اخبار سینما

تکرار تایتانیک بعد از 111 سال!/ واکنش جیمز کامرون به انفجار تایتان

تکرار تایتانیک بعد از 111 سال!/ واکنش جیمز کامرون به انفجار تایتان
نویسنده : شبنم جعفرپیشه۰۳ تیر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

چندی پیش خبر کشف بقایای کشتی تایتانیک در فضای مجازی منتشر شد. در پی این اتفاق زیردریایی به اسم تایتان برای گردشگرانی که قصد بازدید از این کشتی را داشتند تعبیه شد.

باید به این نکته اشاره کرد که علت محبوبیت این کشتی فیلم «تایتانیک» ساخته «جیمز کامرون» بود. این فیلم محصول سال 1997 است و در آن زمان محبوبیت بسیاری را کسب کرد. استقبال برای بازدید از این کشتی نیز به علت از نزدیک تجربه کردن این فیلم و تمام حسرتی که در طول تماشای آن مخاطب تجربه کرده، است.

در آخرین سفر زیر دریایی تایتان به اعماق آب، گزارش شد که این زیردریایی گم شده است و نیروی دریایی با برسی داده‌های صوتی از اعماق اقیانوس در بیانیه‌ای تایید کرد که یک ناهنجاری می‌تواند نتیجه یک انفجار در تایتان یا مکانی نزدیک آن، درست در زمانی که ارتباط با آن‌ها قطع شد، باشد.

جیمز کامرون در این باره چنین گفته است:

ظرف یک ساعت تأیید شد؛ همزمان با از دست دادن ارتباطات صدای بلندی شنیده شده و همان موقع می‌دانستم چه اتفاقی افتاده است.

این کارگردان جستجوای 4 روزه را آغاز کرد، در حالی که می‌دانست که این که این زیردریایی از دست رفته است. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد که زیردریایی منفجر شده است.

تایتان در صبح یکشنبه 18 جون سفر خود را به اعماق اقیانوس آغاز کرد و در حدود یک ساعت و 45 دقیقه بعد ارتباطش را از دست داد و ناپدید شد. این اتفاق در حالی بود که تاینان تنها 15 دقیقه تا مقصد فاصله داشته است. گارد ساحلی تا کنون 5 قطعه اصلی آن را در عمق 6.7 متری کشف کرده است.

بعد از خبر قطعی مرگ مسافران تایتان، جیمز کامرون ابراز پشیمانی کرد از این که ای کاش زود تر زنگ خطر را به صدا در می‌آورد. او زمانی که متوجه شد این زیردریایی قرار است توسط شرکت «اوشن گیت» با فیبرکربن کامپوزیت و بدنه تیتانیوم ساخته شود، به آن شک داشت اما فکر می‌کرد افراد متخصص از او اطلاعات بیشتری دارند. گفته شده لایه لایه شدن فیبر کربن و بدنه تیتانیوم به مرور زمان منجر به شکست می‌شود.

او همچنین چنین گفته است:

فکر کردم این ایده وحشتناکی است. ای کاش حرف می‌زدم، اما فکر کردم می‌تواند کسی باهوش‌تر به این نتیجه رسیده باشد، زیرا من هرگز آن فناوری را آزمایش نکرده بودم، اما ظاهر کار به نظرم بد بود.

کامرون در مصاحبه‌ای زنده عصبانیت خود را اعلام کرده است:

بسیاری از افراد جامعه مهندس در مورد این زیردریایی بسیار نگران بودند و حتی نامه‌هایی به شرکت نوشتند و گفتند که کاری که انجام می‌دهند برای حمل مسافر بیش از حد تجربی است و نیاز به تاییدیه‌های بیشتری دارد.

او که از شباهت این فاجعه به کشتی تایتانیک متعجب بود در ادامه چنین گفت:

من از شباهت این فاجعه به خود فاجعه تایتانیک متعجبم. آنجا هم بارها به کاپیتان درباره کوه یخ در جلوی کشتی هشدار داده شد، و با این حال او در یک شب بدون ماه با سرعت تمام داخل یک میدان یخ شد و در نتیجه بسیاری جان باختند. برای ما این یک تراژدی است که رویدادی بسیار مشابه که در آن به هشدارها توجهی نشده و دقیقاً در همان مکان اتفاق بیفتد. با وجود همه تجربه‌های زیردریایی‌ها در سراسر جهان فکر می‌کنم این واقعاً سورئال است.

کاشف بریتانیایی همیش هاردینگ ۵۸ ساله، پل انری نرگئوله، کاشف کهنه‌کار فرانسوی تایتانیک ۷۷ ساله، شهزاده داوود، تاجر بریتانیایی-پاکستانی ۴۸ ساله و پسر ۱۹ ساله‌اش سلیمان، و استاکتون راش ۶۱ ساله آمریکایی از بنیانگذاران شرکت زیردریایی «اوشن گیت» از مسافران این زیردریایی بودند. در این بین پل انری نرگئوله از دوستان قدیمی جیمز کامرون بود.

«جیمز کامرون» در دهه 1990 زمانی که درحال تحقیق برای فیلمش بود بارها به اعماق اقیانوس سفر کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید