اخبار تکنولوژی

اجرایی شدن نورالینک به قیمت گرفتن جان 1500 حیوان!

اجرایی شدن نورالینک به قیمت گرفتن جان 1500 حیوان!
نویسنده : عضو تحریریه۱۶ اسفند ۱۴۰۱
0 دیدگاه

گزارش‌ها حاکی از آن است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده پیشنهاد شرکت تراشه مغز ایلان ماسک نورالینک را برای شروع آزمایش ایمپلنت‌های آن بر انسان را رد کرده است.

نورالینک روی تراشه‌هایی کار می‌کند که می‌توان آن‌ها را در جمجمه برای امکان رابط کامپیوتر و مغز کاشت که برخی از اهداف آن می‌تواند کمک به بازیابی بینایی در نابینایان و حتی کمک به راه رفتن دوباره افراد فلج باشد.

رویترز به نقل از کارمندان فعلی و سابق این استارت آپ گزارش داده است؛ زمانی که نورالینک در اوایل سال 2022 برای آزمایش انسانی به سازمان غذا و داروی ایالات متحده درخواست داد، این سازمان پیشنهاد را رد کرد و گفت که “ده‌ها مشکل وجود دارد که شرکت باید به آن‌ها رسیدگی کند.”

نگرانی‌های مطرح شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده شامل این موضوع است که ایمپلنت‌های نورالینک با باتری‌های لیتیومی تغذیه می‌شوند و ممکن است سیم‌های مورد استفاده در ایمپلنت‌ها به قسمت‌های مختلف مغز آسیب بزنند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده همچنین نگرانی‌هایی را در مورد اینکه آیا ایمپلنت‌های نورالینک می‌توانند بدون ایجاد آسیب مغزی برداشته شوند یا خیر، ابراز کرده است.

کارمندانی که رویترز به آنها اشاره کرده است، مدارک مخالفت سازمان غذا و داروی ایالات متحده را از نوامبر 2022 به دلیل پیامدهای قانونی به اشتراک نمی‌گذارند.

ایلان ماسک در نوامبر سال گذشته گفته بود که این شرکت انتظار دارد آزمایش‌های بالینی روی انسان را در بازه شش ماهه آغاز کند.

پیش از این در سال 2021، ایلان ماسک در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که ادعا می‌کرد در یک تصادف رانندگی فلج شده است، گفت که «نورالینک در ارتباط نزدیک با سازمان غذا و داروی ایالات متحده است.» و افزود که «اگر همه چیز خوب پیش برود این شرکت ممکن است بتواند آزمایشات اولیه انسانی را در اواخر امسال انجام دهد.»

سپس او در نوامبر 2022 توییت کرد که مطمئن است دستگاه نورالینک آماده است و گفت زمان شروع آزمایش‌های در افراد در فرآیند تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده است.

این میلیاردر آمریکایی همچنین در یک نمایش تلویزیونی گفته بود که «می‌خواهیم قبل از قرار دادن این دستگاه از آن بسیار مطمئن شویم تا در انسان به خوبی کار کند و بیشتر مدارک خود را به سازمان غذا و داروی ایالات متحده ارسال کرده‌ایم و احتمالا در حدود شش ماه دیگر باید بتوانیم نورالینک را آزمایش کنیم.»

این شرکت تاکنون فناوری خود را در مدل‌های میمون آزمایش کرده‌است، از جمله نمایشی از یک ماکاک ۹ ساله که در ازای دریافت جایزه اسموتی موز، بازی ویدیویی کلاسیک Pong دهه 1970 را یاد می‌گیرد.

اما به دنبال شکایات گروه‌های حقوق حیوانات، در انتقاد از «مراقبت ناکافی» این شرکت از میمون‌های تحقیقاتی‌اش، نورالینک نیز تحت تحقیق دولت ایالات متحده به دلیل بدرفتاری با حیواناتش قرار گرفت.

در این شکایات اشاره شده‌است که نورالینک دستگاه‌های “آلوده” را که از مغز میمون‌های “آلوده” برداشته شده بود، بدون بسته‌بندی ایمن منتقل می‌کرد. در یک پست وبلاگی، نورالینک از استفاده از میمون‌ها در تحقیقات خود دفاع کرده است و اشاره کرده که “همه وسایل پزشکی و درمان های جدید” باید قبل از آزمایش بر انسان روی حیوانات آزمایش شوند.

رویترز پیش از این گزارش داده است که از سال 2018 نزدیک به 1500 میمون، خوک و موش تحت آزمایش نورالینک کشته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید