اخبار تکنولوژی

عرضه جهانی آیفون در سه ماهه اول سال جدید، 10 درصد کاهش داشت!

نویسنده : دانیال نوروزی۲۸ فروردین ۱۴۰۳
0 دیدگاه

سه ماهه اول سال 2024، دوران خوبی برای آیفون نبود. بر اساس آمار و ارقام IDC، فروش آیفون 9.6 درصد در سطح جهان کاهش یافته است.

عرضه گوشی‌های هوشمند 7.8 درصد نسبت مدت مشابه طی سال قبل افزایش یافت و به 289.4 میلیون دستگاه رسید. سری گلکسی اس 24 با ویژگی‌های گلکسی AI، به سامسونگ کمک کرد تا 60.1 میلیون گوشی را در طول سه ماه عرضه کند. در حالی که این میزان به صورت سالانه 0.7 درصد کاهش داشت، اما سامسونگ همچنان با داشتن 20.8 درصد از سهم بازار، پیشرو بازار گوشی‌های هوشمند باقی ماند.

کاهش 9.6 درصدی فروش آیفون در سه ماهه اول، زمانی رخ داد که 50.1 میلیون آیفون از ژانویه تا مارس 2024 توسط اپل تحویل داده شد که برای حفظ رتبه دوم کافی است. سهم بازار جهانی آیفون در این سه ماهه به 17.3 درصد رسید. به لطف افزایش 33.8 درصدی محموله‌های سه ماهه اول، شیائومی با در اختیار داشتن 14.1 درصد از سهم بازار، در جایگاه سوم قرار گرفت. این شرکت 40.8 میلیون گوشی هوشمند را در سه ماه اول سال جاری روانه بازار کرده است.

سریع‌ترین رشد در بین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2024، Transsion از چین بود که در ماه‌های اخیر نیز سوددهی زیادی از خود نشان داده است. این شرکت گوشی‌های خود را در آفریقا، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آسیای جنوبی و آمریکای لاتین به فروش می‌رساند. در این سه ماهه، محموله‌های این گوشی‌ها با 84.9 درصد افزایش، به 28.5 میلیون گوشی رسید و سهم بازار جهانی آن‌‌ها تنها 10 درصد کاهش یافت.

اوپو با عرضه 25.2 میلیون گوشی در سه ماهه اول، پنجمین تولیدکننده بزرگ گوشی هوشمند در این دوره بود. این آمار کاهش 8.5 درصدی فروش گوشی‌های این شرکت را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و Oppo سه ماه اول سال جاری را با در اختیار داشتن 8.7 درصد از سهم بازار جهانی به پایان رساند. رایان ریث، نایب رئیس گروه IDC’s Worldwide Mobility and Consumer Device Trackers گفت:

«همانطور که انتظار می‌رفت، بازیابی صنعت گوشی‌های هوشمند با ایجاد خوش‌بینی در بازار، به آرامی در بین برندهای برتر پیش می‌رود. سامسونگ در سه ماهه اول سال جاری، با موفقیت دوباره خود را به عنوان تولیدکننده پیشرو در صنعت گوشی‌های هوشمند معرفی کرد».

وی افزود:

«با وجود اینکه IDC انتظار دارد که این دو شرکت رقابت خود در سطح بازار را حفظ کنند، احیای مجدد هوآوی در چین و همچنین دستاوردهای قابل توجه شیائومی، ترنسشن، OPPO/OnePlus و vivo، نشان‌دهنده گسترش هرچه بیشتر این تجارت است. به دلیل حوزه‌های زیادی که برای گسترش دادن و تنوع بخشیدن وجود دارد، احتمالا شاهد افزایش سهم شرکت‌های برتر و موقعیت‌یابی شرکت‌های کوچک‌تر خواهیم بود».

IDC می‌گوید میانگین قیمت گوشی‌های هوشمند در حال افزایش است. این شرکت تحلیلگر، اذعان کرد که مصرف‌کنندگان به دنبال خرید مدل‌های ممتازی هستند که قصد دارند برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده کنند. IDC همچنین می‌گوید که اپل احتمالا واحدهای آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکس بیشتری را نسبت به مدل‌های غیرپرو فروخته است و این موضوع به اپل کمک می‌کند تا برای هر واحد فروخته شده، درآمد بیشتری کسب کند. در این گزارش همچنین اشاره شده است که اپل مجبور به انجام کارهای غیرمعمول در چین و کاهش قیمت‌ آیفون‌ها تا 180 دلار در بزرگترین بازار گوشی‌های هوشمند جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید