اخبار تکنولوژی

همکاری سامسونگ و کوالکام برای افزایش سرعت دانلود 5G تا ۲۰ درصد

نویسنده : دانیال نوروزی۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

ظاهرا دامنه همکاری سامسونگ و کوالکام بیش از پیش شده و این دو در تلاش هستند تا میزان سرعت دانلود اطلاعات در شبکه 5G را تا سقف ۲۰ درصد افزایش دهند.

این دو شرکت پیشرو در اواخر هفته گذشته اعلام کردند که با تکمیل آزمایش‌های مربوط به مدولاسیون دامنه‌ی مجذور (QAM) 1024 برای هر دو باند فرکانسی تقسیم فرکانس دوبلکس (FDD) و تقسیم زمان دوبلکس (TDD)، سرعت دانلود 5G را تا ۲۰ درصد افزایش داده‌اند. در روش FDD از دو فرکانس متفاوت برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‌شود، در حالی که در روش TDD از یک فرکانس واحد استفاده شده و ارسال و دریافت با تفکیک زمانی انجام می‌گیرد.

QAM یک تکنولوژی پیشرفته‌ی مدولاسیون است که به میزان داده (بر حسب بیت) قابل ارسال در هر انتقال ارتباط دارد. هرچه عدد QAM بالاتر باشد، انتقال داده کارآمدتر است. در حالی که بیشتر شبکه‌های تجاری از QAM 256 استفاده می‌کنند، نسخه‌ی 17 استاندارد 3GPP خواهان استفاده از QAM 1024 است. همانطور که سامسونگ اشاره می‌کند، «این تکنولوژی QAM پیشرفته به اپراتورها کمک می‌کند تا حداکثر بهره‌برداری را از منابع طیفی ببرند و به کاربران تلفن همراه امکان می‌دهد تا بدون وقفه از خدمات مختلف موبایلی مانند پخش زنده‌ی ویدئو و بازی‌های آنلاین چندنفره که نیازمند سرعت دانلود بالاتری هستند، لذت ببرند.»

این آزمایش در آزمایشگاه تحقیق و توسعه‌ی سامسونگ در کره با استفاده از نرم‌افزار 5G vRAN و رادیوهای سامسونگ که از باندهای 2.1 گیگاهرتز (FDD) و 3.5 گیگاهرتز (TDD) پشتیبانی می‌کنند، انجام شد. سهم کوالکام در این پروژه شامل دستگاهی به شکل گوشی همراه بود که به جدیدترین مودم 5G اسنپدراگون X75 این شرکت مجهز شده بود. این همان مودمی است که در حال حاضر روی سری گلکسی S24 سامسونگ استفاده می‌شود و انتظار می‌رود در خط تولید آیفون 16 که اواخر امسال عرضه خواهد شد نیز به کار رود.

سامسونگ و کوالکام موفق شدند سرعت دانلود 485 مگابیت بر ثانیه را ارائه دهند که ۲۰ درصد سریع‌تر از سرعتی است که با استفاده از QAM 256 به دست می‌آید. اگرچه این سرعت با پهنای باند 20 مگاهرتز به دست آمده است، اما با استفاده از تجمیع حامل (Carrier Aggregation) می‌توان توان عملیاتی بالاتری ایجاد کرد. سال گذشته، سامسونگ و کوالکام اولین شرکت‌هایی بودند که توانستند تجمیع حامل همزمان 2x در آپلود و 4x در دانلود را برای طیف FDD به دست آورند. تجمیع حامل باعث افزایش نرخ انتقال داده و در نتیجه سرعت‌های دانلود و آپلود بالاتر می‌شود.

برای درک بهتر تجمیع حامل، به حرکت ترافیک در یک بزرگراه تک‌بانده فکر کنید. اضافه کردن یک لاین دیگر به بزرگراه باعث می‌شود تا بتواند ترافیک بیشتری را در خود جای دهد و در نتیجه، ترافیک با سرعت بیشتری حرکت کند.

سنیل پاتیل، معاون بخش مدیریت محصول در کوالکام می‌گوید: «ما مفتخریم که در این دستاورد صنعتی برای اولین بار با سامسونگ همکاری داشته‌ایم. این موفقیت تعهد راسخ ما را برای حمایت از اپراتورها در تلاش‌هایشان برای ارتقای توان عملیاتی 5G و افزایش کارایی طیفی نشان می‌دهد. با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌ی QAM، ما اپراتورها را قادر می‌سازیم تا از منابع طیفی حداکثر بهره‌برداری کرده و خدمات موبایلی پرسرعت و بدون وقفه را به کاربران 5G ارائه دهند.»

دیدگاهتان را بنویسید