اخبار خودرو

به احتمال زیاد شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو حذف می‌شود

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۲۴ مهر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

طبق اعلام اخیر کارگروه خودرو، قرار است شورای رقابت از فرایند تعیین قیمت خودرو حذف شود. براساس این تصمیم، شورای رقابت دیگر در جایگاه تصمیم‌ گیرنده قرار نخواهد گرفت و صرفا وظایف نظارتی و سیاست‌گذاری خواهد داشت.

مسئولیت اجرایی تعیین قیمت خودروهای داخلی، خودروهای مونتاژی و حتی خودروهای وارداتی نیز به نهادهایی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار واگذار خواهد شد.

با حذف شورای رقابت از فرایند قیمت‌گذاری، سرنوشت سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز مشخص می‌شود. از آنجا که هیچ نهاد دیگری مسئولیت برگزاری سامانه یکپارچه را نپذیرفته است، انتظار می‌رود این سامانه به کار خود پایان دهد.

هم‌زمان با تصمیم اخیر کارگروه خودرو مبنی بر حذف شورای رقابت از فرایند قیمت‌گذاری، اظهارنظرهای اخیر مقامات دولتی نیز حاکی از جدی بودن این تصمیم است.

روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد که فروش خودرو باید از طریق خود شرکت‌های خودروساز انجام شود و سامانه یکپارچه نباید در این فرایند مداخله کند.

پیش از این، سامانه یکپارچه به عنوان یک راهکار آزمون و خطا برای مدیریت فروش خودرو پس از سیستم قرعه کشی اجرا شده بود، اما نتوانست ثبات مطلوبی به بازار بدهد. با توجه به اظهارنظرهای اخیر مسئولان، انتظار می‌رود آزادسازی قیمت خودرو به عنوان راهکار بعدی مدیریت بازار مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید