اخبار تکنولوژی

سامسونگ رقیب ساخت تراشه برای گوگل پیکسل 8 می‌شود

سامسونگ رقیب ساخت تراشه برای گوگل پیکسل 8 می‌شود
نویسنده : عضو تحریریه۲۴ اسفند ۱۴۰۱
0 دیدگاه

Samsung Foundry -از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید‌کننده پردازنده در دنیا- که پس از شرکت TSMC در رتبه دوم ایستاده، قرار است تولید انبوه تراشه‌های خود را با استفاده از گره پردازش 4 نانومتری نسل سوم خود آغاز کند.

سامسونگ در حالی تصمیم به انجام این کار گرفته‌است که سال گذشته این شرکت با تولید تراشه های 4 نانومتری خود با مشکلاتی مواجه شد که منجر به انتقال کوالکام به تولید اسنپدراگون 8+ Gen 1، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و نسل آینده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ شد.

با این حال شرایط در تولیدات سامسونگ تغییر کرد و میزان بازدهی آن افزایش یافت و از ۳۵ درصد در سال گذشته به ۶۰ درصد در حال حاضر بهبود پیدا کرد، همچنین این شرکت عملکرد و بهره‌وری انرژی این تراشه را افزایش داده است. ممکن است ما این معماری پردازش ۴ نانومتری جدید را در مجموعه پیکسل ۸ گوگل ببینیم که انتظار می‌رود اواخر امسال عرضه شود.

در حالی که ۳ نانومتر پیشرفته‌ترین معماری پردازنده موجود است، اما معماری پردازنده  ۴ و ۵ نانومتری سامسونگ در حال حاضر بیشترین استفاده را دارند و ۲۲ درصد از تراشه‌های تولید شده در سه ماهه سوم سال گذشته را در مقایسه با ۱۶ درصدی که با استفاده از معماری پردازنده ۶ و ۷ نانومتری تولید می‌شوند، تشکیل می‌دهند. تنها گوشی‌هایی که انتظار می‌رود امسال از پردازنده های ۳ نانومتری استفاده کنند، آیفون ۱۵ پرو و ​​آیفون ۱۵ اولترا هستند.

سه ماهه چهارم سال جاری زمان عرضه سری پیکسل 8 گوگل است و احتمالا از نسل سوم پردازنده 4 نانومتری بهره می‌برد و انتظار می‌رود تراشه Google Tensor 3 برای گوشی‌های جدید با استفاده از این فناوری تولید شود. همچنین انتظار می‌رود که گوشی‌های Pixel Fold، Pixel Tablet  و Pixel 7a که توسط تراشه Tensor 2 که بر روی گره 4 نانومتری نسل دوم سامسونگ ساخته شده است، مجهز شوند.

هر دو شرکت TSMC و سامسونگ قصد دارند که از سال آینده تراشه‌های ۴ نانومتری را در ایالات متحده تولید کنند. کارخانه TSMC در فینیکس در آریزونا و کارخانه Samsung  در تیلور تگزاس، قرار است کار خود را آغاز کنند.

TSMC امیدوار است در سال 2026 عرضه تراشه های 2 نانومتری را به مشتریان آغاز کند، در حالی که سامسونگ قصد دارد تولید تراشه های 2 نانومتری را در سال 2025 و به دنبال آن تولید تراشه های 1.4 نانومتری را در سال 2027 آغاز کند. همچنین شرکت اینتل اعلام کرده است که قصد دارد در سال 2024 با شرکت های TSMC و Samsung Foundry همکاری کند و رهبری این فرآیند را دوباره به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید