اخبار تکنولوژی

جاه‌طلبی مایکروسافت در توسعه هوش مصنوعی ادامه دارد/ هرآنچه باید از copilot بدانید

هرآنچه باید از copilot بدانید
نویسنده : عضو تحریریه۰۴ فروردین ۱۴۰۲
0 دیدگاه

رویای مایکروسافت بالاخره در حال برآورده شدن است؛ ساخت دستیار هوش مصنوعی که خیلی بیشتر از یک چت‌بات است.

غول فناوری آمریکایی حال یک قدم به آرزوی دیرینه خود که ساخت ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی است نزدیک شده‌است؛ ابزاری که آن را Copilot نام‌گذاری کرده‌است.

جان فریدمن، معاون طراحی و تحقیقات شرکت مایکروسافت، در گفت و گویی که با وبگاه ورج داشته‌است، کارکرد این هوش مصنوعی را اینگونه توصیف کرد:« این ابزار جدید که مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت مایکروسافت فعالیت می‌کند، بلافاصله جلسه دیروز من را خلاصه کرد و این اتفاق تنها چند ثانیه پس از اتمام پرسش و پاسخ اتفاق افتاد. برای سالیان سال تماشاگر فعالیت مایکروسافت و کار کردن آن بر روی دستیاران مجازی و هوش مصنوعی بوده‌ام و می‌توانم بگویم که Copilot نزدیک‌ترین ابزار به رویای مایکروسافت است که این شرکت به تحقق آن نزدیک شده‌است.»

طبق گفته خبرنگار ورج، فریدمن در اواسط مصاحبه این ابزار هوش مصنوعی را وارد روند مصاحبه کرده‌است تا خبرنگار را متقاعد کند که Copilot انقلابی در ایجاد اسناد و نحوه کار ما خواهد کرد؛ گفتنی است که تبلیغات حول محور Copilot بسیار پر زرق و برق بوده‌است و حتی یک ویدئویی بازاریابی برای آن ساخته شده‌است.

کاربران می‌توانند Copilot را در نوار ابزاری که در برنامه‌های آفیس ظاهر می شود، بیابند. اما نوار ابزار تنها جایی نیست که این هوش مصنوعی در آنجا ظاهر می‌شود، هنگام نگارش یک مقاله زمانی که یک پاراگراف را انتخاب می‌کنید، ناگهان Copilot  ظاهر می‌شود تا از آن برای بازنویسی پاراگراف خود استفاده کنید. این هوش مصنوعی برای بازنویسی هر پاراگراف 10 پیشنهاد ارائه می‌دهد تا در ویرایش پاراگراف انتخاب شده آزادی عمل داشته باشید و حتی می‌توانید از آن بخواهید که کل مقاله را برای شما بازنویسی کند.

هوش مصنوعی در نقش آموزگار ظاهر می‌شود

این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی مایکروسافت حتی می‌تواند در نقش آموزگار ظاهر شود و نحوه کار با آفیس و ویژگی‌های این برنامه را به کاربران آموزش دهد؛ کارکردی که آن را از ChatGTP متمایز می‌کند.

همان‌طور که گفته شد Copilot فقط یک چت‌بات نیست، بلکه می‌توان از آن برای فرمان دادن به برنامه‌های آفیس مانند Excel و PowerPoint استفاده کرد؛ به عنوان مثال اگر در حال ساخت پاورپوینتی هستید که جداول آن آبی رنگ هستند، میتوانید برای نارنجی کردن آن‌ها تنها از این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی درخواست کنید. در اکسل نیز این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار به کار می‌آید، به عنوان مثال می‌توانید از آن بخواهید که یک PivotTable، یک نمودار و یا ردیف‌ها و ستون‌ها را ایجاد کند.

معاون طراحی و تحقیقات شرکت مایکروسافت بر این عقیده‌است که این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل و درک داده‌ها نقش پررنگی دارد؛ به عنوان مثال می‌تواند براساس داده‌هایی که به آن ارائه شده‌است، نمودارهایی را ایجاد کند. از طرفی در برنامه اکسل قسمتی با عنوان “show me” برای Copilot ایجاد شده‌است که به این هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا فرمان‌ها را تکمیل کرده و مانند آموزگاری دلسوز دانش کاربر را ارتقا دهد.

اینگونه به نظر می‌رسد که این غول فناوری آمریکایی چشم‌انداز توسعه دستیارهای مجازی همچون Cortana یا حتی Clippy را از دهه‌ها پیش در برنامه خود داشته‌است؛ به گفته معاون طراحی و تحقیقات شرکت مایکروسافت میراث این شرکت مملو از محصولاتی است که به دنبال سازگاری با مردم هستند و راه گذشتگان را ادامه می‌دهند اما این راه را با توانمندی بیشتر و متواضعانه‌تر در پیش گرفته‌اند تا با کمکی که ارائه می‌دهند در صرفه جویی وقت کارساز واقع شوند.

این ابزار هوش مصنوعی در تمام برنامه‌های آفیس تعبیه شده‌است و راه‌های مختلفی برای فرمان دادن به آن مدنظر قرار داده‌ شده‌است؛ به عنوان مثالCopilot حتی می‌تواند در نوشتن ایمیل در Outlook به داد کاربر برسد و پیش‌نویس‌های کوتاه یا بلند را با گزینه هایی برای تغییر لحن ارائه دهد، این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی در نسخه موبایل Outlook نیز کاربرد که در نتیجه کمک آن کار با سرعت غیرقابل باوری پیش خواهد رفت.

به گفته معاون طراحی و تحقیقات شرکت مایکروسافت نسخه موبایلی برنامه Outlook از اولین برنامه‌هایی است که این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی در آنجا حضور پررنگی خواهد داشت و می‌تواند تمام ایمیل‌های کاربر را خلاصه کند و حتی پیش‌نویس‌هایی را ایجاد کند که در نتیجه آن صندوق‌ورودی شما اولویت بندی خواهد شد اما این تازه اول کار است و در آینده‌ای نزدیک این هوش مصنوعی حضور بیشتری در نسخه‌های موبایلی برنامه‌ها خواهد داشت.

ممکن است خطایی از copilot سر بزند؟

اما همه‌چیز در خصوص Copilot کامل نیست؛ زمانی که صحبت از هوش مصنوعی می‌شود، عوامل بی‌شماری از مدل های زبانی گرفته تا تعصبات نژادی و یا جنسیتی در متن و یا ساده‌سازی آن‌ها می‌تواند دردسرساز شود، همان طور که در توسعه موتور جست‌وجو‌ها دردسرساز بوده‌اند اما زمانی که صحبت از برنامه‌های آفیس مانند اکسل که با اقتصاد جهانی در ارتباط است، می‌شود، قطعا شدت این دردسر بیشتر و نگران‌کننده‌تر می‌شود.

جان فریدمن در خصوص خطاها و دردسرهایی که در این مسیر ایجاد می‌شود، گفت: «در زمان کار با این ابزار هوش مصنوعی و در اکثر موارد کار به درستی پیش می‌رود اما ممکن است اشتباهاتی نیز صورت گیرد که برای کاهش آن‌ها کارهایی صورت گرفته‌است از جمله تشویق کاربر برای امتحان دوباره هوش مصنوعی و یا ویراش و رد آن چیزی که تهیه کرده‌است.»

به گفته معاون طراحی و تحقیقات شرکت مایکروسافت در این مسیر ابزارهایی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت تا در صورت بروز هر اشتباهی، آن را گزارش کنند و به طور کلی تمام اقداماتی که صورت می‌گیرد در راستای بهبود تجربه کاربری است.

جان فریدمن با اشاره به این موضوع که یک اشتباه کوچک در موتور جستجوی بینگ مایکروسافت می‌تواند آشوب بپا کند؛ گفت:« موارد متعددی بوده‌است که از سوی بینگ خطاهایی سر زده‌است که مایکروسافت را مجبور به کنترل هرچه سریع‌تر آن کرده‌است.»

بنابر گفته وبگاه ورج، حتی در یکی از موارد این چت‌بات در گفت و گویی که با این وبگاه داشته‌است، ادعای عجیبی را مطرح کرده‌است، اینکه مایکروسافت از طریق وب‌کم لپ‌تاپ، از کارمندان خود جاسوسی می‌کند!

به گفته معاون طراحی و تحقیقات شرکت مایکروسافت، بینگ یک آموزگار برای کارمندان مایکروسافت است که نقش کلیدی در توسعه ابزار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی ایفا می‌کند. طبق آمارهای ارائه شده Copilot در ابتدا تنها برای 20 کسب و کار در دسترس خواهد بود. مایکروسافت همچنین قبل از عرضه آن به مشتریان ابتدا با مشتریان سازمانی شروع به همکاری می‌کند.

بنابر آنچه از سوی ورج انتشار یافته‌است، جان فریدمن نسبت به شروع به کار copilot احساس خوبی دارد اما مایکروسافت هنوز نمی‌داند که آیا آن طور که توصیف شده‌است، این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند در توانمندسازی افراد کارساز واقع شود یا خیر.

رقابت هوش مصنوعی کارشناسان را نگران کرده‌است

معاون طراحی و تحقیقات شرکت مایکروسافت در پاسخ به این پرسش خبرنگار ورج که آیا رقابت هوش مصنوعی و حرکت سریع مایکروسافت در این مسیر نگران‌کننده‌است یا خیر؛ گفت:« شاید در ذهن و به صورت متفکرانه سریع عمل کنیم اما در عمل ما در حال ارائه این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی به تنها20 مشتری و کار در کنار آنها هستیم.»

علیرغم گزارش‌هایی مبنی بر اخراج تیم اخلاقی و اجتماعی مایکروسافت که به کارکنان آموزش می‌دادند چگونه ابزارهای هوش مصنوعی را مسئولانه بسازند، فریدمن می‌گوید مایکروسافت در حال رشد افرادی است که روی این نگرانی‌ها کار می‌کنند. فریدمن می‌گوید:« از نظر سرمایه‌گذاری در اخلاق و هوش مصنوعی، کارشناسان بیشتری را در این حوزه پرورش داده‌ایم. ما باید مقیاس بزرگ‌تری داشته باشیم، بنابراین سرمایه‌گذاری سنگین‌تری انجام داده‌ایم و سال به سال به رشد خود ادامه می‌دهیم.»

در آخر باید گفت که این غول فناوری آمریکایی می‌داند که این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی بی‌نقص نیست و رسیدن به نسخه کامل آن زمان‌بر است و چالش‌های بزرگی را بر سر راه دارد اما مایکروسافت امیدوار است.

با وجود تمام چالش‌هایی که بر سر راه مایکروسافت برای توسعه هوش مصنوعی قرار گرفته‌است، آینده این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی تنها مبتنی بر متن نخواهد بود و مایکروسافت چشم‌انداز روشنی برای استفاده از Copilot در تولید تصاویر، ویدیو و موارد دیگر، در نظر گرفته‌است.

در کجا می‌توانید copilot را ببینید؟

مایکروسافت اخیرا از ابزارهای تبدیل متن به عکس رونمایی کرده‌است که OpenAI’s DALL-E  یکی از آن‌ها است و در برنامه Designer  ادغام شده‌است تا به افراد این امکان را بدهد که تصاویری را مبتنی بر متن ایجاد کنند.

به گفته جان فریدمن مایکروسافت به دنبال ادغام بیشتر copilot و Designer است چراکه این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای کارهای چندرسانه‌ای بهترین است.

تجربه کار تیمی با هوش مصنوعی

مایکروسافت اخیرا از Fluid رونمایی کرده‌است که یک چارچوب همکاری بلادرنگ است که مکمل ابزارهای مایکروسافت مانند Teams و Outlook است و حال حال تصور کنید که یک جز از متن را در یک ایمیل کپی کنید و چندین نفر آن را ویرایش کنند و با Copilot تعامل داشته باشند.

تمام آنچه در خصوص ویژگی‌های این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی گفته شد برای آفیس و مایکروسافت 365 است که برای همیشه نحوه کار و ارتباط ما را تغییر می‌دهد و تلاش مایکروسافت برای ادغام این هوش مصنوعی عمیق در محصولات خود می تواند تأثیری ماندگار بر بازار کار داشته باشد.

به گفته معاون طراحی و تحقیقات شرکت مایکروسافت هر بار که پیشرفتی در حوزه هوش مصنوعی رخ می‌دهد، فرصت‌های شغلی در دراز مدت ایجاد می‌شود و رضایت شغلی در کوتاه مدت ارتقا پیدا می‌کند و ماهیت بسیاری از مشاغل تغییر خواهد کرد و شغل‌های جدیدی توسعه پیدا خواهد کرد که پیش از این وجود نداشته‌است.

دیدگاهتان را بنویسید