اخبار تکنولوژی

درآمد فوق‌العاده سامسونگ در سه ماهه اول سال به لطف تراشه‌های حافظه و گوشی‌های هوشمند!

نویسنده : دانیال نوروزی۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

اوایل این ماه، خبر دادیم که سامسونگ در آستانه گزارش بالاترین سود سه ماهه خود در یک سال و نیم اخیر است. در روز سه‌شنبه (در کره جنوبی)، این شرکت جهشی خیره‌کننده‌ی ۹۳۲.۸ درصدی را در سود عملیاتی خود نسبت به سه ماهه اول سال گذشته گزارش کرد.

در حالی که شاید شما سامسونگ را به خاطر گوشی‌های گلکسی آن بشناسید، این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده چیپ‌های حافظه در جهان است و به لطف هوش مصنوعی، تجارت چیپ‌های حافظه سامسونگ رونق گرفته است.

سامسونگ در این سه ماهه، ۷۱.۹۲ تریلیون وون کره (۵۲.۳ میلیارد دلار) درآمد کسب کرد که ۱۲.۸۱ درصد بیشتر از درآمدی است که در سه ماهه اول ۲۰۲۳ به دست آورد. این رقم همچنین از تخمین‌های ۷۱.۰۴ تریلیون وون کره‌ای فراتر رفت. سود عملیاتی به ۶.۶۱ تریلیون وون کره (۴.۸ میلیارد دلار) رسید که بالاتر از تخمین‌های ۵.۹۴ تریلیون وون کره‌ای بود. سود خالص نیز ۹.۴ درصد افزایش یافت و به ۶.۷۵ تریلیون وون کره (۴.۹ میلیارد دلار) رسید. درآمد هر سهم برای سه ماهه اول به ۹۷۵ وون کره به ازای هر سهم (۰.۷۱ دلار آمریکا) از ۲۰۶ وون در سال قبل افزایش یافت.

این یک چرخش قابل توجه برای سامسونگ پس از ثبت رکورد ضرر در سال گذشته است که به دلیل کاهش تقاضا در دوران پساکرونا سرزنش شد. سامسونگ گفت که ویژگی‌های هوش مصنوعی گلکسی در سری پرچمدار گلکسی اس ۲۴ به افزایش قابل توجه فروش این سری کمک کرده است. در طول این سه ماهه، فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ افزایش یافت و با وجود قیمت بالاتر قطعات، رشد سودآوری به صورت دو رقمی (درصد) بود. سامسونگ می‌گوید با اعمال هوش مصنوعی گلکسی به تلفن‌های دیگر به جز سری گلکسی اس ۲۴ و همچنین بهبود تجربیات کاربری گزارش‌شده توسط دارندگان گوشی‌های تاشو، فروش گوشی‌های هوشمند در سال جاری افزایش خواهد یافت.

بخش نمایشگر سامسونگ به دلیل فصلی ضعیف و رقابت شدید، سه ماهه اول سختی را پشت سر گذاشت. سامسونگ به لطف افزایش نرخ نفوذ OLED، انتظار رشد متوسطی را برای بخش نمایشگر خود دارد. این شرکت امیدوار است با ادامه کاهش هزینه تولید نمایشگرهای OLED، این نرخ را همچنان افزایش دهد. ادامه کاهش هزینه تولید پنل‌های OLED می‌تواند به جایگزینی OLED با نمایشگرهای LCD بیشتر در بازار گوشی‌های هوشمند با نمایشگر صلب کمک کند.

بخش ریخته‌گری سامسونگ در سه ماهه اول ضررهای خود را کاهش داد و موجودی سفارشات آن در این سه ماهه به رکورد جدیدی رسید. این بخش امیدوار است توسعه فرآیند ۲ نانومتری خود را امسال تکمیل کند و در ادامه سال نیز به تولید انبوه تراشه‌ها با استفاده از نسل دوم گره ۳ نانومتری خود بپردازد. واحد نیمه‌هادی سامسونگ نیز به همراه کل دنیا، هوش مصنوعی را به عنوان یک فرصت عمده برای رشد در سال جاری خواهد شناخت.

واحد تولیدکننده گوشی‌های هوشمند شاهد افزایش ۵ درصدی فروش به ۳۳.۵۳ تریلیون وون کره (۲۴.۴ میلیارد دلار) بود، در حالی که سود آن نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد کاهش یافت و به ۳.۵۱ تریلیون وون کره (۲.۵ میلیارد دلار) رسید. تجارت چیپ‌های حافظه این شرکت از ضرر ۴.۵۸ تریلیون وونی در سه ماهه اول سال گذشته و ضرر ۲.۱۸ تریلیون وونی در سه ماهه چهارم سال گذشته، به سودآوری بازگشت و در سه ماهه اول امسال ۱.۹۱ تریلیون وون (۱.۴ میلیارد دلار) سود به دست آورد.

سامسونگ در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت: «این شرکت با پشتوانه فروش قوی گوشی‌های هوشمند پرچمدار گلکسی اس ۲۴ و قیمت‌های بالاتر برای نیمه‌رساناهای حافظه، ۷۱.۹۲ تریلیون وون درآمد کلی به دست آورده است. با رفع تقاضا برای محصولات با ارزش افزوده بالا، سود عملیاتی به ۶.۶۱ تریلیون وون کره افزایش یافت.»

این گزارش قوی اولین فصل، منجر به افزایش ۱۲۰۰ وونی (۰.۹%) قیمت سهام سامسونگ در روز سه‌شنبه و رسیدن آن به ۷۷۹۰۰ وون (۵۶.۵۶ دلار) شد.

دیدگاهتان را بنویسید