اخبار تکنولوژی

موتورولا جهشی بزرگ در بازار گوشی‌های هوشمند خواهد داشت!

گوشی‌های ریزر ۲۰۲۳ موتورولا
نویسنده : دانیال نوروزی۰۲ بهمن ۱۴۰۲
0 دیدگاه

ظاهرا قرار است موتورولا کم‌کم به یک بازیگر اصلی و بزرگ‌تر از هر زمانی در بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل شود، حداقل لنوو این انتظار را دارد!

موتورولا در طول تاریخ گوشی‌های نمادین زیادی ساخته است. ریزر V3 اصلی که در سال 2004 عرضه شد، با بیش از 130 میلیون دستگاه فروخته شده، یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های ساده‌ی تمام دوران بود. گوشی‌ای که تب اندروید را به راه انداخت، موتورولا Droid، در نوامبر 2009 منتشر شد و اولین رقیب واقعی آیفون بود (چه کسی می‌تواند صدای اعلان «Droid» و مسیریابی رایگان را فراموش کند؟).

اما پس از اینکه موتورولا در تصاحب بازار گوشی‌های هوشمند با آتریکس (که شامل اولین حسگر اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند پس از آیفون بود) شکست خورد، سهم این شرکت از بازار گوشی‌های همراه از 17 درصد به 4 درصد در سطح جهان کاهش یافت. این آمارها موتورولا را با فاصله‌ی زیادی از سامسونگ و اپل که هر دو سهمی جهانی بالاتر یا نزدیک به 20 درصد دارند، نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش NBC 5-TV، دالاس-فورت ورث، شرکت لنوو، مالک موتورولا، برنامه‌هایی را برای بیش از دو برابر کردن سهم موتورولا در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند و رساندن آن به رتبه‌ی سوم پس از اپل و سامسونگ طراحی کرده است.

طبق IDC، سه برند برتر گوشی‌های هوشمند در سال گذشته اپل (20.1 درصد)، سامسونگ (19.4 درصد) و شیائومی (12.5 درصد) بودند. برای اینکه موتورولا جای شیائومی را بگیرد، لنوو می‌گوید که روی بخش پریمیوم بازار گوشی‌های هوشمند تمرکز خواهد کرد که بخشی از بازار گوشی‌های هوشمند است که اپل و سامسونگ در آن سلطه دارند. به گفته‌ی متیو زیلینسکی، رئیس بازارهای بین‌المللی لنوو، گوشی تاشو صدفی Razr+ فعلی «حضور موتورولا در بازار پریمیوم» است.

اما برای اینکه موتورولا از موقعیت فعلی خود به عنوان هشتمین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند جهان بالاتر رود، باید با مدل‌های پریمیوم رده بالایی مانند آیفون 15 پرو مکس اپل و گلکسی S24 اولترا سامسونگ رقابت کند. موتورولا قبلاً در سال 2009 نشان داد که می‌تواند با آیفون رقابت کند، اما بازار از آن زمان به طور چشمگیری تغییر کرده است. زیلینسکی اضافه کرد که اکثر خریداران Razr از آیفون به این گوشی صدفی روی آورده‌اند.

در برخی از بازارها، موتورولا فقط از اپل و سامسونگ عقب‌تر است. برای مثال، در ایالات متحده، موتورولا از وضعیت ZTE به عنوان یک تهدید امنیت ملی برای جایگزینی این شرکت به عنوان سومین شرکت پرفروش گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده استفاده کرد. در آمریکای لاتین، موتورولا رتبه‌ی دوم را دارد و پس از سامسونگ اما جلوتر از اپل قرار می‌گیرد. زیلینسکی می‌گوید در بازارهایی که می‌توانند بر عملکرد کلی جهانی آن تأثیر بگذارند، موتورولا با رشد «ثابت» به دنبال دستیابی به سهمی 10 درصدی خواهد بود.

یک کشوری که موتورولا برای جایگزینی شیائومی باید روی آن تمرکز کند هند است، جایی که شعار «ارزش پول» در این کشور باعث محبوبیت زیاد این برند شده است. زیلینسکی هند را «از نظر استراتژیک یکی از مهم‌ترین کشورها» برای لنوو می‌نامد. او افزود: «ما تا جایی که بتوانیم روی هند شرط‌بندی خواهیم کرد، زیرا فکر می‌کنیم رشد جمعیت هند فوق‌العاده است و آن‌ها مردمانی فوق‌العاده‌اند.»

این مدیر اجرایی معتقد است که موتورولا تنها به سه سال نیاز دارد تا از رتبه‌ی هشتم به رتبه‌ی سوم در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند دست یابد. او گفت: «حاضر حاضر می‌بندم که در سه سال آینده، ما در سراسر جهان رتبه‌ی سوم را خواهیم داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید