اخبار سینما

میکی ماوس جزو اموال عمومی شد

میکی ماوس جزو اموال عمومی شد
نویسنده : تحریریه۱۲ دی ۱۴۰۲
0 دیدگاه

پس از ۹۵ سال و با ورود به سال 2024، میکی ماوس نمادین شرکت والت دیزنی وارد حوزه عمومی شد. این بدان معناست که هر کسی و همه می‌توانند از شخصیت‌های میکی و مینی ماوس از فیلم کوتاه استیمبوت ویلی (Steamboat Willie) که در سال ۱۹۲۸ منتشر شد، استفاده کنند.

با این حال، انتظار می‌رود که این امر منجر به انفجار پارودی‌ها و تقلیدهای بی‌شرمانه از این شخصیت محبوب نشود. دلایل این امر عبارتند از:

  • نسخه‌های مدرن‌تر میکی ماوس بسیار متفاوت از نسخه سیاه‌وسفید استیمبوت ویلی هستند. میکی مدرن گوشت بیشتری روی استخوان‌هایش دارد، لبخندهای بسیار بیشتری می‌زند، آن صدای جیر جیر را دارد و خلق و خوی بسیار ملایم‌تری دارد. این تفاوت‌ها باعث می‌شود که استفاده از نسخه استیمبوت ویلی برای ساخت پارودی‌ها یا تقلیدهای دقیق دشوار باشد.
  • دیزنی از نظر حقوقی همچنان کنترل زیادی بر میکی ماوس دارد. نام‌های میکی و مینی ماوس، لوگوی استودیو انیمیشن دیزنی و سایر عناصر شخصیت میکی ماوس همچنان تحت علامت تجاری دیزنی هستند. این بدان معناست که هر کسی که بخواهد از این عناصر استفاده کند، باید از دیزنی اجازه بگیرد یا با خطر شکایت از سوی این شرکت مواجه شود.
  • میکی ماوس دیگر آن شخصیت محبوبی که زمانی بود نیست. در سال‌های اخیر، شخصیت‌های جدید دیزنی مانند اوسو و گربه‌های فضایی محبوبیت بیشتری در بین کودکان پیدا کرده‌اند. این امر باعث می‌شود که انگیزه برای ساخت پارودی‌ها یا تقلیدهای میکی موس کاهش یابد.

البته، برخی از افراد ممکن است از نسخه استیمبوت ویلی برای ساخت پارودی‌ها یا تقلیدهای خود استفاده کنند. با این حال، انتظار می‌رود که این موارد محدود و کم‌اهمیت باشند.

در مجموع، ورود میکی ماوس به حوزه عمومی تاثیر چندانی بر این شخصیت محبوب نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید