اخبار سینما

داستان فیلم سربداران چیست / آیا براساس واقعیت است؟

داستان فیلم سربداران چیست
نویسنده : ساناز محمدی۲۸ آذر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

همزمان با پخش سریال سربداران از شبکه آی فیلم و استقبال بینندگان از این سریال تاریخی، می خواهیم خلاصه ای از داستان فیلم را با شما درمیان بگذاریم. یکی از نکات قابل توجه در پخش مجدد سریال سربداران، رنگی شدن این فیلم سیاه سفید بود. اگر شما هم می خواهید بدانید داستان فیلم سربداران چیست، تا انتهای مقاله همراه مگ تک باشید.

داستان سریال سربداران

فیلم سربداران اولین سریال تاریخی تلویزیون ایران بعد از انقلاب بود که سال 1362 از شبکه 1 سیما پخش می شد و طرفداران زیادی داشت.

قیام سربداران برای اکثر افراد یک اسم آشناست. سریال سر به داران برهه ای از تاریخ ایران را نمایش می دهد و در مورد یک جنبش مذهبی شیعی با رهبری شیخ خلیفه مازندرانی و همچنین شیخ حسن جوری در برابر ظلم مغول ها بر ایران می باشد که در سده هشتم هجری اتفاق افتاد.

سریال سربداران ستم ایلخانان مغول بر مردم ایران را بازگویی می کند. ماجرا از جایی آغاز می شود که بعد از اشغال ایران توسط مغول ها و به دار آویختن شیخ خلیفه مازندرانی، مغولان سعی دارند تا قتل او را خودکشی جلوه دهند از این رو طرفداران او با تشکیل نهضتی به نام سربداران به رهبری شیخ حسن جوری در پی خونخواهی قیام می کنند. مغولان به دنبال این هستند تا رهبر بعدی یعنی شیخ حسن جوری را نیز از میان بردارند اما هواخواهان او خود را شیخ حسن معرفی می کنند و تا پای دار ایستادگی می کنند.

قلمرو سربداران سراسر خراسان غربی، قومس و گرگان بود که حالا به ولایت بیهق و چند شهرستان مجاور غربی آن محدود شده است.

شهرک سینمایی غزال، مسجد جامع تاریخی اردستان و ابیانه و همچنین سوله ای 1500 متری در مجموعه استودیو گلستان از جمله لوکیشن های این فیلم تاریخی هستند.

موسیقی فرهاد فخرالدینی با بکارگیری تکنیک ها و سازهای موسیقی غربی و همچنین گنجینه موسیقی ملی و محلی از ویژگی های جذاب این فیلم تاریخی است.

گرچه سربداران در واقعیت وجود داشتند اما از جمله ایراداتی که برخی منتقدان به سریال سربداران وارد کرده اند، نادیده گرفتن برخی مسلمات تاریخی می باشد.

شیخ حسن جوری (امین تارخ)، فاطمه (سوسن تسلیمی): نماد مردم و قاضی شارح (علی نصیریان) شخصیت های اصلی این فیلم هستند.

اسامی و تصاویر بازیگران سربداران

دیدگاهتان را بنویسید