اخبار تکنولوژی

کشف ذخایر عظیم لیتیوم در ایران

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۱۸ اسفند ۱۴۰۱
0 دیدگاه

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت از کشف ذخایر عظیم لیتیوم در ایران برای اولین‌بار خبر داد. لیتیوم به‌عنوان یک عنصر با ارزش در دنیای تکنولوژی شناخته شده است و در صنایع فناورانه کاربردهای بسیاری دارد. طبق اعلام وزارت صمت، مقدار 8 میلیون و 500 هزارتن کانسنگ لیتیوم در استان همدان کشف شده است که نوید کشف ذخایر دیگری را نیز می‌دهد.

لیتیوم عنصر بسیار مهمی در صنعت روز دنیا و به خصوص در گجت‌های تکنولوژی است. برای مثال از لیتیوم در باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ استفاده می‌شود. این باتری‌ها در گوشی و خودروهای برقی استفاده می‌شود و نقشی بسیار حیاتی دارد. لیتیوم در صنعت رو به رشد خودروهای برقی نیز نقش مهمی دارد و از آن به عنوان طلای سفید یاد می‌شود.

به گزارش مگ تک و به نقل از فارس، ابراهیم‌علی مولابیگی با بیان اینکه افزایش منابع عناصر نادرخاکی و برخی فلزات با ارزش از جمله ثمرات اجرای اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر بوده، گفت:

ایران جزو معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادرخاکی و فلزات با ارزش دسترسی دارد و کشف نخستین ذخیره لیتیوم در استان همدان نوید بخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود.

وی میزان ذخیره قطعی محدوده یادشده را 8 میلیون و 500 هزارتن کانسنگ لیتیوم عنوان کرد و افزود: «در جهان امروز این فلز استراتژیک و با ارزش به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز محسوب می‌شود.»

وی به منابع محدود لیتیوم در طبیعت و نقش حساس آن در تهیه باتری‌های الکتریکی، صنایع پیشرفته، صنایع دفاعی و تهیه و تولید آلیاژها منحصر به فرد و استراتژیک اشاره کرد و افزود: «در سال‌های اخیر تمرکز و توجه روزافزونی به بحث اکتشاف، استخراج و فرآوری و بازیافت لیتیوم از منابع شناخته شده آن شده است.»

خبرگزاری CNBC در این خصوص می‌گوید که اگر رقم ادعا شده توسط مسئولین ایرانی دقیق باشد، ایران پس از شیلی که 9.2 میلیون تن از ذخایر این فلز ارزشمند را داراست، به مالک دومین ذخایر بزرگ لیتیوم در جهان بدل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید