اخبار تکنولوژی

کوالکام می‌خواهد هوش مصنوعی مولد را برای همه در دسترس قرار دهد

نویسنده : دانیال نوروزی۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

کوالکام در کنگره‌ی جهانی موبایل از پلتفرمی به نام «ای‌اچ‌ساب» (AI Hub) رونمایی کرد. این پلتفرم مجموعه‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی است که به راحتی توسط توسعه‌دهندگان روی دستگاه‌های مجهز به سخت‌افزار کوالکام، از جمله گوشی‌های دارای اسنپدراگون 8 و انواع دستگاه‌های اینترنت اشیا قابل اجراست.

هوش مصنوعی (AI) به نظر این روزها همه‌جا وجود دارد؛ در گوشی، تلویزیون، کامپیوتر و حتی هندزفری شما. این فناوری هنوز در ابتدای راه است، اما موارد استفاده‌ی واقعی‌ای وجود دارد که هوش مصنوعی در آن‌ها تفاوت ایجاد می‌کند.

با ای‌اچ‌ساب، کوالکام استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی را برای توسعه‌دهندگان در سرویس‌های موجودشان با حداقل تلاش ممکن می‌کند. هدف، فراهم کردن دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی روی دستگاه در دستگاه‌های قابل حمل است و به همین ترتیب، مدل‌هایی که کوالکام در حال ادغام با ای‌اچ‌ساب است، مواردی مانند تشخیص و ویرایش تصویر، تولید تصاویر از متن، تشخیص خودکار گفتار و غیره را هدف قرار می‌دهند.

برای درک بهتر آنچه این برند سعی در دستیابی به آن دارد، در حاشیه‌ی کنفرانس توسعه‌دهندگان کوالکام هند با ساهیل آرورا، مدیر ارشد توسعه‌ی کسب‌وکار کوالکام هند صحبت کردیم. صحبت را با اصول اولیه شروع کردیم: ای‌اچ‌ساب چگونه به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند؟

آرورا گفت: «ما حجم زیادی از کاری را که معمولاً توسط توسعه‌دهندگان برنامه مدیریت می‌شود، برعهده می‌گیریم و این کار شروع به کار با هوش مصنوعی را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند. بنابراین، اگر توسعه‌دهنده‌ای بخواهد از هر مدل هوش مصنوعی خاصی استفاده کند، ما آن را از قبل در ای‌اچ‌ساب در دسترس داریم و این مدل‌ها پیش‌بهینه‌سازی و پیش‌تنظیم شده‌اند؛ آن‌ها فقط برای شروع به کار به یک نمونه‌ی برنامه نیاز دارند. تنها با پنج خط کد می‌توانند با یک مدل هوش مصنوعی کار خود را آغاز کنند.» «ما اساساً به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنیم تا به جای تلاش برای ادغام ابزارها و مدل‌های هوش مصنوعی در جریان کاری خود، روی ارائه موارد استفاده‌ی جدید و نوآورانه تمرکز کنند.»

مورد جالبی در مورد نحوه‌ی قرارگیری ای‌اچ‌ساب توسط کوالکام این است که اگر توسعه‌دهنده‌ای بخواهد مدل‌های خودش را اجرا کند، به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. آرورا خاطرنشان کرد: «اگر توسعه‌دهنده‌ای قبلاً روی یک مدل هوش مصنوعی خاص کار کرده باشد و بخواهد از آن روی دستگاهی استفاده کند، می‌تواند آن را به سادگی در ای‌اچ‌ساب منتشر کند و به طور یکپارچه آن را ادغام کند.» مدل‌های ای‌اچ‌ساب روی دستگاه‌های سری اسنپدراگون ۸ – از جمله اسنپدراگون ۸ نسل ۳ – و پلتفرم‌های اینترنت اشیای کوالکام هدف‌گذاری شده‌اند و این عرضه‌کننده‌ی تراشه قرار است این مدل‌ها را در ماه‌های آینده روی سری اسنپدراگون ایکس خود راه‌اندازی کند.

ای‌اچ‌ساب با ۷۵ مدل هوش مصنوعی راه‌اندازی شد و اکنون ۹۵ مدل برای انتخاب در دسترس دارد، از جمله مدل‌هایی مانند Stable Diffusion، Whisper، ControlNet و Baichuan 7B. در حالی که دسترسی آسان به این ابزارها عالی است، می‌خواستم بدانم که آن‌ها چگونه بر کاربران نهایی تأثیر می‌گذارند. آرورا گفت: «با این ابزارها، توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی گزینه‌های شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی گسترده‌ای را ارائه دهند – مانند گسترش پس‌زمینه‌ی یک تصویر موجود، ترجمه‌ی هوش مصنوعی یا ایجاد پس‌زمینه‌های کمکی هوش مصنوعی – بدون نیاز به مراجعه به فضای ابری.»

دیدگاهتان را بنویسید