اخبار تکنولوژی

مایکروسافت از دسته‌ی جدیدی از رایانه‌های شخصی به نام «رایانه‌های همراه کوپایلت پلاس» رونمایی کرد

رایانه‌های همراه کوپایلت پلاس
نویسنده : دانیال نوروزی۰۱ خرداد ۱۴۰۳
0 دیدگاه

در رویداد خبری امروز، مایکروسافت از دسته‌ی جدیدی از رایانه‌های شخصی به نام «رایانه‌های همراه کوپایلت پلاس» (Copilot+PCs) رونمایی کرد.

این شرکت اعلام کرد که دل، اچ‌پی، سرفیس، ایسر، ایسوس و لنوو قرار است لپ‌تاپ‌های همراه کوپایلت پلاس را با پردازنده‌های اینتل، ای‌ام‌دی و کوالکام عرضه کنند. اولین مدل‌هایی که با برند کوپایلوت پلاس عرضه می‌شوند، مبتنی بر پردازنده‌های کوالکام خواهند بود. این رایانه‌های شخصی جدید، باریک، سبک و زیبا هستند و قدرتمندترین رایانه‌های شخصی ویندوزی ساخته‌شده تا به امروز به شمار می‌روند.

مایکروسافت در حال گسترش یکپارچگی کوپایلت در بخش‌های مختلف ویندوز از جمله «جستجوگر پرونده»، «مرورگر اج»، «اعلان‌ها»، «تنظیمات» و موارد دیگر است. همچنین، مدل به‌تازگی معرفی‌شده‌ی GPT-4o قرار است به کوپایلت روی ویندوز اضافه شود. با استفاده از این مدل چندوجهی، کوپایلت می‌تواند ببیند چه چیزی روی صفحه‌ی نمایش شما قرار دارد و از طریق صدا به شما راهنمایی ارائه دهد.

«بازخوانی ویندوز» (Windows Recall) یک ویژگی هوش مصنوعی کاملا جدید است که می‌تواند به هر سؤالی که درباره‌ی آنچه روی رایانه‌ی شخصی خود دیده‌اید، پاسخ دهد. برای مثال، می‌توانید از کوپایلت درباره‌ی دستور پخت غذایی که یک هفته‌ی پیش به صورت آنلاین مرور کرده‌اید سؤال بپرسید. یا می‌توانید در مورد مطلب وبلاگی که یک ماه پیش خوانده‌اید، سؤال کنید. این هوش مصنوعی همه‌ی این اطلاعات را در حافظه‌ی خود دارد و به شما پاسخ می‌دهد. همچنین می‌توانید از ویژگی «خط زمانیِ» بازخوانی برای بازگشت به گذشته و پیدا کردن کارهایی که روی رایانه‌ی شخصی خود انجام داده‌اید، استفاده کنید. بازخوانی ویندوز تنها روی رایانه‌های همراه کوپایلت پلاس که دارای واحد پردازش عصبی (NPU) با عملکرد بیش از ۴۰ تِرا عملیات در ثانیه (TOPS) برای اجرای عالی هوش مصنوعی هستند، کار خواهد کرد. همچنین، ویژگی بازخوانی داخل رایانه‌ی شخصی شما کار می‌کند و از داده‌های شما برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده نخواهد شد.

حداقل مشخصات مورد نیاز برای رایانه‌های همراه کوپایلت پلاس به شرح زیر است:

  • ۱۶ گیگابایت رم
  • واحد پردازش عصبی با عملکرد بیش از ۴۰ تِرا عملیات در ثانیه
  • ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی حالت جامد (SSD)

اولین مجموعه از رایانه‌های همراه و لپ‌تاپ‌های کوپایلت پلاس که مبتنی بر پردازنده‌های اسنپ‌دراگون ایکس الایت هستند، تا ۱۵ ساعت وبگردی و تا ۲۰ ساعت تماشای ویدیو با یک بار شارژ باتری را ارائه می‌دهند. مایکروسافت اعلام کرد که این رایانه‌های شخصی عملکرد لحظه‌ای ۲۳ درصد سریع‌تر و عملکرد پایدار ۵۸ درصد سریع‌تر را نسبت به مک‌بوک ایر مبتنی بر تراشه‌ی M3 اپل ارائه خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید