16 هسته‌ای جدید و ظرفیت انجام 35 تریلیون عملیات در ثانیه است. علاوه بر این، میزان رم یکپارچه روی تراشه از 6 گیگابایت به 8 گیگابایت افزایش یافته است.

انتظار می‌رود اپل از توان پردازشی این تراشه جدید و همچنین پردازش ابری برای اجرای قابلیت‌های هوش مصنوعی در iOS 18 بهره بگیرد. با این حال، این بدان معنی است که آیفون‌های غیرپرو مانند آیفون 15 و 15 پلاس با تراشه قدیمی‌تر A16، احتمالا قادر به اجرای این ویژگی‌ها نخواهند بود.

البته، زمانی که iOS 18 در ماه سپتامبر (شهریور) برای عموم کاربران عرضه شود، سری آیفون 15 پرو یک‌ساله خواهد شد و اپل از سری آیفون 16 جدید رونمایی خواهد کرد که بدون شک از تمام ویژگی‌های هوش مصنوعی iOS 18 پشتیبانی می‌کند و حتی ممکن است ویژگی‌های اضافی در این زمینه نیز داشته باشد.

در مورد دستگاه‌های دیگر اپل مانند مک و آیپد، انتظار می‌رود سیستم مورد نیاز برای اجرای هوش مصنوعی کمی گسترده‌تر باشد و تنها به مدل‌های جدید با تراشه‌های M3 و M4 محدود نشود. با این حال، میزان حداقل رم مورد نیاز احتمالا 8 گیگابایت خواهد بود. تراشه‌های جدید M3 یا M4 نیز دارای موتور عصبی قدرتمندی مشابه با آیفون 15 پرو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید