اخبار تکنولوژی

کوالکام از اسنپدراگون X Elite رونمایی کرد؛ خط و نشان برای اینتل و اپل!

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۰۳ آبان ۱۴۰۲
0 دیدگاه

در رویداد سالانه Snapdragon Summit، کوالکام از تراشه جدید مبتنی بر arm به نام اسنپدراگون X Elite برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد که قدرتمندترین محصول این شرکت است. 

اسنپدراگون X Elite جانشین اسنپدراگون 8cx خواهد بود و از 12 هسته اوریون بهره می‌برد. کوالکام ادعا می‌کند سرعت پردازنده این تراشه دو برابر پردازنده‌های اینتل Core i7-1360P و i7-1355U است که این کار را با مصرف 68 درصد انرژی کمتر انجام می‌دهد. 

تراشه اسنپدراگون ایکس الیت با فرایند 4 نانومتری TSMC ساخته شده است. سرعت پایه این تراشه 3.8 گیگاهرتز است که با بوست دوگانه می‌تواند به 4.3 گیگاهرتز افزایش یابد.

کوالکام از مجموع 42 مگابایت کش و حافظه LPDDR5X با پهنای باند حداکثر 136 گیگابایت بر ثانیه در این تراشه استفاده کرده است.

کوالکام مدعی است ایکس الیت در انجام وظایف چندرشته‌ای حدود 50 درصد سریع‌تر از تراشه M2 اپل عمل می‌کند و دارای عملکرد گرافیکی دو برابر بهتری نسبت به i7-13800H اینتل است.

موتور هوش مصنوعی جدید کوالکام در اجرای امور مربوط به یادگیری ماشینی پیشرفت زیادی داشته است. با استفاده از پردازنده اوریون، پردازشگر گرافیکی آدرنو و NPU هگزاگون، این تراشه توان پردازش 75 TOPS را دارد که 4.5 برابر بهتر از رقبا است.

همچنین قابلیت اجرای مدل‌های زبانی با 13 میلیارد پارامتر را دارد. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به پشتیبانی از AV1، 5G، وای‌فای 7 و سنسور Sensing Hub اشاره کرد.

باید منتظر بمانیم و ببینیم که ادعاهای کوالکام در مورد تراشه جدید خود چقدر واقعی است و آیا محصول جدید این شرکت می‌تواند با غول‌هایی چون اینتل و اپل رقابت کند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید