اخبار تکنولوژی

انتقاد رئیس ایکس‌باکس به اپل برای طرح‌های جنجالی انطباق با قوانین اتحادیه اروپا

مقابله اپل با اپلیکیشن های مخرب
نویسنده : دانیال نوروزی۱۰ بهمن ۱۴۰۲
0 دیدگاه

سارا باند، رئیس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، اپل را به خاطر «قدم برداشتن در مسیر اشتباه» با ارائه‌ی طرح‌های بحث‌برانگیز برای انطباق با مقررات اتحادیه اروپا مورد انتقاد قرار داد.

پیش‌تر، تیم سویینی، مدیرعامل اپیک گیمز و دنیل اک، مدیرعامل اسپاتیفای، اپل را به خاطر موضعش محکوم کرده بودند. سویینی آن را نمونه‌ای از «انطباق مغرضانه» با مقررات اتحادیه اروپا خواند، در حالی که اک آن را «پایین‌ترین سطح» برای اپل دانست.

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا که از ۷ مارس ۲۰۲۴ به اجرا در می‌آید، شرکت‌های «نگهبان» مانند اپل و گوگل را ملزم می‌کند تا به عنوان راهی برای کنترل قدرت فروشگاه‌های اپلیکیشن شرکت‌های پلتفرم، امکان استفاده از فروشگاه‌های اپلیکیشن و وب‌سایت‌های جایگزین را فراهم کنند.

اپل تغییرات سیاستی پیشنهادی برای اپ استور را شامل هزینه فناوری هسته برای اپلیکیشن‌هایی که توسعه‌دهندگان می‌خواهند به فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث در اتحادیه اروپا ببرند، ارائه کرده است. بر اساس این تغییر، توسعه‌دهندگان برای استفاده از فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث باید پس از رسیدن تعداد دانلود یک اپلیکیشن به یک میلیون، به ازای هر نصب سالانه نیم یورو بپردازند. اپل همچنین از توسعه‌دهندگانی که از پردازنده‌های پرداخت شخص ثالث استفاده می‌کنند، ۱۷ درصد کمیسیون دریافت خواهد کرد. و همین‌جا بود که باند وارد میدان شد.

باند مسئول بخش پلتفرم و سخت‌افزار ایکس‌باکس مایکروسافت است و این شرکت برای راه‌اندازی فروشگاه موبایل ایکس‌باکس خود برای رقابت با اپل و گوگل آماده می‌شود. اپیک گیمز نیز فروشگاه Epic Games Store خود را دارد و پس از حذف شدن Fortnite به دلیل دعوای حقوقی با اپل و گوگل، به دنبال بازگرداندن آن به گوشی‌های موبایل است. سویینی تغییرات اپ استور را «زباله داغ» نامید.

اک، مدیرعامل اسپاتیفای، اپل را به «اخاذی» با مالیات جدید اپ استور متهم کرد و گفت که این امر، استفاده از فروشگاه‌های شخص ثالث جایگزین را غیر اقتصادی می‌کند.

مایکروسافت نیز تلاش کرده است تا اپلیکیشن Xbox Cloud Gaming خود را در iOS قرار دهد. هفته گذشته، اپل اعلام کرد که خدمات بازی ابری را در اپ استور فعال خواهد کرد. این اقدام، برخلاف موضع قبلی، به چندین بازی در یک اپلیکیشن بازی ابری اجازه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید